۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۸

سگ ‌ربات برای گشت‌زنی در ایستگاه فضایی اعزام می‌شود

ایتنا - نیروی فضایی آمریکا سگ‌های رباتیک را برای گشت‌زنی به قرارگاه‌های حفاظتی می‌فرستد.
سگ ‌ربات برای گشت‌زنی در ایستگاه فضایی اعزام می‌شود

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که نیروی فضایی ایالات متحده به‌منظور گشت‌زنی در ایستگاه کیپ کاناورال (Cape Canaveral)، سگ‌های رباتیک مستقر می‌کند.

به گزارش ایتنا از ایندیپندنت، نیروی فضایی، که جدیدترین شاخه ارتش ایالات متحده است، روز دوشنبه ۸ اوت، اعلام کرد که برای «بررسی خسارت و گشت‌زنی»، در حال استقرار «وسایل نقلیه زمینی بدون سرنشین چهارپا» (Q-UGVs) شرکت «گوست روباتیکس» (Ghost Robotics) است.

وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد امیدوار است از این ربات‌های سگ‌نما برای انجام کارهای غیرخودکار و تکرارشونده گشت‌زنی که از قابلیت خودکار شدن برخوردارند، استفاده شود.

در این بیانیه آمده است «اسپیس لانچ دلتا ۴۵» (Space Launch Delta 45)- واحدی که مسئول کلیه عملیات‌­های پرتاب فضایی از مرکز فضایی کندی و کیپ کاناورال است- «برای صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه در ساعت‌ کار نیروهای انسانی» از سگ‌‌ربات‌های «کیو-یوجی‌­وی (Q-UGV)» استفاده خواهد کرد.

تصاویری که وزارت دفاع  منتشر کرده است کارمندانی را نشان می‌دهد که با یک کنترل دستی در داخل آشیانه‌ای قرار دارند که ظاهرا برای کنترل سگ‌‌‌ربات‌ها از آن استفاده می‌شود.

گوست روباتیکس در وب‌سایتش متذکر شده است که روبات‌های «ویژن۶۰ کیو-یوجی‌­وی» (Vision 60 Q-UGV) دستگاه‌هایی هدایت‌پذیر از راه دور و زمین‌نورد، در ابعاد متوسط‌، با دوام و استقامت و چالاکی بالا در تمام شرایط آب و هوایی که برای وظایف «دفاعی، میهنی و سازمانی»، آماده‌اند تا «نیروهای رزمی، کارگران و کی‌۹‌ها (K9) [سگ‌­های نیروی پلیس] را از آسیب حفظ کنند».

این سگ‌‌ربات با وزن حدود ۵۰ کیلوگرم، این قابلیت را دارد که به طیف وسیعی از حسگرها مجهز شود که می‌توانند همچون «چشم و گوش» خودکار این سگ‌ربات‌ها کار کنند.

کیو-یوجی‌­وی‌ها (Q-UGV) همچنین می‌توانند در جایگاه گره‌های ارتباطی عمل کنند.

بر اساس گزارش وب‌سایت «اسپیس» (Space.com)، این روبات همچنین می‌تواند به‌منظور گسترش شبکه‌ها به سطحی فراتر از زیرساخت‌های موجود، چند آنتن را هم با خود حمل کند.
 

این شرکت در وب‌سایتش اشاره کرد که «حتی اگر محیط کاملا ناشناخته باشد و حسگرهای بینایی تحلیل روند یا از کار بیفتند، باز هم می‌توان مطمئن بود که وقتی ربات پادار ما از کار بیفتد، بلغزد یا سقوط کند، دوباره سر پا می‌شود و به حرکت ادامه می‌دهد».

این نخستین بار نیست که سگ‌‌ربات‌ها در عملیات نیروهای فدرال در ایالات متحده مشاهده شده‌اند.

نیروی هوایی ایالات متحده همچنین در سال ۲۰۲۰ این ربات‌ها را برای وظایف دفاع مرز پدافندی و سنجش شبکه اشتراک‌گذاری داده‌های «سامانه مدیریت نبرد پیشرفته» (ABMS) آزمایش کرد.

تصمیم وزارت امنیت داخلی ایالات متحده (DHS) مبنی بر استقرار سگ‌‌روبات‌ها برای گشت‌زنی در مرز جنوبی این کشور با مکزیک در فوریه امسال با انتقاد زیادی مواجه شد.

الکساندریا اوکاسیو-کورتز، نماینده مجلس، از این تصمیم به‌شدت انتقاد کرد و گفت که «شرم‌آور» است که پول برای چنین «نظامی‌سازی» خرج می‌شود.

او در توییتی نوشت: «این شرم‌آور است که چگونه هر دو حزب دارند با چنگ و دندان می‌جنگند تا از توانایی خود در استفاده از منابع مالی عمومی بی­‌حد و حصر و سوق دادن این بودجه به سمت نظامی‌سازی، دفاع کنند.»

منتقدان این اقدام آن را غیرانسانی و ناراحت‌کننده خواندند و «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» (American Civil Liberties Union) از دولت جو بایدن خواست که این برنامه را متوقف کند.
کد مطلب: 69460
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام