۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۰

در یک سیارک برخی از مواد اولیه سازنده حیات پیدا شد

ایتنا - پژوهشگران دانشگاه اوکایاما در ژاپن از وجود مواد آلی شکل‌دهنده حیات در یک سیارک خبر داده‌اند.
در یک سیارک برخی از مواد اولیه سازنده حیات پیدا شد

پژوهشگران گزارش کرده‌اند که در آزمایش نمونه‌ خاک و گردوغبار گرد‌آوری شده از سیارک ریوگو، اسید‌های آمینه و سایر مواد آلی یافت شده که می‌تواند اطلاعاتی را در مورد منشا شکل‌گیری حیات در کره زمین در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، اسیدهای آمینه از اجزای سازنده حیات محسوب می‌شوند و در نمونه‌های به دست آمده از سیارک ریوگو بیش از ٢٠ نوع از این اسید مشاهده شده است.

این نمونه‌ها در سال ٢٠١٩ توسط کاوشگر هایابوسا-٢ از سیارک ریوگو جمع‌آوری شد و دو سال پیش در اختیار پژوهشگران قرار گرفت.

هایابوسا-٢ در سال ٢٠١٤ و پس از پایان ماموریت کاوشگر هیابوسا-١ به فضا پرتاب شد و در ژوئن سال ٢٠١٨ به سیارک ریوگو در ٣٠٠ میلیون کیلومتری زمین رسید و به مدت یک سال به بررسی و نمونه‌برداری از این سیارک پرداخت. در سال ٢٠١٩، این کاوشگر پس از یک ماموریت شش ساله به سوی زمین حرکت کرد.

برخلاف نمونه‌برداری از سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها پس از برخورد با زمین، نمونه‌هایی که هیابوسا-٢ به زمین بازگردانده کاملا بکر بوده و با مواد روی زمین مخلوط نشده است. این اولین باری است که اسید‌های آمینه در یک سیارک در فضا یافت شده است.

وجود اسید‌های آمینه در فضا نشان می‌دهد که لااقل بخشی از اجزای تشکیل دهنده حیات در فضا وجود دارد.
 

تصویر خیالی کاوشگر هیابوسا-٢ که نمونه بکر سیارک را برای بررسی به زمین آورد


وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش و علوم و فناوری ژاپن گفته است که نمونه‌های یافت شده از این سیارک در اختیار هشت گروه تحقیقاتی قرار گرفته است و نتیجه پژوهش آنها در آینده منتشر خواهد شد.

هایابوسا پس از یک سفر شش ساله ۵.۲ میلیارد کیلومتری، در دسامبر ٢٠٢٠ یک کپسول حاوی نمونه خاک سیارک را در دسامبر ۲۰۲۰ در نقطه‌ای در صحرای استرالیای جنوبی به زمین انداخت. این کپسول به شکلی طراحی شده بود که از نمونه‌ها در برابر تابش نور خورشید و اشعه‌های کیهانی محافظت کرده و آنها در معرض هوای زمین نیز قرار نگرفته بودند.

به گفته پژوهشگران، نمونه‌های به دست آمده به آگاهی در باره منشا منظومه شمسی، نحوه شکل‌گیری ریوگو در حدود ٤.٦ میلیارد سال پیش و احتمال وجود حیات در بیرون از کره زمین کمک خواهد کرد.
کد مطلب: 68806
برچسب ها: فضا سیاره ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام