۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۱۹

کشف شیئی شبیه به اسپاگتی بر سطح مریخ

ایتنا - این ماده چه از لحاظ زیستی و چه از جنبه‌های دیگر، به حیات بیگانه ربطی پیدا نمی‌کند.
کشف شیئی شبیه به اسپاگتی بر سطح مریخ


این ماده چه از لحاظ زیستی و چه از جنبه‌های دیگر، به حیات بیگانه ربطی پیدا نمی‌کند، بلکه یک تکه توری درهم پیچیده از جنس داکرون است که در فوریه ۲۰۲۱ از تجهیزات ورود، کاهش ارتفاع و فرود «ئی‌دی‌ال»(EDL) مریخ‌نورد روی سطح مریخ سقوط کرد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، به گفته وبلاگ ناسا، داکرون نوعی الیاف مصنوعی است که با رزین مجهز شده و اغلب در پارچه‌های مخصوص بادبانی با کارایی بالا استفاده می‌شود؛ اما در مورد مریخ‌نورد پرسویرنس، احتمالا بخشی از یک پتوی محافظ حرارتی  بوده است.

این وبلاگ خاطرنشان کرد: «به نظر می رسد که این قطعه توری خاص به میزان قابل‌توجهی باز/تکه‌تکه شده و این موضوع نشان می‌دهد که در معرض نیروهای شدید و قدرتمندی قرار گرفته است.»

این توری اولین تکه زباله باقی‌مانده از فرود مریخ‌نورد پرسویرنس نیست که در مسیر مریخ‌نورد ظاهر شده است.

مریخ‌نورد پرسویرنس در ماه ژوئن تکه‌ای از یک ماده براق فویل‌‌مانند را که احتمالا بخشی از یک پتوی حرارتی روی ئی‌دی‌ال بود، کشف کرد که در سطح برآمده یک سنگ گیر کرده بود. در ماه آوریل، هلی‌کوپتر اینجنیوئیتی (Ingenuity) که همراه با مریخ‌نورد پرسویرنس روی مریخ فرود آمد، تصاویری را از لایه محافظ و چتر نجات باقی‌مانده از تجهیزات ئی‌دی‌ال ثبت کرد. تجهیزات ئی‌دی‌ال همان سازوکاری است که این هلی‌کوپتر و مریخ‌نورد پرسویرنس را سالم بر سطح سیاره سرخ نشاند.

به‌‌جاماندن بقایای گوناگون از تجهیزات فرود پیامد اجتناب‌ناپذیر فرود نرم روی مریخ است؛ اما همین مسئله می‌تواند برای تیم ماموریت مریخ‌نورد پرسویرنس یک چالش باشد.

مریخ‌نورد پرسویرنس با حفاری نمونه‌های سنگ و خاک از سطح مریخ که در دهه ۲۰۳۰، پس از جمع‌آوری برای تجزیه‌و‌تحلیل به زمین آورده می‌شوند، می‌تواند یک بار برای همیشه به این پرسش پاسخ دهد که آیا مریخ تاکنون میزبان شکل‌هایی از حیات بومی بوده است یا نه یا حتی هنوز هم این گونه‌های حیات وجود دارند یا خیر.

اگرچه ناسا برای جلوگیری از آلوده شدن مریخ به هرگونه میکروب زمینی، قبل از پرتاب مریخ‌نورد پرسویرنس مراقب استریل کردن آن بود، تیم مریخ‌نورد باید از دوربین‌های آن استفاده کند تا مطمئن شود که هیچ ماده‌ای از تجهیزات ئی‌دی‌ال به هیچ‌یک از نمونه‌های حفاری‌شده این مریخ‌نورد وارد نمی‌شود.

این وبلاگ خاطرنشان می‌کند: «تیم‌های نمونه‌برداری به نظارت بر منابع احتمالی آلودگی هم ادامه خواهند داد تا از بی‌نقص بودن نمونه‌ای که به همراه می‌آورند، اطمینان حاصل کنند.»
کد مطلب: 69392
برچسب ها: مریخ فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام