۱
plusresetminus
دوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۱۱

فرار از کهکشان راه شیری با سرعتی سرسام‌آور

ایتنا - دانشمندان تکه‌ای از یک ستاره منفجرشده را مشاهده کرده‌اند که با سرعت بسیار بالایی در کهکشان راه شیری در حال حرکت است.
فرار از کهکشان راه شیری با سرعتی سرسام‌آور
بر اساس یک مطالعه جدید، بخشی از ترکش‌های ستاره‌ای با سرعت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر در ساعت، در حال نزدیک شدن به مرزهای کهکشان راه شیری است.
 
جی جی هرمس (سرپرست این مطالعه) می‌گوید: «این ستاره آنقدر سریع حرکت می‌کند که تقریباً در حال خروج از کهکشان است».
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، گفته می‌شود این ستاره که به LP 40-365 معروف است، در حال حاضر حدود ۲ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. هرمس و همکارانش فکر می‌کنند این توده یک جسد ستاره‌ای فوق متراکم موسوم به کوتوله سفید است که در اثر انفجار شدید ابرنواختر به اطراف پرتاب شده است.
 
اودلیا پاترمن (یکی از محققان سابق دانشگاه بوستون) می‌گوید: «بقای پس از انفجار، پدیده‌ای بسیار جالب و منحصر به فرد است و تنها در چند سال گذشته بوده است که به این نتیجه رسیده‌ایم که چنین ستاره‌ای می‌تواند وجود داشته باشد.»
 
گفتنی است این ستاره پرسرعت، در تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی هابل ناسا و ماهواره بررسی گذرگاه فراخورشیدی (TESS) مشاهده شد. محققان متوجه شدند که LP 40-365 نه تنها سرعت سرسام‌آوری دارد، بلکه هر ۹ ساعت یک بار نیز به دور خود دوران می‌کند.
 

البته چرخش به خودی خود هیچ چیز غیرعادی نیست؛ زیرا همه ستارگان می‌چرخند. خورشید هم هر ۲۷ روز زمینی بر محور خود می‌چرخد. با این حال به گفته محققان، یک دوره چرخشی ۹ ساعته برای جسمی که مانند یک ابرنواختر یک انفجار را از سر گذرانده، نسبتاً کند در نظر گرفته می‌شود. اما همین این چرخش کند نشان می‌دهد ستاره LP 40-365 زمانی بخشی از یک سامانه ستاره‌ای دودویی بوده است.
 
به گفته محققان، ستارگان معمولاً به صورت جفت و نزدیک به هم، به دور یکدیگر می‌چرخند؛ از جمله کوتوله‌های سفید بسیار متراکم. در چنین سامانه‌های دودویی، اگر یک کوتوله سفید جرم زیادی به دیگری منتقل کند، نتیجه حاصل می‌تواند یک ابرنواختر باشد؛ یعنی بزرگترین انفجاری که می‌تواند در فضا رخ دهد.
کد مطلب: 65849
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام