۰
plusresetminus
شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰

بهترین زبان های برنامه نویسی در 10 سال آینده

اگر به برنامه نویسی علاقه‌مند هستید بهتر است به عنوان یک شغل آینده دار و پردرآمد حتما یک یا چند زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید.
بهترین زبان های برنامه نویسی در 10 سال آینده
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------


با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش زبان‌های برنامه‌نویسی جدید، محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی، هر سال در حال افزایش است؛ اما زبان برنامه‌نویسی چیست و به چه کسی دولوپر می‌گویند؟ به بیان ساده، زبان برنامه نویسی، زبان برقراری ارتباط با کامپیوتر است. زبان برنامه نویسی، یک سری دستورالعمل و کدهای قابل اجرا توسط کامپیوتر است. برنامه نویسان نیز افرادی هستند که با یادگیری زبان برنامه نویسی، زبان کامپیوتر را درک کرده و با آن ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، برنامه نویسی به معنای نوشتن مجموعه‌ای از دستورات قابل فهم برای کامپیوتر است.
در این مقاله، تعدادی از زبان‌های برنامه‌نویسی پردرآمد را به شما معرفی می‌کنیم و به بررسی مزایا و معایب برخی از این زبان‌ها می‌پردازیم. همچنین نمونه‌هایی از معروف‌ترین پروژه‌هایی که از این زبان‌ها استفاده کرده‌اند را ذکر می‌کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با کاربرد و اهمیت برنامه‌نویسی؛ زبان‌های برنامه نویسی آینده دار را به شما معرفی کنیم.
 

کاربرد زبان های برنامه نویسی چیست و چه اهمیتی دارد؟


امروزه برنامه نویسی در تمام جنبه‌های زندگی بشر تاثیرگذار است. در خریدهای اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، دستگاه‌های خودپرداز، یخچال، تلوزیون، ماشین لباسشویی و تمام لوازم هوشمندی که در اطراف خود می‌بینید، به نحوی از برنامه‌نویسی استفاده شده است. پس یادگیری برنامه‌نویسی نه تنها امروزه اهمیت بالایی دارد، بلکه روز به روز اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند.
 

بهترین زبان های برنامه نویسی


اگر قصد ورود به عرصه برنامه‌نویسی را داشته باشید، حتما برایتان سوال می‌شود که چه زبان‌های برنامه نویسی در دسته زبان‌های آینده‌دار قرار می‌گیرند؟ در این مطلب زبان‌هایی را معرفی می‌کنیم که از نظر محبوبیت، بازار کار و درآمد در شرایط بسیار خوبی قرار دارند و با توجه به بررسی‌های انجام شده، در آینده تقاضا برای آن‌ها بسیار بالا خواهد بود. ده زبان برنامه‌نویسی برتر و آینده‌دار عبارتند از:
   - پایتون
   - سی شارپ
   - جاوا
   - جاوا اسکریپت
   - سوئیفت
   - متلب‌
   -  Go‌
   - Php
   - R
   - C++
 

پایتون


زبان برنامه‌نویسی پایتون، یک برنامه نویسی چند منظوره (General-Purpose Language) است. به عبارت دیگر، پایتون به نحوی ساخته و توسعه داده شده است که محدود به نوع خاصی از نرم‌افزارها نیست؛ شما می‌توانید برای هر کاری، از تحلیل داده (Data Analysis) گرفته تا ساخت بازی‌های کامپیوتری و برنامه‌های موبایل، از Python استفاده کنید. علاوه براین، پایتون یک زبان برنامه‌نویسی ساده است و انتخاب خوبی برای برنامه‌نویسان مبتدی محسوب می‌شود. می‌توان گفت یادگیری این زبان برنامه نویسی، موفقیت و رشد زیادی را در آینده به دنبال خواهد داشت.
پایتون دارای فریم ورک‌های بسیار متعددی است. فریم ورک‌های قدرتمند Flask و Django باعث شده تا این زبان در زمینه طراحی سایت هم طرفداران خاص خود را داشته باشد. از نمونه وبسایت‌هایی که در طراحی آن از پایتون استفاده شده است می‌توان به YouTube، Netflix و Instagram اشاره کرد.
 

مزایای پایتون


از جمله مزایای پایتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
   - یادگیری آسان
   - پشتیبانی از سیستم‌ها و پلتفرم‌های متنوع
   - داشتن کتابخانه‌های بسیار گسترده
   - رایگان و متن‌باز بودن (open source)
   - ادغام آسان با سایر زبان‌های برنامه نویسی
   - شی گرا بودن

مزایای زبان برنامه نویسی پایتون نسبت به معایب آن بسیار بیشتر است و همین موضوع منجر به محبوبیت این زبان برنامه نویسی شده است.
 

معایب زبان پایتون
 

   - سرعت کم
   - مصرف ناکارآمد حافظه
   - لایه‌های ابتدایی برای دسترسی به دیتابیس
 

سی شارپ


یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی، زبان C# است. این زبان، قابلیت اجرا روی سیستم عامل‌های مختلفی از جمله Mac، Linux و windows را دارد. در حال حاضر سی‌شارپ یکی از محبوب‌‌ترین زبان‌های برنامه نویسی است.از سی شارپ می‌توانید برای ساخت برنامه‌های تحت ویندوز، برنامه‌های تحت وب و اپلیکیشن موبایل و بازی‌ها استفاده کنید.
 

مزایای زبان سی شارپ
 

   - شی گرا
   - دارای کتابخانه بزرگ
   - بازارکار عالی در داخل و خارج از کشور
   - پشتیبانی و به‌روزرسانی مداوم توسط شرکت مایکروسافت
 

معایب زبان سی شارپ
 

   - فراگیری نسبتا سخت برای افراد مبتدی
   - قدرت کامپایل در حد متوسط
   - امکان ارتباط ضعیف با api

باتوجه به توسعه روز افزون تکنولوژی و حرکت کسب و کارهای بزرگ به سمت حوزه اینترنت، قطعا نیاز به متخصص و برنامه نویس سی شارپ رو به افزایش خواهد بود. از جمله وبسایت‌های طراحی شده با کمک C# می‌توان به وبسایت اصلی شرکت مایکروسافت، وبسایت برندهای Loreal، Kawasaki، وبسایت Godaddy اشاره کرد. اگر یادگیری زبان C# برای شما سخت است و فقط نیاز به انجام پروژه‌ای با این زبان دارید، نگران نباشید؛ فریلنسرهای زیادی به انجام پروژه سی شارپ در سایت‌های فریلنسری مشغول هستند و می‌توانید با خیال آسوده پروژه خود را برون سپاری کنید.
 

PHP

 

یکی دیگر از بهترین زبان‌های برنامه نویسی آینده دار، زبان PHP است. پی اچ پی قابلیت اجرا در پلتفرم‌های مختلف از جمله ویندوز، مکینتاش و لینوکس را دارد.
 

ویژگی‌ها و مزایای PHP
 

   - دسترسی آسان به آموزش‌ها و مستندات فراوان
   - رایگان و متن باز بودن
   - سهولت در استفاده و یادگیری آسان
   - جامعه جهانی بزرگ و فعال
   - پشتیبانی از پلتفرم‌های مختلف برنامه نویسی
 

معایب PHP
 

   -   PHP برای برنامه های تحت دسکتاپ مناسب نیست
   - نسبت به سایر زبان‌ها، آهسته‌تر اجرا می‌شود
   - به دلیل امکان سفارشی سازی کدها، ممکن است دارای باگ امنیتی بیشتری نسبت به سایر زبان‌ها باشد
زبان پی اچ پی، زبان پایه بسیاری از سیستم‌های تولید محتوا مانند وردپرس، جولا و دروپال است. بنابراین یادگیری آن برای تسلط بیشتر بر سیستم‌های مدیریت محتوا ضروری است. همچنین باتوجه به روزرسانی‌هایی که در نسخه‌های اخیر PHP بوجود آمده، عملکرد این زبان تا حد بسیار زیادی بهبود یافته است. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود که زبان PHP در آینده رشد چشمگیری داشته و درخواست‌ها برای انجام پروژه PHP افزایش داشته باشد. سایت‌هایی مانند فیسبوک، ویکی پدیا و یاهو نیز از این زبان برنامه نویسی برای توسعه خود استفاده می‌کنند.
 

جاوا


یکی از زبان‌های برنامه نویسی محبوب و پرکاربرد حال حاضر، زبان برنامه نویسی جاوا است. این زبان برنامه نویسی، یک زبان شی گرا و رایگان است. عموما علاقه‌مندان به برنامه نویسی اپلیکیشن‌های اندروید به سراغ یادگیری این زبان می‌روند. مزیت بزرگ زبان جاوا، قابلیت اجرا در پلتفرم‌های مختلف است.
 

مزیت های زبان جاوا

 

   - ساده و قابل فهم
   - استقلال از پلتفرم
   - امن
   - مدیریت حافظه خودکار
   - شی گرا
   - توزیع شده
   - توانایی انجام همزمان چند وظیفه
 

معایب زبان جاوا
 

   - عملکرد نسبتا کند
   - از آنجایی که پلتفرم جاوا باید بر روی سیستم‌های مختلف اجرا شود، ویژگی‌های خاص یک سیستم عامل اغلب در برنامه‌های جاوا پیاده سازی نمی‌شود
   - ظاهر پیش فرض برنامه‌های کاربردی GUI که در جاوا با استفاده از ابزار کیت Swing نوشته شده بسیار متفاوت از برنامه‌های بومی است
در سال‌های اخیر، زبان جاوا به عنوان یک زبان برنامه نویسی کاربردی برای ساخت اپلیکیشن‌ها، جایگاه خوبی پیدا کرده است که همین امر منجر می‌شود این زبان در آینده هم مانند امروز گسترده باشد و محبوبیت خود را از دست ندهد. از جمله وبسایت‌هایی که از این زبان استفاده کرده‌اند می‌توان به اسپاتیفای، آمازون و لینکدین اشاره کرد.
 
 

جمع بندی



در این مقاله با بهترین زبان‌های برنامه نویسی آینده ‌دار آشنا شدید. همچنین ویژگی‌‌ها، معایب و مزایای برخی از این زبان‌ها را به شما معرفی کردیم. اگر به برنامه نویسی علاقه‌مند هستید بهتر است به عنوان یک شغل آینده دار و پردرآمد حتما یک یا چند زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید. اما اگر نیاز به انجام پروژه‌هایی با زبان‌های برنامه نویسی خاص دارید و ضرورتی برای یادگیری زبان‌های برنامه نویسی ندارید، بهتر است پروژه‌های خود را برون سپاری کنید. سایت‌های فریلنسری معتبر مانند پونیشا این امکان را به شما می‌دهند تا با ثبت پروژه خود، با فریلنسرهای این حوزه ارتباط برقرار کنید.
 
کد مطلب: 68604
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام