۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۱۱

آیا نور آبی برای پوست شما مضر است؟

ایتنا - وقتی شب‌هنگام در معرض نور آبی قرار می‌گیریم، این می‌تواند مشکلساز شود. از آنجا که این نوع از نور مغز ما را فعال‌تر می‌کند، می‌تواند موجب اختلال در خواب شود و ریتم شبانه‌روزی و چرخه طبیعی خواب-بیداری را بر هم بزند.
آیا نور آبی برای پوست شما مضر است؟
احتمالاً تاکنون چیزهایی درباره نور آبی که از نمایشگر گوشی‌هوشمندتان ساطع می‌شود و اینکه این نور آبی می‌تواند موجب ضعیف شدن چشمتان شده و بر سلامت خوابتان تاثیر بگذارد شنیده باشید. کارشناسان مراقبت از پوست هم یک خطر مضاعف بالقوه برای نور آبی ذکر کرده‌اند: ایجاد صدمه به پوستتان. تمرکز بر جلوگیری از نور آبی به این دلیل جدی‌تر از همیشه شده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، نور آبی طول موجی از نور است که عمدتا از خورشید نشات می‌گیرد، ولی با دستگاه‌های الکترونیکی نیز قابل بازتولید است. نور نمایشگر اسمارتفون‌ها حاوی نور آبی است، که باعث می‌شود انسان‌ها در همه ساعات روز در معرض این نور قرار داشته باشند، و نه فقط در زمان روشنایی روز.  
 
آنگونه که دپارتمان سلامت دانشگاه هاروارد توضیح می‌دهد، نور آبی به تقویت خلق‌وخو و سطح انرژی ما کمک می‌کند، که به این علت است که وجود آن در نور آفتاب برای ما مفید است.
 

با این حال، وقتی شب‌هنگام در معرض نور آبی قرار می‌گیریم، این می‌تواند مشکلساز شود. از آنجا که این نوع از نور مغز ما را فعال‌تر می‌کند، می‌تواند موجب اختلال در خواب شود و ریتم شبانه‌روزی و چرخه طبیعی خواب-بیداری را بر هم بزند. این بدان خاطر است که نور آبی نقاطی را فعالسازی می‌کند که باعث می‌شوند احساس کنیم تحریک شده‌ایم، و این مانع از تولید ملاتونین می‌شود؛ این ماده شیمیایی شب‌ها توسط مغز ترشح می‌شود تا ما به حس خواب‌آلودگی برسیم. هرچه این اتفاق به مرور زمان بیشتر رخ دهد احتمال اندرکنش آن با ریتم شبانه‌روزی بیشتر می‌شود و شما را به طور کلی به سمت چرخه‌های خواب ناسالم سوق می‌دهد.
 
علاوه بر مشکلات برای خواب، نتیجه برخی مطالعات گویای اثر منفی نور آبی بر پوست نیز بوده است. یک مطالعه انجام شده در سال 2015 از سوی دانشگاه Charité – Universitätsmedizin Berlin در آلمان وجود رابطه‌ای بین اثر نور آبی بر پوست و افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن را گزارش کرده است که ممکن است موجب شتاب گرفتن عیان شدن اثرات سالخوردگی بر پوست شود. در مطالعه‌ای دیگر که در سال 2020 انجام شد قرارگیری بلندمدت در معرض نور آبی می‌تواند وارد صدمه بیشتر به DNA و همچنین مرگ سلولی و بافتی شود، هرچند که در این تحقیق به این موضوع نیز اشاره شده است که نور آبی در برخی از حالت‌ها اثرات مفیدی هم بر پوست دارد.
 
کد مطلب: 68586
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام