۰
plusresetminus
جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۲

اثبات وجود دریاچه و دلتای باستانی در مریخ

ایتنا - «پشتکار» در ماه فوریه در کف دهانه جزرو با عرض 45 کیلومتر فرود آمد و دلیل انتخاب این محل آن بود که مشاهدات قبلی مدارگردهای مریخ نشان می‌دادند که این ناحیه در گذشته باستانی، میزبان یک دریاچه بزرگ و یک دلتای رودخانه‌ای بوده است. به‌تازگی، مریخ‌نورد پشتکار وجود دریاچه و دلتای رودخانه باستانی مریخ را تأیید کرد.
اثبات وجود دریاچه و دلتای باستانی در مریخ
مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که عکس‌های گرفته شده توسط «پشتکار» در اوایل مأموریت خود، این تفسیر را تأیید می‌کند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، بنجامین وایس (استاد علوم سیاره‌ای در مؤسسه فناوری ماساچوست و یکی از نویسندگان این مطالعه) می‌گوید: «این مریخ‌نورد بدون هدف و مقصد خاصی توانست یکی از مجهولات بزرگ را حل کند، و آن اینکه این دهانه زمانی یک دریاچه بوده است. این همیشه برای ما یک پرسش بود».
 
پشتکار در طول مأموریت خود که مبلغ ۲،۷ میلیارد دلار برای آن هزینه شده، دو وظیفه اصلی برعهده دارد: نخست شکار نشانه‌هایی از زندگی در گذشته مریخ و گردآوری و ذخیره ده‌ها نمونه برای بازگردانی به زمین. (این مریخ‌نورد همچنین از اولین پروازهای همراه خود، یعنی هلیکوپتر «نبوغ» ناسا که اکنون بطور مستقل بر فراز سیاره سرخ پرواز می‌کند نیز، مستندسازی کرده است).
 


بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیماهای مدارگرد مریخ، دهانه جزرو مکان خوبی برای انجام این کار در نظر گرفته شد. تصاویر مداری، یک ویژگی پره‌ای‌شکل در جزرو را نشان می‌دهند که اعضای تیم مأموریت، آن را به عنوان یک دلتا تفسیر می‌کنند؛ یعنی مکانی که از آنجا رودخانه‌ای در حدود ۳،۷ میلیارد سال پیش به دریاچه سرریز می‌شد و امروزه رسوبات آن می‌تواند بازگوکننده شواهدی از میکروب‌های مریخ باستانی باشد.
 
گفتنی است در مطالعه جدید که به صورت آنلاین در مجله ساینس منتشر شده است، محققان عکس‌های اولیه‌ای را تحلیل کرده‌اند که پشتکار آنها را تهیه کرده است.
 
این عکس‌ها لبه بیرون‌آمدگی دلتای بزرگ و همچنین یک لبه جدا شده به نام «کودیاک» (Kodiak) را به تصویر می‌کشند و گروه مطالعاتی بر این باور است که بقایای فرسایشی همان ناحیه است. تصویر کودیاک بسیار واضح بودند و گروه پژوهشی لایه‌های مشخصی از رسوب را در آن دید که فقط می‌توانست حاصل رسوب رودخانه‌ای باشد که به یک دریاچه می‌ریزد.
 

نیکلاس منگولد (نویسنده همکار این مطالعه از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و دانشگاه نانت) می‌گوید: ما بدین ترتیب می‌توانیم سناریویی از تشکیل دلتا و فعالیت دریاچه در امتداد گذر عرضی پشتکار تهیه کنیم. همچنین خواهیم توانست برای تحلیل و نمونه‌برداری، لایه‌های مناسب را شناسایی کنیم».
کد مطلب: 66869
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام