کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه کسی مانع افزایش پهنای باند اینترنت کشور است؟

سايت خبری ايتنا , 28 اسفند 1400 ساعت 10:59

ایتنا - اخیرا و به شکل تصادفی، یکی از مسئولین وزارت ارتباطات عملا ادعای منتقدان را تایید نموده، و بر مخالفت شورای فضای مجازی با افزایش پهنای باند تاکید کرده است.


 
مدتیست که کندی سرعت اینترنت در ایران و اختلالات فراوان موجب بروز اعتراضات و انتقادات شده است.
کاربران اینترنت اخیرا از کاهش سرعت اینترنت و همچنین اختلال آزاردهنده در دسترسی به سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی گلایه دارند و رسانه‌ها نیز به انعکاس این نظرات، و همچنین دیدگاه‌های فنی کارشناسان می‌پردازند.

گفتنی است کارشناسان به تازگی با استناد به برخی منابع بین‌المللی، بر افت محسوس سرعت اینترنت کشورمان در مقایسه با دیگر کشورهای همجوار تاکید نمودند، اما بلافاصله عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات ضمن رد این گفته‌ها، با اعلام اینکه برخی اختلالات ضمنی رفع خواهد شد، ادعا کرد که اینترنت ما صد پله از اینترنت افغانستان بالاتر است.
این آمارپراکنی‌ها همچنان ادامه پیدا کرد، و در طرف مقابل هم وزارت ارتباطات اعلام کرد که برنامه‌ای برای افزایش چندبرابری سرعت اینترنت کاربران دارد.

اما در کنار همه این مباحث، از نگاه کارشناسان، مشکل افت سرعت اینترنت اساسا به مسئله پهنای باند بازمی‌گردد.
به گزارش ایتنا و مطابق یک روال همیشگی، پهنای باند اینترنت کشور به شکل منظم و دوره‌ای افزایش می‌یافت تا بتواند پاسخگوی افزایش نیازها و سرویس‌ها و کاربران جدید باشد، اما بنظر می‌رسد این برنامه که در دولت قبل منظما انجام می‌شد، در دولت سیزدهم متوقف شده است، این در حالیست که رییس دولت سیزدهم در دوره تبلیغات انتخاباتی، وعده افزایش سرعت و پهنای باند و حل مشکلات کاربران اینترنت و حتی گیمرها را داده بود.
 
   در این باره بخوانید:
   - آیا وعده رییسی در باره سرعت اینترنت دروغ بود؟

نهایتا در خصوص مشکل اساسی، این شایعه مطرح شد که شورای عالی فضای مجازی، با افزایش پهنای باند موافق نکرده است، موضوعی البته که از سوی این نهاد هرگز تکذیب نشد.
البته مسئولین وزارت ارتباطات نیز وجود مشکلات و کندی گهگاه اینترنت را طبیعی دانسته و موانعی چون کرونا و افزایش نیاز و کاربران را عامل آن می‌دانستند، ولی همواره موضوع پهنای باند را مبهم گذاشته و هیچگاه به شکل صریحی به آن نمی‌پرداختند.
زارع‌پور وزیر جوان ارتباطات در این خصوص حتی اعلام کرده بود که: پیشنهاد دادیم پهنای باند بین‌الملل افزایش پیدا کند.

به گزارش ایتنا اخیرا و به شکل تصادفی، یکی از مسئولین این وزارتخانه، عملا ادعای منتقدان را تایید نموده، و بر مخالفت شورای فضای مجازی با افزایش پهنای باند تاکید کرده است.
«مهدی سالم» مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات، در توییتر و در پاسخ به یک روزنامه‌نگار که شخص وزیر ارتباطات را به ناتوانی در انجام وظایف خود متهم می‌کرد و مدعی بود پهنای باند را افزاش نمی‌دهد، جواب داد که اقدام وزیر کاملا قانونی بوده و صرفا به وظیفه خود عمل کرده است. به گفته او، وزیر درخواست افزایش پهنای باند را به شورای فضای مجازی ارائه کرده «ولی تصمیم نهایی با شوراست!»

پاسخ این مسئول در وزارت ارتباطات آشکارا نشان می‌دهد که گویا شایعه مزبور صحت داشته و در شورای فضای مجازی با افزایش پهنای باند اینترنت کشور موافقت نشده است.



 



بنابراین اکنون اعلام رسمی این مقام وزارت ارتباطات به‌.ضوح نشان می‌دهد که مشخص شده که گره اصلی در سرعت اینترنت کشور کجاست، و چه نهادی مانع از افزایش پهنای باند اینترنت کاربران می‌شود.

    در همین زمینه بخوانید:
    - میانگین سرعت اینترنت همراه و ثابت در ایران چقدر است؟


 


کد مطلب: 68006

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/68006/کسی-مانع-افزایش-پهنای-باند-اینترنت-کشور

ايتنا
  https://www.itna.ir