۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۱۶

هدف ناسا برای فرود تجاری در قسمت تاریک ماه در سال ۲۰۲۵

ایتنا - اگر این قرارداد ۷۳ میلیون دلاری با موفقیت اجرا شود، نخستین‌باری خواهد بود که تجهیزات علمی ناسا در قسمت تاریک ماه فرود می‌آیند.
هدف ناسا برای فرود تجاری در قسمت تاریک ماه در سال ۲۰۲۵
ناسا هفته گذشته اعلام کرد تیمی را موظف می‌کند تا مجموعه‌ای از محموله‌های علم و فناوری را به دهانه شرودینگر (یک ناحیه در قسمت تاریک ماه) حمل کند. فرود این سطح‌نشین سری Draper SERIES-2 برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، اگر این قرارداد ۷۳ میلیون دلاری موسوم به Commercial Lunar Payload Services (CLPS) با موفقیت اجرا شود، نخستین‌باری خواهد بود که تجهیزات علمی ناسا در قسمت تاریک ماه فرود می‌آیند. این هشتمین قرارداد CLPS است که تاکنون اعلام شده و همچنین نخستین مأموریت CLPS برای هدف قرار دادن سمت تاریک ماه.
 
گفتنی است فقط یک کشور توانسته است به‌تازگی مأموریتی را در سمت تاریک ماه با موفقیت انجام بدهد و آن فرودگر Chang'e 4 از کشور چین و حامل مریخ‌نورد Yutu 2 در سال ۲۰۱۹ بود که در دهانه فون کارمان فرود آمد.

پیچیدگی فرود در سمت تاریک ماه به این دلیل است که این طرف از ارتباط مستقیم رادیویی با زمین خارج است؛ به این معنی که تمام اطلاعات باید از طریق رله ماهواره‌ای به زمین ارسال شود.
 
ناسا گفته است این مأموریت بدون سرنشین، داده‌های علمی را در منطقه‌ای بسیار متفاوت از مأموریت‌های آرتمیس جمع‌آوری می‌کند.
 


جوئل کرنز (معاون مدیر اکتشاف در ناسا) می‌گوید: «درک فعالیت ژئوفیزیکی در سمت تاریک ماه به ما درک عمیق‌تری از منظومه شمسی می‌دهد و برای آماده شدن برای مأموریت‌های فضانورد آرتمیس به سطح ماه اطلاعات مفیدی ارائه خواهد داد».
 
شایان ذکر است که CLPS یکی از برنامه‌های ناساست که هدف آن مطالعه تاریخچه و محیط‌زیست ماه با استفاده از فرودگرها و مریخ‌نوردهای توسعه‌یافته خصوصی است که آزمایش‌ها و تجهیزات را به روی سطح ماه می‌رسانند.
 
طراحی فرودگر Draper بر اساس کار یکی از شرکت‌های تابعه ایالات متحده واقع در توکیو است که در سال ۲۰۲۱ از فرودگر روباتیک سری ۲ خود رونمایی کرد. در بیانیه دریپر آمده است که این شرکت برای حفظ ارتباط با زمین قصد دارد برای دو ماهواره با Blue Canyon Technologies قرارداد ببندد.
کد مطلب: 69250
برچسب ها: ناسا فضا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام