۰
plusresetminus
شنبه ۲۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۶

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس: وزارت ارتباطات به امنیت مراکز داده توجه کند

ایتنا - میرتاج الدینی: امنیت مراکز داده و داده‌های مردم برای مجلس شورای اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید نسبت به این مسئله توجه جدی داشته باشد.
رئیس فراکسیون راهبردی مجلس:  وزارت ارتباطات به امنیت مراکز داده توجه کند

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید نگاه ویژه‌ به ایجاد بسترهای اینترنت اشیا، ایجاد شهر و جوامع هوشمند، استفاده از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در صنایع بزرگ و دولت الکترونیک در برنامه هفتم توسعه‌ کشور مدنظر قرار گیرد، گفت: امنیت مراکز داده و داده‌های مردم برای مجلس شورای اسلامی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید نسبت به این مسئله توجه جدی داشته باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، در مراسمی به مناسبت روز ملی فناوری که با حضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مدیران بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و نمایندگان شرکت های فعال در حوزه ICT و معاونان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و نیز قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: دنیای امروز در نسل چهارم صنعتی قرار دارد و  فناوری اطلاعات و ارتباطات در جوامع بشری نقش بسزایی در تولید ثروت و اشتغالزایی در کشورها ایفا می‌کند و باید بدانیم شبکه‌های اجتماعی و زیرساخت‌های زنجیره هوشمندسازی، کسب و کارهای دیجیتال پیوند ناگسستنی پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین توجه به توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های ارتباطات نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و افزایش میزان تولید ناخالص ملی کشور، خواهد داشت.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نگاه ویژه به ایجاد بسترهای اینترنت اشیاء، ایجاد شهر و جوامع هوشمند و استفاده از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در صنایع بزرگ و دولت الکترونیک باید از الزامات برنامه هفتم توسعه‌ کشور باشد، عنوان کرد: در این راستا وزارتخانه‌های بزرگ کشور از قبیل وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت بهداشت، وزارت آموزش پرورش و نیز شهرداری‌ها که زیرساخت‌های حیاتی کشور را در اختیار دارند، باید نگاه ویژه‌ای به ایجاد زنجیره هوشمندسازی در زیرساخت‌های خود و تکمیل لایه‌های مختلف هوشمندسازی اعم از زیرساخت‌های فیزیکی هوشمندسازی، سیستم‌های اندازه‌گیری الکترونیکی، ایجاد بسترهای ارتباطات امن، رایانش ابری و توسعه اپلیکیشن‌های تخصصی داشته باشند.

میرتاج الدینی افزود: در این راستا فراکسیون راهبردی مجلس یازدهم به عنوان یکی از بزرگترین فراکسیون‌های مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه و تخصصی به فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های ارتباطی در کشور دارد و طی سال گذشته با همکاری و مشارکت بخش‌های حاکمیتی، دولتی، نظام صنفی رایانه‌ای و بخش خصوصی، خوشبختانه بخشی از مشکلات این صنعت در مجلس شورای اسلامی در حوزه قانونگذاری مرتفع شد.

وی با اشاره به مهمترین مسائلی که از سوی این فراکسیون در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دنبال شده است، اعلام کرد: طراحی و پیگیری استفساریه در خصوص قانون بودجه 1400 و خارج کردن شرکت‌های بدون شبکه دسترسی از شمول آن قانون، اصلاح طرح قانون افزایش دو درصدی از محل سهم دولت از درآمدهای اپراتورهای موبایل در قانون بودجه 1401 و خارج کردن اپراتورهای ثابت از شمول این قانون بخشی از این اقدامات است.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارائه طرح ایجاد صندوق توسعه شبکه فیبر خانگی از محل درآمدهای دولت از اپراتورها دیگر مورد پیگیری شده است و منابعی که برای صندوق پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان در سال است و در اختیار اپراتورهایی قرار می‌گیرد که بتوانند شبکه فیبر خانگی را در اختیار مردم قرار دهند.

میرتاج‌الدینی با اشاره به روز ملی فناوری اطلاعات و در نظر گرفتن چنین روزی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان کرد: زادروز دانشمند  بزرگ ایرانی، محمدبن موسی خوارزمی، پدر علم داده‌ورزی، توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان روز ملی فناوری اطلاعات نامگذاری شده است. وی ملقب به شیخ‌الرییس، ریاضیدان، ستاره‌شناس، فیلسوف، جغرافیدان و مورخ شهیر ایرانی بود و عالم بنام قرون وسطی به شمار می‌رفت که همچنان حاصل تحقیقاتش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین اسلامی، رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی حوزه فناوری اطلاعات از کمک‌های دولت و مجلس به خصوص اعضای فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در راستای مانع‌زدایی و حمایت ویژه از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه تقدیر کرد. در پایان نیز قائمی، عضو شورای شهر تهران پیام محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات را قرائت کرد.
کد مطلب: 69120
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام