۱
plusresetminus
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای حدود ۲۰ سال سوخت دارد

ایتنا - همچنان که تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا قرار گرفته، خبرهای خوبی از اعماق فضا به گوش می‌رسد: این رصدخانه سوخت بسیار زیادی در خود دارد که می‌تواند تا سالها از آن برای تولید شواهد و مستندات علمی استفاده کند.
تلسکوپ فضایی جیمز وب برای حدود ۲۰ سال سوخت دارد
دانشمندان این خبر را به تازگی و در طی یک نشست مطبوعاتی که به مناسبت استقرار آینه تاریخی در فضا برگزار شده بود ارائه کردند. این خبر زمانی منتشر شد که جیمز وب پیچیده‌ترین استقرار در طول عمر کوتاه خود را بدون هیچ‌گونه مشکلی از سر گذراند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، بیل اوکس (مدیر پروژه جیمز وب)، در این نشست مطبوعاتی که توسط مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند برگزار شد، به خبرنگاران گفت: «زمانی که جیمز وب را پرتاب کردیم، از لحاظ طراحی، منبعی که در خصوص آن محدودیت داشتیم، منبع پیشران بود».
 
او به پرتاب فوق‌العاده دقیقی ادای احترام کرد که راکت سنگین آریان ۵ آریاناسپیس را در روز ۲۵ ماه دسامبر جیمز وب را از گویان فرانسه به فضا پرتاب کرد.
 
اوکس گفت: «در حال حاضر، به دلیل کارایی یا دقت آریان ۵ که باعث شد جیمز وب به نحو مناسبی در مدار قرار بگیرد، ما در حال حاضر نسبت به ۱۰ سال حاشیه سوخت مناسبی داریم».
 
وی افزود: «به طور کلی، اکنون تخمین زده می‌شود که جیمز وب نزدیک به ۲۰ سال سوخت برای نیروی محرکه پیشران خود داراست؛ اما باید به طور دقیق مشخص گردد».
 

با اینکه آقای اوکس توضیح بیشتری ارائه نکرد، اما گفته می‌شود این تلسکوپ تا حدود دو هفته دیگر یک اصلاح مسیر را باید از سر بگذراند تا در مسیر واقعی خود برای رسیدن به مقصد قرار بگیرد.
 
گفتنی است جیمز وب در روز ۲۳ ژانویه به «محل درج» (insertion location) رسید؛ در همان جا بود که موتورهای خود را روشن کرد تا به «نقطه پارکینگ» یا نقطه لاگرانژ ۲ برسد که در حدود یک‌ونیم میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد.
 
ناسا اعلام کرده است که نقطه لاگرانژ، نقطه تعادلی میان نیروهای گرانشی خورشید، زمین و ماه است و به تلسکوپ اجازه می‌دهد در حالی که از حداقل سوخت استفاده می‌کند ثابت بماند.
کد مطلب: 67552
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام