يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۰

کشف سیاره‌ای کوچک که به دور یک ستاره داغ در گردش است

ایتنا - کشف این سیاره غیرعادی، به حل این معما که سیارات داغ شبیه‌ به نپتون را کجا می‌توان یافت کمک می‌کند.
کشف سیاره‌ای کوچک که به دور یک ستاره داغ در گردش است

بر اساس یک پژوهش جدید، درخشان‌­ترین ستاره­‌های آسمان شب، سیارات پیرامون خود را تکه‌ تکه می‌کنند.

این اظهارنظر دانشمندانی است که یک سیاره جدید و بسیار غیرعادی به نام «اچ‌­دی ۵۶۴۱۴ بی» (HD56414 b) را کشف کرده‌اند.

به گزارش ایتنا از ایندیپندنت، این سیاره به دور یک ستاره داغ و با دوره حیات کوتاه از نوع «ای» (A) در حال گردش است. دانشمندان غول­‌های گازی با ابعاد کوچک‌تر از مشتری را عموما در اطراف چنین ستاره‌­های درخشانی پیدا نمی­‌کنند.

ستاره­‌شناسان در دهه‌های اخیر، هزاران سیاره فراخورشیدی را در اطراف ستارگان مختلف در سراسر کهکشان پیدا کرده‌­اند. تقریبا همه آن‌ها - بیش از ۹۹ درصد - به دور ستارگان کوچک‌تر می‌گردند. یعنی طیفی از کوتوله‌­های سرخ کوچک تا ستاره‌­هایی که کمی از خورشید ما -با ابعاد متوسطش- پرجرم­‌ترند.

اما ستارگان پرجرم‌­تر تمایل دارند همراه با تعداد کمی از سیارات فراخورشیدی که در اطراف اجرامی مانند ستاره­‌های نوع «ای» (A) یافت می‌شوند کاملا تنها باشند. ستارگانی که ازجمله درخشان‌ترین ستارگان در آسمان شب به شمار می‌روند. اغلب سیارات فراخورشیدی که یافت می‌­شوند نسبتا بزرگ‌اند، به اندازه مشتری یا حتی بزرگ‌تر.

این سیاره جدید می­‌تواند به ارائه سرنخی در مورد دلیل این موضوع کمک کند - تا حدی به این دلیل که پیدا کردن چنین سیاره‌ای دشوار بود. بیشتر سیارات فراخورشیدی با مشاهده حفره‌های نوری که هنگام عبور از مقابل ستاره‌هایشان اتفاق می‌افتد، کشف می‌شوند، به این معنی که سیاراتی که بیشتر از بقیه سیارات کشف می‌شوند مدارهای کوتاه و سریعی دارند.

اما سیاره جدید، دوره مداری نسبتا طولانی دارد. این ممکن است به این دلیل باشد که سیاراتی که پیدا کردنشان راحت‌تر است، به ستاره‌ی نوع «ای» خود نزدیک‌ترند – در چنین مواقعی گاز این سیارات، توسط ستاره‌شان جدا می‌شود و تنها یک هسته‌ باقی می‌ماند که تشخیص و شناسایی آن غیرممکن است.

دانشمندان قبلا این موضوع را برای ستاره‌­های سرخ‌تر مطرح کرده بودند، اما آیا این موضوع درباره ستارگان داغ‌تر نیز صدق می­‌کند؟ تعیین این موضوع دشوار بود، زیرا تعداد کمی از آن‌ها سیاره دارند.

استیون جیاکالونه، دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه کالیفرنیا برکلی، می‌­گوید: «این یکی از کوچکترین سیاراتی است که در اطراف این نوع ستارگان بسیار عظیم می‌شناسیم.»

در واقع، این داغ‌ترین ستاره‌­ای است که سیاره­‌ای کوچک‌تر از مشتری دارد و ما آن را شناسایی کرده‌­ایم. این سیاره پیش از هر چیز به یک دلیل جالب است، اینکه شناسایی این نوع سیارات واقعا سخت است و ما احتمالا در آینده نزدیک، مشابه آن‌ها را نخواهیم یافت.»
برچسب ها: فضا ناسا