۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۰
عکس روز ناسا

ستاره‌‎های کهکشان آندرومدا؛ حال و آینده

ایتنا - این تصویر از آندرومدا نه تنها نشان می‌دهد که ستاره‌های آن در حال حاضر کجا هستند، بلکه نشان می‎‌دهد که ستارگان جدید آن به زودی کجا پدیدار خواهند شد.
ستاره‌‎های کهکشان آندرومدا؛ حال و آینده
این تصویر از آندرومدا نه تنها نشان می‌دهد که ستاره‌های آن در حال حاضر کجا هستند، بلکه نشان می‎‌دهد که ستارگان جدید آن به زودی کجا پدیدار خواهند شد. البته کهکشان بزرگ و زیبای آندرومدا که با نام علمی M31 نیز شناخته می‌شود، یک کهکشان مارپیچی است و تنها ۵؍۲ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد.

هر دو رصدخانه فضایی و زمینی در اینجا با هم ترکیب شده‌اند تا این تصویر ترکیبی جذاب از آندرومدا را در طول موج‌های درون و بیرون نور مرئی معمولی ایجاد کنند. نور مرئی نشان می‌دهد که ستاره‌های M31 اکنون در کجا قرار دارند – آنهایی که با رنگ‌های سفید و آبی مشخص گردیده و توسط تلسکوپ‌های هابل، سوبارو و مایال به تصویر کشیده شده‌اند.
 

نور فروسرخ نیز نشان می‌دهد که ستارگان جدید M31 به زودی در کجا شکل خواهند گرفت – همان‌هایی که با رنگ‌های نارنجی مشخص گردیده و تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا آنها را به تصویر شده است. نور فروسرخ خطوط عظیمی حاصل از غبار را که توسط ستارگان حرارت پیدا کرده، در امتداد بازوهای مارپیچ آندرومدا دنبال می‌کند. این غبار، ردپای گاز میان‌ستاره‌ای در پهنه این کهکشان است – یعنی ماده خام برای تشکیل ستاره‌های جدید.

این ستارگان جدید احتمالاً در طی یکصد میلیون سال آینده شکل خواهند گرفت، یعنی قبل از اینکه آندرومدا با کهکشان راه شیری ما برخورد کند و با آن یکپارچه شود. دانشمندان می‌گویند این برخورد حدود ۵ میلیارد سال آینده انجام خواهد شد.
کد مطلب: 68640
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام