۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۰

پیمانکار آمریکایی از خرید جاسوس‌افزار اسراییلی انصراف داد

ایتنا - ​​​​​​​پیمانکار دفاعی آمریکایی L3 Harris در پی هشدار کاخ سفید، به مذاکرات برای خرید شرکت فناوری شنود اسرائیلی NSO Group خاتمه داد.
پیمانکار آمریکایی از خرید جاسوس‌افزار اسراییلی انصراف داد

یک منبع آگاه از مذاکرات به گاردین گفت: مخالفت کاخ سفید که اعلام کرد هر گونه توافق احتمالی ممکن است نگرانیهای ضد اطلاعاتی و امنیتی جدی برای دولت آمریکا ایجاد کند، یک مانع غیرقابل عبور برای هر گونه معامله دیده شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، این خبر که از سوی گاردین، واشنگتن پست و هاآرتس گزارش شد، پس از یک دوره پرتلاطم برای این شرکت اسرائیلی روی داد که نوامبر گذشته، از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در لیست سیاه قرار گرفت. اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا به این تشخیص رسیده بود که شرکت NSO Group، خلاف سیاست خارجی و منافع امنیت ملی آمریکا عمل کرده است.

یک منبع آگاه از مذاکرات گفت: شرکت L3 Harris هر گونه توافق احتمالی برای فناوری NSO Group با مشتریانش در دولت آمریکا را به دقت سنجیده بود و سیگنالهای حمایت کننده‌ای از جامعه اطلاعاتی آمریکایی دریافت کرده بود. اما یک مقام آمریکایی این موضوع را زیر سوال برد و گفت: ما از هر گونه حمایت از سوی افرادی که در تصمیم گیری، سیاست گذاری یا مسئولیتهای رده بالا هستند، بی‌اطلاع هستیم.

منابع آگاه گفتند: شرکت L3 Harris هنگامی که مقامات ارشد کاخ سفید پس از انتشار خبر مذاکرات خرید، به شدت درباره هر گونه قرارداد احتمالی خرید، ابراز احتیاط کردند، غافلگیر شدند. یک مقام ارشد کاخ سفید ماه گذشته گفته بود هر گونه توافق احتمالی، به عنوان تلاشی از سوی یک دولت خارجی برای دور زدن تدابیر کنترل صادرات آمریکا دیده خواهد شد. همچنین معامله یک شرکت تحت تحریم با یک شرکت آمریکایی به خصوص یک پیمانکار دفاعی، مرور و بازبینی گسترده معامله مذکور و تهدید ضد اطلاعاتی آن برای دولت آمریکا و سیستمها و اطلاعاتش را به دنبال خواهد داشت.

یافته‌های تحقیقات یک کنسرسیوم متشکل از ۱۷ سازمان رسانه‌ای که ماه ژوییه سال گذشته منتشر شد، نشان داد جاسوس افزار پگاسوس که ساخت شرکت اسرائیلی NSO است، در هک تلفنهای هوشمند متعلق به روزنامه‌نگاران، فعالان و مدیران تجاری سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. اپل یکی از شرکتهایی است که از NSO شکایت و اعلام کرد این شرکت با رخنه به نرم افزار نصب شده در آیفون، قوانین آمریکا را نقض کرده است. مایکروسافت، مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک)، آلفابت (شرکت مادر گوگل) و سیسکو سیستمز، همگی از NSO شکایت کرده یا علیه این شرکت به اقدام حقوقی دست زده‌اند.

هنگامی که شرکت L3 Harris به عمق نارضایتی دولت آمریکا پی برد، دریافت که به هیچ وجه امکان ندارد چنین معامله خریدی عملی شود.

همچنین خرید فناوری شنود NSO Group توسط یک شرکت آمریکایی باید مورد موافقت وزارت دفاع رژیم صهیونیستی قرار می‌گرفت و به هیچ وجه مشخص نبود آیا مقامات صهیونیستی تمایل داشتند با قراردادی موافقت کنند که کنترل مجوزهای NSO Group را از دست این رژیم خارج می‌کرد.

بر اساس گزارش گاردین، ماه گذشته یک منبع آگاه گفته بود، اگر این معامله انجام شود، شامل فروش توانمندی‌های NSO Group به مشتریان محدودی شامل دولت آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند و کانادا خواهد بود. اما در عین حال، این قرارداد با مسائل حل نشده ای روبرو بود. به عنوان مثال آیا این فناوری در رژیم صهیونیستی مستقر می شد یا در آمریکا و آیا رژیم صهیونیستی اجازه داشت به عنوان یک مشتری از این فناوری استفاده کند.
کد مطلب: 69086
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام