۰
plusresetminus
پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۳

اجبار غول‌های اینترنتی به پرداخت پول به رسانه‌های کانادایی

ایتنا - دولت کانادا اخیرا لایحه‌ای ارائه کرده تا غول‌های وب مانند فیس بوک و گوگل را مجبور به انعقاد قراردادهای تجاری با رسانه‌های کانادایی کند و برای استفاده از محتوای این رسانه‌ها، به آنها پاداش بدهند.
اجبار غول‌های اینترنتی به پرداخت پول به رسانه‌های کانادایی
دولت کانادا به دنبال اجرای قانونی است که براساس آن غول‌های اینترنتی مثل گوگل و فیس بوک باید در مقابل استفاده از محتوای رسانه‌های کانادایی، به این رسانه ها پول بدهند.

به گزارش ایتنا، دولت کانادا اخیرا لایحه‌ای ارائه کرده تا غول‌های وب مانند فیس بوک و گوگل را مجبور به انعقاد قراردادهای تجاری با رسانه‌های کانادایی کند و برای استفاده از محتوای این رسانه‌ها، به آنها پاداش بدهند.
"پابلو رودریگز" وزیر میراث کانادا (مسئول فرهنگ، رسانه، ورزش وهنر) در یک نشست خبری گفت: "به لطف این قانون، غول‌های اینترنتی باید برای کمک به ایجاد یک اکوسیستم خبری منصفانه‌تر، اکوسیستمی که از استقلال و آزادی مطبوعات حمایت می‌کند مسئولیت داشته باشند".
مطابق گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف لایحه این است که "اطمینان حاصل شود رسانه‌های خبری و روزنامه‌نگاران برای کار خود پاداش عادلانه دریافت می‌کنند".
وی افزوده: "اگر به درآمدهای سال ۲۰۲۰ نگاه کنیم دو پلتفرم درجایگاه غالب قرار دارند از این رو گوگل و فیس بوک ۸۰ درصد از درآمدهای آنلاین را دریافت می‌کنند که از ۱۰ میلیارد [دلار]، این رقم بسیار بزرگی است".
 این لایحه با عنوان "قانون اخبار آنلاین" برگرفته از لایحه‌ای است که در سال ۲۰۲۱ توسط استرالیا به تصویب رسید و در نوع خود در جهان اولین است.

این لایحه راه را برای دو بازیگر بزرگ دیجیتال هموار می‌کند تا ده ها میلیون دلار در معاملات محتوای محلی در کانادا سرمایه‌گذاری کنند.
به گفته وزارت میراث کانادا، بیش از ۴۵۰ رسانه خبری کانادایی از سال ۲۰۰۸ بسته شده‌اند از جمله بیش از ۶۰ رسانه طی ۲ سال گذشته. گروه گوگل و دیگر پلتفرم‌های بزرگ از سوی مطبوعات و رسانه‌ها متهم می‌شوند که از محتوای آنها سود می‌برند بدون اینکه درآمدی را که از آن به دست می‌آورند با مطبوعات و رسانه‌ها تقسیم کنند.
برای حل این مشکل، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ "قانون حقوق مولف و حقوق مرتبط در جامعه خبری" را معرفی کرد که براساس آن باید به مطبوعات درقبال محتوای استفاده شده توسط پلتفرم‌های آنلاین پاداش پرداخت گردد.

گوگل درماه نوامبر گذشته قرار دادهایی را با روزنامه های فرانسوی امضاء کرده تا برای اولین بار درجهان در ازای استفاده از محتوای خود پاداش دریافت کنند.
خبرگزاری فرانسه در پایان سال ۲۰۲۱ براساس قانون حقوق مولف، قراردادی را با گوگل امضاء کرده که به مدت ۵ سال برای محتوای ارائه شده توسط این غول وب آمریکایی به این خبرگزاری پاداش بدهد.(عصر ایران)
 
کد مطلب: 68136
برچسب ها: رسانه ها گوگل
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام