۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۴

برخورد شهاب‌سنگ‌‌‌‌ها چهار میلیارد سال پیش قاره‌ها را شکل داد

ایتنا - سیاره ما زمانی که تنها یک میلیارد سال از عمر خود را پشت سر گذاشته بود، با رگباری از اجرام فضایی بمباران شد که به تعیین شکل زمین کمک کرد.
برخورد شهاب‌سنگ‌‌‌‌ها چهار میلیارد سال پیش قاره‌ها را شکل داد

دانشمندان ادعا کرده‌اند شهاب­‌سنگ‌­های عظیمی که به زمین برخورد کرده‌­اند، به شکل‌گیری قاره‌­ها یاری رسانده‌اند.

بر اساس یک پژوهش­‌ جدید، سیاره ما زمانی که تنها یک میلیارد سال از عمر خود را پشت سر گذاشته بود، با رگباری از اجرام فضایی بمباران شد که به تعیین شکل زمین کمک کرد.

به گزارش ایتنا از ایندیپندنت، برآورد دانشمندان از مدت‌­ها پیش این بود که چنین برخوردهایی به شکل‌گیری قاره‌ها کمک کرد‌ه‌اند اما تا به حال در این­ مورد شواهد اندکی وجود داشت.

اینک پژوهشگران توانسته‌اند شهاب‌سنگ‌های باستانی را بررسی و نقش آن‌ها در تاریخ سیاره‌ ما را پیدا کنند.

تیم جانسون، از دانشگاه کرتین، می‌­گوید: «ما با بررسی بلورهای کوچک معدنی زیرکُن (zircon) در سنگ‌های پیلبارا کراتون در استرالیای غربی که حاوی بهترین نمونه از بقایای پوسته قدیمی زمین است، شواهدی از برخورد شهاب‌سنگ‌های عظیم پیدا کردیم.»

«تحقیق روی ترکیب ایزوتوپ‌های اکسیژن در این کریستال‌های زیرکُن از وجود یک فرآیند «بالا به پایین» حکایت دارد که با ذوب سنگ‌های نزدیک به سطح شروع و سپس عمیق‌تر می‌شود. این موضوع با پیامدها و آثار زمین‌شناختی برخورد شهاب‌سنگ‌های عظیم مطابقت دارد.»

«کاوش‌­های ما نخستین شواهد قوی در این مورد را به دست می‌دهد. نتایج ما نشان می‌دهند فرآیندهایی که در نهایت به شکل‌گیری قاره‌ها منجر شدند، با برخورد شهاب‌سنگ‌های عظیم آغاز شده‌اند. این مشابه همان رخدادی است که سبب انقراض دایناسورها شد؛ با این تفاوت که میلیاردها سال پیش از آن رخ داد.»

نحوه به وجود آمدن قاره‌ها علاوه بر مسئله تعیین شکل سیاره ما، از جهات دیگر موضوع مهمی است. زیستگاه تقریبا تمام زیست‌توده‌­ها، انسان‌­ها و مواد معدنی مهم این سیاره، همین پهنه‌­های خشکی روی زمین‌اند.

دکتر جانسون می‌­گوید: «به‌­ویژه اینکه قاره‌ها در بردارنده فلزات مهمی مانند لیتیوم، قلع و نیکل‌اند. عناصری اساسی که برای فناوری‌های سبز جدید ضروری و لازم به شمار می‌روند. این­ عناصر به ما کمک خواهند کرد به تعهدات­مان برای کاهش تغییرات اقلیمی نیز عمل کنیم.»
کد مطلب: 69451
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام