کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امکان برخورداری روبات‌ها از مهارت‌های اجتماعی در آینده‌ای نزدیک

سايت خبری ايتنا , 29 آبان 1400 ساعت 2:36

ایتنا- محققان مرکز تحیقاتی ام‌ای‌تی در پی آن هستند که با انجام آزمایش‌های دقیق تعاملات اجتماعی روبات‌ها با انسان‌ها را بهبود ببخشند.


محققان مرکز تحیقاتی ام‌ای تی در پی آن هستند که با انجام آزمایش‌های دقیق تعاملات اجتماعی روبات‌ها با انسان‌ها را بهبود ببخشند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، روبات‌ها در فیلم‌ها به انسان‌ها کمک‌های زیادی‌ می‌کنند اما در واقعیت از مهارت‌های اجتماعی محدودی برخوردار هستند. با این حال به نظر‌ می‌رسد که محققان علوم کامپیوتری ام‌ای تی به دنبال راهی هستند که از طریق آن بتوانند تعامل روبات‌ها با انسان را بهتر از پیش بکنند.
 
محققان برای مطالعه تعامل روبات‌ها با انسان‌ها محیط دو بعدی ویژه‌ای را شبیه سازی کردند که روبات‌های مجازی در آن‌ می‌توانستند اهداف فیزیکی و اجتماعی خود را به راحتی انجام بدهند. برای مثال از روبات‌ها خواسته شد که خود را به یک درخت برسانند و در این راه بر اساس کارهایی که سایر روبات‌ها در رسیدن به این هدف مشترک انجام‌ می‌دهند، تصمیم گیری کنند. 
 
همچنین به این روبات‌ها بر اساس اعمالی که آنها را به رسیدن به هدفشان نزدیک‌تر‌ می‌کرد، جایزه داده‌ می‌شد. این تیم سه نوع روبات ایجاد کردند: برای اولین روبات تنها اهداف فیزیکی تعریف شد و روبات دوم هدف‌های فیزیکی و اجتماعی داشت اما تصور‌ می‌کرد که تمامی روبات‌ها تنها هدف فیزیکی دارند. روبات سوم تصور‌ می‌کرد که همه روبات‌ها اهداف فیزیکی و اجتماعی دارند و بر همین اساس‌ می‌تواند برای مثال به دیگران ملحق شده و همه با هم برای رسیدن به یک هدف تلاش کنند.
 

 
 
این تیم با استفاده از هر سه نوع روبات یاد شده 98 سناریو مختلف ایجاد کرد. سپس دوازده انسان نزدیک 200 ویدیو از تعامل روبات‌ها را مشاهده کرده و اهداف فیزیکی و اجتماعی آنها را تخمین زدند. محققان در این رابطه اظهار داشتند که:« در بیشتر مثال ها، مدل آنها با تفکرات انسان‌ها درباره تعاملات اجتماعی که در هر فریم محقق شده بود مطابقت داشت.
 
محققان بر این باورند که این نتایج مانند معیاری عمل‌ می‌کند که سایرین با استفاده از آن‌ می‌توانند روی تعاملات اجتماعی مشابه کار کنند. آنها تصمیم دارند که در آینده با مدل‌های سه بعدی محیط‌های پیچیده تری ایجاد کنند که امکان انجام انواع مختلف تعاملات در آن وجود داشته باشد.
 
اندره باربو به عنوان راهبر این تحقیق در این رابطه اظهار کرد که هدف نهایی این پژوهش علاوه بر بهبود تعاملات اجتماعی روبات‌ها بر مطالعه عمیق‌تر جنبه‌های انسانی این تعاملات متمرکز شده است. بر همین اساس شاید در آینده امکان ایجاد تست‌های واقع گرایانه برای آزمودن توانایی انسان‌ها در تشخیص تعاملات اجتماعی به وجود بیاید.
 


کد مطلب: 66707

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/66707/امکان-برخورداری-روبات-ها-مهارت-های-اجتماعی-آینده-ای-نزدیک

ايتنا
  https://www.itna.ir