۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۳

افت و خیزهای کیفیت اینترنت در کشور در روزهای پاندمی

ایتنا - در ابتدای مجازی شدن فرآیندهای آموزشی و اداری که اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، انتظار آن حجم بالای مراجعه کاربران را نداشتند، کیفیت و سرعت اینترنت دچار اختلال بود و البته با گذشت زمان، ظرفیت‌های ارتباطی افزایش یافت اما در ماه‌های گذشته و با شروع مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش مجازی و افزایش مصرف کاربران، کیفیت اینترنت باز هم دچار اختلال شد.
افت و خیزهای کیفیت اینترنت در کشور در روزهای پاندمی

معاون رگولاتوری نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به باند فرکانسی ۲۳۰۰ و استفاده از این باند را به‌عنوان یکی از راهکارهای بهبود کیفیت اینترنت عنوان کرد و گفت: باند فرکانسی ۲۳۰۰ در تیرماه سال جاری در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته و آنها برای خرید تجهیزات مربوط به این باند اقدام کرده‌اند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، شیوع کرونا از اسفند ۹۸، بسیاری از فعالیت‌ها را مجازی و آنلاین کرد. در ابتدای مجازی شدن فرآیندهای آموزشی و اداری که اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، انتظار آن حجم بالای مراجعه کاربران را نداشتند، کیفیت و سرعت اینترنت دچار اختلال بود و البته با گذشت زمان، ظرفیت‌های ارتباطی افزایش یافت اما در ماه‌های گذشته و با شروع مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش مجازی و افزایش مصرف کاربران، کیفیت اینترنت باز هم دچار اختلال شد.

تا جایی که در پی دریافت برخی گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه برخی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- برای پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع دستور داد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد با همکاری شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکارهای رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

پس از آن صادق عباسی شاهکو- رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه ارتقای کیفیت اینترنت و افزایش رضایت کاربران از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: جلسات کمیته ویژه پایش و بررسی کیفیت اینترنت با هدف بررسی دقیق وضعیت موجود و احصای مشکلات و ارایه برنامه زمان‌بندی برای رفع آنها از سوی اپراتورها به صورت مستمر در رگولاتوری برگزار می‌شود و اپراتورهایی که کمترین و بیشترین میزان پیشرفت در اجرای برنامه زمان‌بندی رفع مشکلات را داشته باشند، به مردم معرفی می‌شوند.

گزارش وضعیت شبکه اپراتورها ارایه شد
در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دومین جلسه کمیته پایش کیفیت اینترنت، وضعیت اشباع لینک‌های سرویس اینترنت و انتقال شرکت‌های ارتباطات زیرساخت و مخابرات ایران، خرید و راه‌اندازی تجهیزات باند فرکانسی ۲۳۰۰، استان‌های دارای مشکل در نصب سایت‌های BTS و نحوه اجرای قراردادهای بیت‌استریم اپراتورهای ارتباطات ثابت با شرکت مخابرات بررسی شد.

مجید حقی -معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری- با اشاره به پایش مستمر شبکه اپراتورها در رگولاتوری گفت: براساس گزارش‌های ارائه‌شده در دومین جلسه کمیته پایش در حال حاضر در سرویس انتقال (VPLS) دو لینک شرکت‌های ارتباطات سیار و مخابرات در استان البرز، دو لینک شرکت فناپ تلکام و یک لینک شرکت رسپینا در استان تهران، دو لینک شرکت شاتل در استان فارس و یک لینک شرکت فن‌آوا در استان هرمزگان اشباع شده‌اند.

وی درباره وضعیت شبکه شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: در حال حاضر در استان‌های کرمان، همدان، مرکزی، البرز، خوزستان، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، تهران، گیلان و آذربایجان شرقی نیاز به توسعه اساسی در بخش تجمیع شبکه وجود دارد که شرکت مخابرات ایران بایستی برنامه زمانبندی برای اجرای این توسعه را به رگولاتوری اعلام کند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری نصب و راه‌اندازی تجهیزات مربوط به باند فرکانسی ۲۳۰۰ و استفاده از این باند را به‌عنوان یکی از راهکارهای بهبود کیفیت اینترنت عنوان کرد و گفت: باند فرکانسی ۲۳۰۰ در تیرماه سال جاری در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار گرفته و آنها برای خرید تجهیزات مربوط به این باند اقدام کرده‌اند. براساس برنامه زمان‌بندی ارائه‌شده، اپراتور همراه اول تا دی سال ۱۴۰۱، حدود ۱۸۰۰ سایت و اپراتور ایرانسل تا پایان سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹۰۰ سایت را برای بهره‌برداری از باند فرکانسی ۲۳۰۰ راه‌اندازی می‌کنند.

حقی با اشاره به اینکه ممانعت‌های مردمی و شرایط تعامل با شهرداری‌ها برای نصب دکل‌های جدید BTS یا جمع‌آوری دکل‌های موجود یکی از دلایل کاهش کیفیت پوشش و اینترنت است، اظهار کرد: در حال حاضر اپراتور همراه اول برای راه‌اندازی ۴۸۳ دکل در ۲۳ استان و اپراتور ایرانسل برای راه‌اندازی ۱۱۰۲ دکل در ۲۴ استان کشور علی‌رغم تامین و خرید تجهیزات و طراحی سایت های مربوطه دچار مشکل هستند.

جزئیات مربوط به گزارش وضعیت لینک‌های اپراتورها در این لینک قابل مشاهده است.
کد مطلب: 67129
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
البته مشکل فقط کم کاست سرعت و کیفیت اینترنت نیست ، انگاری محاسبات حجم کلاس های آموزشی و مجازی که به قاعده از سرورهای داخلی استفاده می کنند ، دچار اشکال است و محسبات بر مبنای حجم اینترنت بین المللی محاسبه میشود ، یک روز کلاس های دانشجویی ، هشت تا ده گیگ محاسبه شدن کمی سوال برانگیز است.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام