۳
۲
plusresetminus
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۵۱

طرح جدید مجلس علیه فضای مجازی: تولید محتوا در توییتر و یوتیوب باید جرم محسوب شود

ایتنا - بر اساس طرحی که از سوی برخی نمایندگان به مجلس ارائه شده، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های غیرمجاز، مجرمانه است.
طرح جدید مجلس علیه فضای مجازی: تولید محتوا در توییتر و یوتیوب باید جرم محسوب شود
به گزارش ایتنا، طرحی با عنوان «الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره» در دستور کار مجلس است که در صورت تصویب، تولید محتوا در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و توییتر هم می‌تواند جرم تلقی شود.
براساس این طرح، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های غیرمجاز، مجرمانه است.

مطابق این گزارش، متن طرح مزبور که روز 24 شهریور 1400 اعلام وصول شد، به شرح زیر است:

 
عنوان طرح: الحاق یک ماده به قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره


مقدمه (دلایل توجیهی):
قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب ۱۳۷۳ صرفاً منع استفاده از شبکه های ماهوارهای در بعد سخت‌افزاری را بیان می‌کند؛ چرا که در قانون مذکور به صراحت آمده است: «ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت ماهواره ممنوع است.»
از سوی دیگر در شرایط فعلی با حجم گسترده همکاری تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای مواجه هستیم و با نواقصی که در این قانون وجود دارد امکان پیگیری قضایی از اشخاص حقیقی و حقوقی که در بعد نرم‌افزاری اقدام به تبلیغات و همکاری با شبکه‌های فارسی زبان معاند می‌کنند وجود ندارد. لذا در ماده واحده ذیل سعی شده خلاءهای موجود در قانون صدرالاشاره رفع شود و با در نظر گرفتن ضمانت اجراهای متناسب زمینه سوء استفاده در زمینه محدود نماید.

ماده واحده- یک ماده به قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب ۱۳۷۳/۱۱/۲۳ به شرح ذیل الحاق می‌شود.
ماده الحاقی- تبلیغ هرگونه کالا، خدمات و آثار هنری ایرانی از طریق شبکه‌ها، رسانه‌ها، بسترها و پلتفرم‌های غیرمجاز(اعم از ماهواره‌ای یا بر بستر پهن‌باند) که فهرست آن توسط کارگروه تخصصی ماهواره متشکل از نمایندگان سازمان صداوسیما، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دادستانی کل کشور هر سه ماه یکبار اعلام می‌گردد، ممنوع است. متخلف از این حکم حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه ۵ تا ۷ مقرر در مواد (۱۹) و (۲۰) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ محکوم می‌شوند.

تبصره۱- نحوه اداره و تشکیل جلسات برابر آیین‌نامه اجرایی خواهد بود که به تصویب کارگروه تخصصی ماهواره می رسد.
تبصره۲- اعمال مجازات‌های فوق برای اشخاص حقوقی، رافع مسئولیت مدیران آن نبوده و این اشخاص به مجازات‌های مذکور محکوم خواهند شد.
تبصره ۳- تولیدکنندگان، واردکنندگان و صاحبان کالا، صاحبان آثار هنری و ارائه دهندگان خدمات، مکلفند در قراردادهای منعقده با اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله نمایندگی‌ها و شعب خود، ممنوعیت ارائه تبلیغ در شبکه‌های غیرمجاز را تصریح کنند؛ در غیر این صورت چنانچه تبلیغات آنان مشمول این ماده گردد، به حداقل مجازات مذکور محکوم خواهند شد.
تبصره ۴- درصورتی که یک یا چند شبکه ماهواره‌ای غیرمجاز، بدون درخواست صاحب کالا یا خدمات یا آثار هنری ایرانی و یا نماینده او، مبادرت به تبلیغ کالا یا خدمات یا اثر نماید، صاحبان کالا یا خدمات مکلفند به محض اطلاع و یا اعلام مراجع ذیربط بابت پخش تبلیغ، اقدامات قانونی لازم را برای جلوگیری از پخش تبلیغات کالا یا خدمات یا اثر متعلق به خود را از طریق مراجع قضایی صالح به عمل آورند. در غیر این صورت به مجازات جزای نقدی مذکور در این ماده محکوم خواهند شد.
تبصره ۵ – مراجع قضایی مکلفند ضمن صدور حکم محکومیت اشخاص مندرج در این ماده، نسبت به محکومیت مدیران و دست‌اندرکاران شبکه های ماهوارهای غیرمجاز به حداکثر مجازاتهای مندرج در این ماده اقدام نمایند.
تبصره ۶- صدور حکم محکومیت مانع رسیدگی به دعوی اشخاص حقیقی و حقوقی زیان‌دیده ناشی از پخش تبلیغات غیرمجاز موضوع این ماده نخواهد بود.
تبصره ۷- هر نوع همکاری با شبکه‌ها، رسانه‌ها و پلتفرم‌های موضوع ماده این قانون، به منظور تأمین و تولید محتوای (نوشتاری، دیداری و شنیداری) از مرحله نگارش تا ساخت و پخش توسط هر تبعه ایرانی در قالب تهیه‌کنندگی، بازیگری، کارگردانی، تصویربرداری، اجرا، صداگذاری، نویسندگی، تهیه موسیقی، تدوین، ساخت برنامه و آگهی و امثال آن، به میزان حسب مورد به یکی از مجازات‌های درجه ۵ تا ۷ مقرر در مواد (۱۹) و (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم میشوند.
تبصره ۸- متخلفین از مقررات سازمان، با توجه به گستره انتشار، محتوای مخل اخلاق عمومی، مدت زمان پخش یا انتشار، خسارات وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی و میزان تأثیر نقض احکام مندرج این ماده بر فرهنگ، آسایش و امنیت جامعه تحت پیگرد و اعمال جریمه های انتظامی مالی قرار میگیرند.

توضیح ایتـنا:
به گزارش ایتنا و مطابق اعلام سایت مرکز پژوهش‌های مجلس، 27 نفر از نمایندگان طرح مزبور را امضا کرده‌اند.
نکته جالب اینکه از جمله متقاضیان و امضا کنندگان طرح مورد نظر، «رضا تقی پورانوری» است که هم اکنون ریاست کمیسیون «طرح صیانت» را بر عهده دارد.
 
 
کد مطلب: 67807
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
«بر اساس طرحی که از سوی برخی نمایندگان به مجلس ارائه شده، هرگونه همکاری و تهیه محتوا برای پلتفرم‌های غیرمجاز، مجرمانه است.»
«از جمله متقاضیان و امضا کنندگان طرح مورد نظر، «رضا تقی پورانوری» است که هم اکنون ریاست کمیسیون «طرح صیانت» را بر عهده دارد.»
برادران بزرگوار ، این شیوه برخورد در نهایت ، نتیجه معکوس ببار خواهد آورد ، تجربه نشان داده نفی و سخت گیری بیش از حد در مقابل خواسته های عمومی به غیر از رشد نظرات منفی و تخریب پل اعتماد ارتباطی با عموم ، نتیجه دیگری نخواهد داشت ، حال چرا عده ای تا این حد بر تولید شکاف بین خواسته های عمومی با مدیران کلان جامعه دارند ، جای کمی تامل و سوال دارد! به هر حال امید که با تکیه بر خرد جمعی و اجماع نظر به نتایج مطلوب و مفید برسیم.انشااله.
feedback
Iran, Islamic Republic of
« نفر از نمایندگان طرح مزبور را امضا کرده‌اند.
نکته جالب اینکه از جمله متقاضیان و امضا کنندگان طرح مورد نظر، «رضا تقی پورانوری» است که هم اکنون ریاست کمیسیون «طرح صیانت» را بر عهده دارد.»
هر چه هست ، به نوعی عامل تشویش اذهان عمومی شده و همین شاید در عمل به بدبینی ها دامن زده و پل اعتماد بین مجلس و مردم را تخریب کند ، البته امید که اینطور نباشد و نشود ، گاه تفکر و تامل و خرد جمعی در هر طرحی می تواند بهترین نتایج را ببار آورد. ممکن است در کوتاه مدت بتوان طرحی را اجرایی کرد ، اما در دراز مدت باید دید چگونه خواهد شد . شاید چنین برخوردهایی حاصل تفکرات آینده نگر نیست و به نوعی عدم حس مسئولیت به آینده باشد. عزیزان بزرگوار ما در روزگاری زندگی می کنیم که به مدد پیشرفت های علمی و ارتباطی ، تعامل بهترین نتایج را تولید می کند ، تقابل با علوم و فن آوری های نوین ، نتیجه مطلوب نداشته و نخواهد داشت . در هر صورت امید که همه چیز ختم به خیر شود. انشااله.
feedback
Iran, Islamic Republic of
جای تاسف بسیار دارد که برخی از برادران بزرگوار ، در رسانه ملی بی هیچ ابایی به منتقدان توهین کرده و خود را محق به بیان هر کلامی می دانند!!!
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام