۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۸
وعده وزیر ارتباطات:

راه‌اندازی نیم‌میلیون پورت فیبر نوری

ایتنا - زارع‌پور: راه‌اندازی فیبرنوری یک پروژه ۱۰ ساله است،  اما ما تلاش می‌کننیم ظرف سه یا چهار سال این کار را انجام دهیم.  این کار یک کار بزرگ و ملی است. و همه بخش‌های مختلف باید پای کار بیایند تا این کار محقق شود.
راه‌اندازی نیم‌میلیون پورت فیبر نوری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به راه‌اندازی نیم میلیون پورت فیبر نوری در سراسر کشور در ۱۰ روز آینده گفت: تجهیزات لازم برای راه‌اندازی سرویس فیبرنوری خانگی بین ۲ تا ۳ میلیون هزینه دارد و ما در حال پیگیری مدلی هستیم که این میزان هزینه از سمت شرکت‌های بخش خصوصی به شکل اقساط و قرارداد بلندمدت دراختیار کاربران قرار گیرد.  

به گزارش ایتنا از ایسنا،  عیسی زارع‌پور در یک برنامه تلویزیونی درباره تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت: از تمام ظرفیت‌های وزارتخانه برای تحقق شبکه ملی اطلاعات استفاده خواهیم کرد.  شورایی در وزارتخانه به نام شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات تشکیل شده است که هر هفته جلسات مختلف آن تشکیل می‌شود. ما مصوبات شورای راهبری شبکه ملی اطلاعات را در راس امور قرار داده‌ایم و برای تحقق شبکه ملی اطلاعات بیش از ۳۰۰ پروژه ریز و درشت طراحی کرده‌ایم که به شکل هفتگی پیشرفت آن‌ها را رصد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات برای اولین مرتبه سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی تعریف و سند معماری آن تکمیل شد، افزود: ۵۳ تکلیف عمده بر عهده دستگهاه‌های مختلف و ۴۰ تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات است که ما آن را با تبدیل به پروژه‌های مختلف، اجرایی خواهیم کرد. شبکه ملی اطلاعات دو بال اصلی دارد.  بال اول آن یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در سراسر کشور است. افقی که برای ما در این زمینه تعریف شده ۱۴۰۴ است؛ اما تلاش می‌کنیم هر مقداری که می‌توانیم این زمان را کوتاه‌تر کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اینکه اگر بتوانیم مشکل این روزها یعنی سرعت اینترنت را که دغدغه بسیاری از کاربران است،  رفع کنیم، یک پروژه بسیار بزرگ است،  گفت: ما به دنبال ایجاد شبکه پر سرعت مبتنی بر فیبرنوری هستیم. دسترسی به شبکه عموما در همه جای دنیا ازطریق اینترنت ثابت و همراه صورت می‌گیرد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته نسبت دسترسی ازطریق اینترنت ثابت بسیار بیشتر از اینترنت همراه است، دلیل آن هم این است که اینترنت ثابت هم زیرساخت پایدارتری دارد و هم ارزان‌تر است و در کل، اینترنت همراه برای استفاده روی گوشی در زمانی است که مردم در حال حرکت هستند،  اما در کشور ما اینطور نیست.

تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری ظرفیت ایجاد می‌کنیم
زارع‌پور با بیان اینکه به‌دنبال این هستیم که تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری ظرفیت ایجاد کنیم و در همه جای کشور کاربران به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دسترسی داشته باشند، افزود: در ۱۰ روز آینده فاز اول این کار آغاز می‌شود و شروع به واگذاری اینترنت براساس فیبرنوری خواهیم کرد و نزدیک به نیم میلیون فیبرنوری در سراسر کشور آماده بهره‌برداری است.  برنامه ما این است که با سرعت بسیار بیشتری با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و راهبری وزارت ارتباطات بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی فیبرنوری یک پروژه ۱۰ ساله است،  اما ما تلاش می‌کننیم ظرف سه یا چهار سال این کار را انجام دهیم.  این کار یک کار بزرگ و ملی است. و همه بخش‌های مختلف باید پای کار بیایند تا این کار محقق شود. در لایه بودجه ۱۴۰۱ هم زیرساخت‌هایی برای این پروژه در نظر گرفته شده است. باید نهضتی شبیه به نهضت گازکشی در این زمینه در سراسر کشور راه بیفتد و همه دستگاه‌ها پای کار بیایند تا این پروژه ملی انجام شود. این عزم اراده در دولت سیزدهم وجود دارد که این اتفاق بیفتد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: درحال‌حاضر اینترنت ثابت عموما ازطریق سیم مسی به مردم داده می‌شود و سیم مسی هم محدودیت سرعت دارد و نمی‌تواند تکنولوژی‌های جدیدی مانند VDSL یا فیبرنوری روی آن داده شود. تلاش ما این است که کل مسیر رسیدن اینترنت از مرکز مخابرات به در منازل فیبرنوری شود تا محدودیت سرعت برداشته شود. فیبرنوری،  سرعت‌های چندصدمگابیتی و حتی چندگیگی دارد و با اجرای این پروژه، سرعت میانگین کشور که حدود چند مگابیت‌برثانیه است، به چند صد مگابیت هم خواهد رسید.

زارع‌پور با اشاره به هزینه‌های راه‌اندازی فیبر نوری نیز بیان کرد: تجهیزات لازم برای راه‌اندازی سرویس فیبرنوری خانگی بین ۲ تا ۳ میلیون هزینه دارد و ما در حال پیگیری مدلی هستیم که این میزان هزینه از سمت شرکت‌های بخش خصوصی به شکل اقساط و قرارداد بلندمدت دراختیار کاربران قرار گیرد. اگر این اتفاق بیفتد زیرساخت توسعه خدمات الکترونیکی و انوع خدماتی که در کشور باید توسعه پیدا کند فراهم می‌شود.

ظرف سه سال، خدمات دولتی را به‌صورت الکترونیکی به مردم ارائه کنیم
وی با بیان اینکه بال دوم شبکه ملی اطلاعات، بال خدمات است و روی این شبکه پرسرعت انواعی از خدمات مختلف برای مردم فراهم می‌شود، افزود: یکی از انواع این خدمات دولت الکترونیک است.  یکی از وظایف مهم ما این است که ظرف سه سال آینده، خدمات دولتی را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه کنیم و قصد داریم طعم شیرین فناوری را به مردم بچشانیم. ما اکنون براساس شاخص‌های جهانی در تعداد خدمات الکترونیکی شده رتبه ۸۹ را در بین ۱۸۰ کشور جهان داریم. رتبه ما در شاخص میزان استفاده مردم از خدمات الکترونیکی نیز ۱۱۸ است که نشان می‌دهد وضعیت ما مطلوب نیست و نیازمند کار پرفشاری هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در جلسه ۱۴بهمن شورای فناوری اطلاعات تصمیماتی گرفته شده است که براساس آن تا پایان سال ۱۴۰۱ دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند، پنجره واحد را راه‌اندازی کنند. وزارت ارتباطات نیز موظف است تا اردیبهشت ماه فاز اول پنجره ملی هوشمند را راه اندازی کند. حسن راه‌اندازی این پنجره این است که مردم با یکبار احراز هویت به خدماتی که از سوی دولت ارائه می‌شود، دست پیدا خواهند کرد.

اپراتور کودک هفته آینده رونمایی می‌شود
زارع‌پور درباره برنامه‌های وزارت ارتباطات در خصوص ایمن‌سازی فضای مجازی مورد استفاده مردم بیان کرد: امروزه فناوری به زندگی مردم گره خورده است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما اگر این فضا قاعده‌مند نباشد قطعاً حقوق مردم ضایع می‌شود. در کشورهای پیشرفته قوانین مختلف برای حفاظت از داده‌های شهروندان وجود دارد که خلا آن در کشور ما احساس می‌شود. برای رفع این خلاء قانونی تلاش‌هایی در گذشته انجام شده و لایحه‌ای از طرف وزارت ارتباطات تقدیم هیأت دولت شده ولی فرایند تصویب آن بسیار طولانی شده است.  

وی با بیان اینکه قصد داریم با تشکیل کمیسیون علم، فناوری و هوشمندسازی در هیأت دولت، زیرساخت‌های حقوقی برای وضع قوانین در فضای مجازی را سرعت ببخشیم، افزود: کم‌کاری در زمینه حفاظت از حقوق کودکان در فضای مجازی زیاد بوده است. اکنون این موصوغ دغدغه‌ای جهانی است و تنها مختص به چارچوب‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیست.  مشکل فنی برای توسعه پلتفرم‌های مخصوص کودکان در کشور وجود ندارد، اما در مورد عدم استقبال از برخی پلتفرم‌های داخلی باید آسیب‌شناسی صورت گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: برای رفع نگرانی خانواده‌ها در خصوص امنیت کودکان در فضای مجازی از ابتدای دولت سیزدهم کارگروه ویژه‌ای بین وزارت ارتباطات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین سازمان صدا و سیما تشکیل شده است و زیرساخت‌هایی برای والدین فراهم شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این زیرساخت اپراتور کودک است که هفته آینده رونمایی می‌شود.  برنامه وزارت ارتباطات برای حفاظت از حقوق کودکان در فضای مجازی هفته آینده به اطلاع عموم مردم می‌رسد.

ایران جزو ۱۰ کشوری است که فناوری پرتاب و ساخت ماهواره را دارد
زارع‌پور در مورد برنامه‌های توسعه صنعت فضایی کشور گفت: بیش از یک دهه است که با همت متخصصان صنعت فضایی کشورمان به جمع کشورهایی که هم فناوری ساخت ماهواره و هم پرتاب آن را داریم پیوسته‌ایم. اکنون جمهوری اسلامی ایرانی یکی از ۱۰ کشوری است که فناوری پرتاب و ساخت ماهواره را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: مرکزی که برنامه‌ریزی کلان صنعت فضایی را انجام می‌دهد شورای عالی فضایی کشور است که متأسفانه این شورا جلسه‌ای را در ۱۰ سال گذشته تشکیل نداده بود. پس از ۱۱ سال نخستین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم با حضور رئیس جمهوری و تمام نقش‌آفرینان صنعت فضایی در کشور برگزار و در آن جلسه برنامه یکساله صنعت فضایی کشور تصویب شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مصوبات این جلسه تثبیت ارسال ماهواره به لایه لئو بود، افزود: بر اساس هدف‌گذاری که برای سال ۱۴۰۱ شده است می‌خواهیم ماهواره‌های حداقل ۱۰۰ کیلوگرمی را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار بدهیم. اکنون در نزدیکی این هدف هستیم و در آخرین پرتابی که انجام شد، ماهواره ایرانی به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری از سطح زمین رسید، البته به سرعت لازم نرسیدتا ماهواره در مدار قرار گیرد.

زارع‌پور با بیان اینکه یکی از برنامه‌های مهم صنعت فضایی کشور طراحی منظومه‌های ماهواره‌ای بومی است که تلاش می‌کنیم به زودی این برنامه را محقق کنیم، گفت: وزارت ارتباطات در تلاش است تا در یک سال آینده ماهواره‌هایی که در صف پرتاب هستند به زودی به سمت مقصد مورد نظر پرتاب شوند. در همه کشورهای دنیا تثبیت یک ماهواره‌بر به ۱تا ۱۲ پرتاب احتیاج دارد و پس از این تعداد پرتاب ماهواره‌بر به نقطه مطلوب می‌رسد. پرتاب اخیری که انجام شد ششمین یا هفتین پرتاب ماهواره‌بر ساخته شده توسط دانشمندان ایرانی بود و در هر مقطعی موفقیت‌های قابل توجهی به‌دست آورده‌ایم.

صنعت فضایی یک صنعت اقتدارآفرین و کارآفرین است
وی ادامه داد: موضوع بعدی که در برنامه یکساله به آن می‌پردازیم توسعه کاربردهای صنعت فضایی است. صنعت فضایی علاوه بر اینکه یک صنعت اقتدارآفرین است، حوزه‌ای کارآفرین است و در سراسر دنیا از کاربردهای این صنعت استفاده می‌شود. در حقیقت صنعت فضایی یکی از پیشرفته‌ترین صنایع در جهان است و کشوری که بتواند در این حوزه ورود کند و محصولاتی را ارائه دهد یعنی پیشرفتش چند برابر سایر کشورهای دنیاست. از طرف دیگر استانداردهای فضایی بسیار استاندارهای سخت‌گیرانه‌ای هستند و محصولی که این استاندارها را کسب می‌کند قطعاً محصول بسیار باکیفیتی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: سریرز صنعت فضایی می‌تواند موجب ارتقای صنایع دیگر کشور شود. به تعبیر مقام معظم رهبری «کشوری که می‌تواند ماهواره‌ای را با سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار دهد حتماً می‌تواند مشکل خودروسازی را حل کند.» در حال حاضر از چهار سامانه فضایی مختلف رونمایی شده که در بخش‌های مختلف می‌توان از پردازش تصاویری ماهواره‌ای برای ارتقای کیفیت خدمات نهادهای دولتی و خصوصی استفاده می‌کند. ما توانسته‌ایم ماهواره و ماهواره‌بر بومی بسازیم و این تلاش باید با سرعت بیشتری پیش برود.

برنامه‌ریزی کردیم که در دولت سیزدهم به لایه ژئو برسیم
زارع‌پور خاطرنشان کرد:‌ در برنامه ۱۰ ساله‌ای که اخیراً روی آن کار می‌کنیم نگاه مشخصی برای رسیدن به لایه ژئو داریم. این لایه موقعیت بسیار استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است و باید برای حفظ موقعیت‌هایی که در لایه لئو داریم تلاش کنیم. برنامه‌ریزی کردیم که در دولت سیزدهم به لایه ژئو برسیم البته رسیدن به این لایه کار سختی است و با دستور رئیس جمهور برنامه‌ای هشت ساله برای آن پیش‌بینی شده است. در جلسه بعدی شورای عالی فضایی برنامه دستیابی به لایه ژئو در کوتاه‌مدت ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه جمهوری اسلامی این است که در صنعت فضایی به لایه ژئو دست پیدا کنیم. به دنبال این هستیم تا با همگرایی با تمام دستگاه‌ها، مسیر رسیدن جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های تثبیت شده برای لایه‌های مختلف زمین را هموار کنیم. این کار را از لایه لئو آغاز کردیم و سال بعد، سال تثبیت ماهواره در مدار لئو خواهد بود و برای لایه‌های دیگر نیز برنامه ریزی خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در صنعت فضایی ما وضعیت خوبی داریم اما در ۱۰ سال گذشته وقفه‌هایی رخ داده که باید آن را جبران کنیم. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های قبل بودجه بهتری داریم. تمام ظرفیت‌های دولت سیزدهم پای کار آمده‌اند تا عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم و برنامه صنعت فضایی کشور را به سرعت پیش ببریم. در این مدت کوتاه، امید به فعالان صنعت فضایی بازگشته است و این نوید را می‌دهیم که با گسترش پروژه‌هایی که در دست اقدام داریم، متخصصان این حوزه به چرخه صنعت فضایی برگردند و در توسعه صنعت راهبردی کشور نقش‌آفرینی کنند.
کد مطلب: 67576
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام