۰
plusresetminus
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۵

سیگنال فرازمینی دریافت‌شده توسط چین، قطعا منشأ انسانی دارد

ایتنا - ادعای دانشمندان چینی مبنی بر اینکه تلسکوپ آنها موسوم به «چشم آسمانی» (Sky Eye) می‌تواند سیگنال‌های موجودات فضایی هوشمند را دریافت کند، توسط یک همکار آمریکایی با شک و تردید مواجه شده است.
سیگنال فرازمینی دریافت‌شده توسط چین، قطعا منشأ انسانی دارد
دن ورتیمر (محقق جستجوی هوش فرازمینی در دانشگاه کالیفرنیا)، می‌گوید او و محققان همکارش دریافتند سیگنال‌های رادیویی با نازک‌باند از تداخل رادیویی انسانی هستند و نه از موجودات فرازمینی.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از لایوساینس، منابع طبیعی معمولاً سیگنال‌های رادیویی نازک‌باند تولید نمی‌کنند. دانشمندان با استفاده از بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان (تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری با نام مستعار چشم آسمان)، سه مورد از این سیگنال‌ها را که ظاهراً از فضا آمده بودند، در خلال سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ دریافت کردند.
 
گفتنی است خبر منشأ سیگنال‌های بیگانه برای نخستین‌بار در گزارشی منتشر شد که ماه گذشته در روزنامه رسمی وزارت علوم و فناوری چین به چاپ رسید و حاوی این ادعا بود که این تیم در این زمینه، «چند مورد» اکتشاف داشته است.
 
این ادعاها به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و در رسانه‌های دولتی چین و همینطور رسانه‌های اجتماعی چینی هم منتشر شد. اما ورتیمر می‌گوید که اگرچه سیگنال‌ها مطمئناً مصنوعی هستند، اما تقریباً قطعاً منشأ انسانی دارند و نه بیگانگان و موجودات فضایی.
 

آقای ورتیمر اظهار می‌دارد: «مشکل بزرگ در این مورد خاص، این است که ما به دنبال سیگنال‌های موجودات فرازمینی هستیم، اما چیزی که می‌یابیم هزاران سیگنال از زمینی‌ها است. آنها سیگنال‌های بسیار ضعیفی هستند، اما گیرنده‌های برودتی روی تلسکوپ‌ها بسیار حساس هستند و می‌توانند سیگنال‌های تلفن‌های همراه، تلویزیون، رادار و ماهواره‌ها را هم دریافت کنند و این در حالیست که هر روز شاهد ماهواره‌های هرچه بیشتری در آسمان هستیم».
 
از سوی دیگر، ژانگ تونگجی (دانشمند ارشد گروه تحقیقاتی تمدن فرازمینی چین در دانشگاه پکن) می‌گوید: «اینها چندین سیگنال الکترومغناطیسی نازک‌باند و متفاوت از گذشته هستند و این گروه پژوهشی در حال حاضر سرگرم کار بر روی تحقیقات بیشتر است».

وی می‌افزاید: «احتمال اینکه سیگنال مشکوک نوعی تداخل رادیویی باشد نیز بسیار زیاد است و مورد صحه‌گذاری قرار بگیرد؛ اما شاید این کار فرایندی طولانی باشد».
کد مطلب: 69161
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام