کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امکان انتقال مواد مغذی به اقیانوس‌های پنهان در سیارات فرازمینی

سايت خبری ايتنا , 22 مرداد 1401 ساعت 23:10

ایتنا - بنابر پژوهشی که به تازگی انجام شده، این امکان وجود دارد که شکل عجیبی از یخ در سیارات فرازمینی، مواد مغذی را به اقیانوس‌های پنهان در اعماق آنها منتقل کند.


تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هر موجود فضایی بالقوه در اقیانوس‌های وسیع فرازمینی می‌تواند مواد مغذی حیاتی را از هسته‌های مذاب سیارات خود و از طریق لایه‌های ضخیم یخ پرفشار دریافت کند که این مواد می‌تواند شامل نمک هم باشد.
 
گفتنی است آب یکی از رایج‌ترین مولکول‌ها در کیهان است و این امکان وجود دارد که سیاره‌هایی که توسط اقیانوس‌های بزرگ در ژرفای صدها کیلومتری‌شان پوشیده شده‌اند، بسیار پرشمارتر از سیارات «خشک‌تر» مانند زمین باشند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، شرایط در کف این اقیانوس‌ها به قدری شدید و خاص است که آب اندازه‌ای فشرده می‌شود تا یک یخ با فشار بالا به نام ice VII تشکیل شود. مولکول‌های یخ VII در یک ساختار کریستالی مکعبی قرار گرفته‌اند و در فشارهای بیشتر از ۳ گیگا پاسکال (تقریباً ۲۹ هزار اتمسفر) و دمای تا ۳۵۰ درجه سانتیگراد وجود دارند.
 
یخ معمولی وقتی منجمد می‌شود، نمک را دفع می‌کند، اما مدل‌سازی جدید نشان می‌دهد که یخ VII می‌تواند کریستال‌های نمک را حفظ کند. این تحقیق به طور خاص نشان داد که یخ VII می‌تواند تا ۲٫۵ درصد وزنی کلرید سدیم را داشته باشد. وجود نمک باعث می‌شود نقطه ذوب یخ پایین بیاید و نرم شود و در نتیجه به جریان‌های همرفت حرارتی کمک می‌کند تا یخ نمک به سطوح بالا بیاید.
 


ژان الکسیس هرناندز (دانشمند مرکز تشعشعات سنکروترون اروپا در فرانسه که این تحقیق جدید را رهبری کرد)، می‌گوید: «انتقال نمک نه تنها از پایین به بالا، بلکه از بالا به پایین نیز امکان‌پذیر است».

یخ داغ در پایین گوشته از نظر گرانشی ناپایدار می‌شود؛ زیرا به دلیل داغ‌تر بودن، چگالی کمتری نسبت به یخ‌های اطراف دارد که باعث بالا آمدن آن می‌شود. یک جریان جهانی ایجاد می‌شود و با اختلاف دمایی بین بالا و پایین آن همچنان حفظ می‌شود.
 
این جریان، مواد مغذی و نمک‌های لازم برای بیوشیمی را بازیافت می‌کند. با اینکه حضور آنها تضمین‌کننده وجود حیات در اقیانوس‌های این سیاره‌های آبی نیست، اما احتمال زیست‌پذیری چنین سیاره‌هایی را افزایش می‌دهد.


کد مطلب: 69408

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/69408/امکان-انتقال-مواد-مغذی-اقیانوس-های-پنهان-سیارات-فرازمینی

ايتنا
  https://www.itna.ir