کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ظرف 3 سال:

وعده دولت سیزدهم: تولید گوشی هوشمند داخلی و کسب 20 درصد سهم بازار

سايت خبری ايتنا , 13 دی 1400 ساعت 13:49

ایتنا - معاون وزیر ارتباطات اخیرا در گفت‌وگویی بر «تولید گوشی هوشمند داخلی به منظور رشد شاخص اقتصادی» تاکید ورزیده است.



با افزایش کاربری گوشی هوشمند در جهان و ایران، و وسعت بازار این محصول، رقابت بین تولید کنندگان مختلف برای کسب سهمی بزرگ‌تر از این بازار همواره در جریان بوده است.
در ایران، به دلایل مختلف از جمله تحریم و محدودیت ارتباط اقتصادی آزاد با جهان، گوشی هوشمند از تنوع زیادی برخوردار نبوده، و اغلب تابعی از سیاست‌های کلان اقتصادی دولت بوده است، از جمله در مورد گوشی‌های تولید آمریکا و به ویژه آیفون، که اساسا کالای وارداتی مجازی شمرده نمی‌شوند و گاه سخن از ممنوعیت آن می‌رود.

اما نکته قابل توجه در این میان، تاکید دستگاه‌های سیاستگذار و دولت، بر تلاش برای تولید این محصول تکنولوژیک است، به گونه‌ای که همیشه دولت‌ها بر لزوم تولید گوشی هوشمند در داخل و حتی خودکفایی و نیز استقلال از محصولات خارجی اصرار داشته‌اند، ضمن اینکه در بازه‌ای کوتاه، محصولی هم تولید و به عنوان محصول بومی روانه بازار شده که قطعا از حمایت تام و تمام دولت برخوردار بوده است، از جمله در دولت دوازدهم، وزیر ارتباطات وقت، صراحتا یکی از این محصولات را به نمایش گذاشت و برای مدتی به تبلیغ آن می‌پرداخت، موضوعی که البته به تدریج رنگ باخت.
با این وجود هیچگاه از کم و کیف امکانات فنی، خط تولید، و نیز سهم دقیق بازار این نوع تولیدات اطلاعات دقیقی منتشر نشده است.

وعده تولید گوشی هوشمند در دولت سیزدهم
اخیرا در دولت جدید نیز موضوع تولید موبایل بومی طرح شده است.
به گزارش ایتنا معاون وزیر ارتباطات اخیرا در گفت‌وگویی بر «تولید گوشی هوشمند داخلی به منظور رشد شاخص اقتصادی» تاکید ورزیده است.
علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی درباره شبکه ملی اطلاعات و سیاست جدیدی که در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی بر عهده گرفته است، ضمنا به موضوع لزوم تولید گوشی اشاره کرده و افزوده: «در تولید گوشی همراه هوشمند داخلی با هدف کاهش ارزبری واردات و افزایش سهم بازار داخلی از این محصول پرمصرف، ضروری است با حمایت دولت، شرکت‌های داخلی به صورت مرحله‌ای و رقابتی از روش‌هایی مانند «قطعات نیمه کامل» (skd) و «قطعات کاملا منفصل» (ckd) استفاده کنند.»
بدین ترتیب به نظر می‌رسد موضوع اهمیت تولید گوشی هوشمند داخلی، مجددا و برای چندمین بار در کانون توجه مسئولین قرار گرفته است.

نکته جالب اینست که معاون وزیر ارتباطات، در این گفت‌گو با هدف‌گذاری کسب 20 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند «ظرف سه سال» خبر داده است.


    در این رابطه:
    - متن گفت‌وگوی انصاری معاون وزیر ارتباطات

 
  
 


کد مطلب: 67251

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/67251/وعده-دولت-سیزدهم-تولید-گوشی-هوشمند-داخلی-کسب-20-درصد-سهم-بازار

ايتنا
  https://www.itna.ir