۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۲

زارع‌پور: شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست

ایتنا -وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه بررسی صلاحیت‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به اینترنت جهانی نیست. این شبکه، اینترنت پرسرعت و ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهد.
زارع‌پور: شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع اینترنت نیست

«عیسی زارع‌پور» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه بررسی صلاحیت‌های وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم با تاکید بر این که نقدپذیر است و به نقدهای نخبگان توجه خواهد کرد، گفت: اکنون فناوری اطلاعات به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده و بیش از ۵۰ میلیون کاربر در شبکه های اجتماعی و ۳۵ میلیون بازیکن حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای در فضای مجازی حضور دارند. دیگر نمی‌توان بدون فضای مجازی کارهای روزمره را پیگیری کرد. تکنولوژی و فناوری در اعماق زندگی مردم نفوذ کرده است اگر برنامه‌ریزی مناسبی در این زمینه نداشته باشیم قطعا دچار آسیب می‌شویم.

وی با تاکید بر این که حمایت از حقوق کاربران بسیار حائز اهمیت است، افزود: مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانان خود هستند. من در کمیسیون‌هایی که تشکیل شده اعلام کردم حتی همان کشورهایی که این فناوری را تولید کرده‌اند، ابزارهایی برای خانواده‌ها پیش‌بینی شده تا بتوانند فضای مجازی را برای کودک خود مدیریت کنند. من اعتقاد دارم مردم را در فضای مجازی بی پناه گذاشتیم. در صورت رای اعتماد گرفتن از مجلس، در دوره تحول وزارت ارتباطات  کاربران را جزیی از تصمیمات خود می‌دانیم و دغدغه آن‌ها، دغدغه ما خواهد بود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ما مردم را بی‌پناه در فضای مجازی گذاشته‌ایم، در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس این موضوع را سامان می‌دهیم.

زارع‌پور با بیان این‌که بحث حریم خصوصی در فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: چرا باید یک پلتفرم خارجی اکانت میلیون‌ها ایرانی را با مشکل رو به رو کند؟ در صورت گرفتن رای اعتماد حتما این مساله سامان خواهیم داد. امروز برای مردم کوچه و خیابان مهم است، چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرید چون هر اقدامی که در این وزارتخانه انجام شود می‌تواند بر اقتصاد، امنیت و فرهنگ آن‌ها تاثیر بگذارد. فضای مجازی فرصت بی‌نظیری را فراهم کرده که بتوانیم جهش فوق العاده‌ای در عرصه‌های مختلف داشته باشیم.

شمشیر دو لبه فناوری
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: فناوری شمشیر دو لبه است و فرصت‌های بی‌نظیر و تهدیدهای جدی دارد. به عنوان کارشناس می گویم که فرصت های فضای مجازی بیشتر از آسیب هاست و اگر نگاه فعال و آینده نگر داشته باشیم می‌توانیم از فرصت‌هایی که پیش می‌آید، بهره خوبی ببریم.

وی تاکید کرد: با بررسی اسناد بالادستی و خصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کردیم که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و از نظرات کارشناسی که درباره آن داده شد، نهایت استفاده را بردیم.

زارع‌پور درباره نگاه راهبردی خود برای حل مشکلات حوزه ارتباطات گفت: اکنون فناوری، سبک حکمرانی در دنیا و نیز نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است. دیگر ابزار فیزیکی، مرزها را مشخص نمی‌کنند و عصر، عصر پلتفرم‌ها است و آن‌ها مرزها را جا به جا کرده‌اند.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اکنون پلتفرم ها و تعداد کاربران مشخص می‌کنند که کشورها و مردم چطور باید فکر و چه ابزاری نصب کنند. یادمان نمی‌رود حدود ۲ سال قبل بود که یک نرم‌افزار شبانه از روی میلیون ها گوشی هموطنان ما پاک شد. این نشان می‌دهد ما اختیاری در این فضا نداریم و از ظرفیت‌های آن برای حکمرانی غفلت کرده‌ایم.

وی افزود: در مقوله خرید و فروش و حمل و نقل اینترنتی، پلتفرم‌هایی داریم که شهروندان را از نمونه خارجی بی‌نیاز کرده است آیا نمی‌توانستیم در حوزه‌های دیگر اینطور قدم برداریم؟ قطعا می‌توانستیم. تجربه یک دهه گذشته نشان داده اگر در این فضا مواجهه فعال نداشته باشیم، همچنان تحت تاثیر شبکه‌های خارجی قرار می‌گیریم. امیدواریم با تکیه بر جوانان انقلابی بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

زارع‌پور گفت: اگر ۱۰ سال قبل همان مسیر قبلی در حوزه فضایی را ادامه می‌دادیم، اکنون نباید نگران منظومه ماهواره‌ای می‌بودیم که قرار است دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فعال کند و خودمان می‌توانستیم حرفی برای گفتن در این فضا داشته باشیم. نگاه راهبردی من برای حکمرانی فضای دیجیتال را در برنامه‌ پیشنهادی خودم آورده‌ام، البته که این موضوع، یک موضوع ملی است و فقط به ارتباطات مربوط نیست.

شبکه ملی اطلاعات را ظرف ۴ سال تکمیل می‌کنیم
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: به اعتقاد من ۲۰ سال است که می‌خواهیم طرح شبکه ملی اطلاعات را اجرا کنیم اما به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی و اینترنت جا انداخته‌اند.

وی خاطر نشان کرد: من به عنوان یک متخصص شبکه های کامپیوتری می‌گویم راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشورها است و به هیچ وجه به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی اینترنت نیست. مساله این است که چرا برای ارسال یک پیغام، بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این پیغام باید از کشور خارج شود و به کشورهای آلمان و آمریکا برود و دوباره این مسیر را طی کند و به دست مخاطب برسد؟

زارع‌پور خاطرنشان کرد: با این کار هم هزینه پهنای باند بین ‌الملل بدهیم هم امنیت‌مان به مخاطره می‌افتد و نیز استقلال‌مان دچار خدشه می‌شود. اگر روزی اتفاقی رخ دهد و اینترنت قطع شود کل خدمات داخلی کشور از کار می‌افتد، این به هیچ وجه منطقی نیست.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما شبکه ملی اطلاعات را به این معنی که شبکه‌ای داشته باشیم که بتوانیم از آن برای تمام امورات کشور بهره ببریم، استفاده کنیم. راه اندازی این شبکه پر سرعت در پهنه جغرافیایی کشور به هیچ‌وجه به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست. شبکه ملی اطلاعات لایه‌های مختلفی دارد، در محضر نمایندگان می‌گویم که در سقف زمانی ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که بعد از ۱۰ سال، سال گذشته تازه تکلیف دستگاه‌ها در آن مشخص شده را به سرانجام خواهیم رساند.

وی تاکید کرد: دسترسی کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه پر سرعت اینترنت را تا پایان ۱۴۰۱ فراهم خواهیم کرد. ظرفیت شبکه انتقال داخلی کشور (شبکه مادر) اکنون ۳۰ ترابیت بر ثانیه و در حال اشباع شدن است، امیدواریم ظرف مدت ۲ سال ظرفیت آن را دو برابر خواهیم کرد تا مشکلی برای تبادلات الکترونیکی در کشور به وجود نیاید.

زارع‌پور افزود: دسترسی ۸۰ درصد خانواده‌ها به شبکه ثابت ارتباطی از دیگر اهدافی است که دنبال خواهیم کرد. سهم ۳۰ درصدی ترافیک داخلی کشور را به ۷۰ درصد خواهیم رساند. ما از ظرفیت موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی به عنوان هاب منطقه‌ای «انتقال داده» در گذشته، غفلت کردیم. ظرف مدت کوتاه ۲ سال این ظرفیت را احیا خواهیم کرد تا بتوانیم موقعیت جمهوری اسلامی در منطقه را به عنوان یک موقعیت راهبردی حفظ کنیم.

ارتقا ۳۰ رتبه‌ای در شاخص‌های جهانی
وی تاکید کرد: با وجود تمام زحماتی که در دولت‌های گذشته کشیده شده و جای تقدیر و تشکر دارد، اما هنوز مردم برای دریافت بسیاری از خدمات باید بارها مراجعه حضوری به ادارات مختلف داشته باشند. با وجود ابتکاراتی که در ۲ سال اخیر با تشکیل شورای اجرایی فناوری اطلاعات در کشور رخ داده اما هنوز جایگاه ما در شاخص‌های جهانی مطلوب نیست. کشور از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در جهان رتبه ۸۹ و از نظر کیفیت رتبه ۱۱۸ را دارد که باید با کار ویژه‌ای که برنامه‌ریزی شده باید این شاخص را ارتقا بدهیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات تاکید کرد: بنده با یک دهه تجربه در الکترونیکی کردن خدمات و شناخت موانع آن می‌گویم در سقف زمانی ۴ سال و تعامل با تمامی بخش‌های دولت تمامی خدمات پرکاربرد دولتی را الکترونیکی کرده و آن را از طریق یک درگاه واحد در اختیار مردم قرار خواهیم داد و در مدت ۴ سال، جایگاه ایران در شاخص‌های جهانی را ۳۰ پله ارتقا خواهیم داد.

سهم فناوری در اقتصاد کشور را به ۱۰ درصد می‌رسانیم
زارع‌پور خاطر نشان کرد: در برخی از کشورها درآمد برنامه‌نویسی بیشتر از درآمد نفتی است، من اعتقاد دارم می‌توان سهم ۵ درصدی کنونی بخش فناوری اطلاعات در اقتصاد کشور را ظرف مدت ۴ سال حداقل به ۱۰ درصد رساند. می‌توان از طریق فناوری اطلاعات، میلیون‌ها شغل ایجاد کرد. اکنون جوانانی در کشور هستند که از راه دور برای شرکت‌های خارجی تولید پویانمایی و نرم افزار می‌کنند و درآمدهای ارزی قابل توجهی دارند. می‌توانیم این ظرفیت را در داخل کشور برای آن‌ها ایجاد کنیم تا علاوه بر ارز آوری، نخبگان هم در داخل کشور بمانند.

مردم در فضای مجازی بی‌پناه مانده‌اند
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مردم در فضای مجازی نگران کودکان و نوجوانان خود هستند. من در کمیسیون‌ها تخصصی برگزار شده اعلام کردم در همان کشورهایی که این فناوری تولید شده، ابزارهایی برای مدیریت کودکان در فضای مجازی توسط خانواده‌های‌شان پیش‌بینی شده است. این در حالی است که ما مردم را بی پناه در فضای مجازی گذاشتیم.

وی تاکید کرد: در صورتی که به عنوان وزیر ارتباطات رای بیاورم، حتما مساله و نگرانی را برای خانواده‌ها حل خواهم کرد. ما در دوره تحولی وزارت ارتباطات، کاربران را جزیی از تصمیمات خود می‌دانیم و دغدغه‌های آن‌ها برای ما دغدغه خواهد بود. بحث حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم در این فضا بسیار مهم است. چرا باید یک پلتفرم خارجی اکانت میلیون‌ها ایرانی را با مشکل رو به رو کند، این مساله سامان خواهیم داد.

حوزه فضایی، حوزه پر غصه‌ای است
وزیر پیشنهادی برای تصدی‌گری وزارتخانه ارتباطات محور بعدی صحبت‌های خود را به سمت حوزه فضایی کشور برد و افزود: حوزه فضایی، حوزه پر غصه‌ای است. همانطور که می‌دانید صنعت فضایی جزو ۳ صنعت اقتدارساز برای کشورها است که در چند سال اخیر به دلیل نگاه سیاست‌زده‌ای که حل مشکلات را در بیرون از مرزها دنبال می‌کرد این صنعت به محاق رفته و ظرفیت‌های آن روبه افول است.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: هنوز خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت آمیز ماهواره‌های ایرانی با پرتابگرهای ایرانی در دهه ۸۰ به یادمان مانده است. اما این روند شتابان در سالیان اخیر متوقف و حتی روند آن برعکس شده است، به‌گونه ای که بسیاری از ظرفیت‌هایی که داشتیم دچار آسیب شده است. اگر همان روند شتابان دهه ۸۰ ادامه پیدا می‌کرد امروز ما صاحب منظومه‌های ماهواره‌ای برای دسترسی به شبکه جهانی بودیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت فعالان و نخبگان حوزه فضای مجازی و سیاست‌های تحولی دولت سیزدهم حوزه فضایی را به ریل شتابان تحول خود برمی‌گردانیم. از همین تریبون از دانشمندان حوزه فضایی می‌خواهم لباس رزم علمی بر تن کنند تا جمهوری اسلامی به قدرت جهانی تبدیل شود.

وی در پایان تاکید کرد: ما هر کجا که خواستیم؛ توانستیم. در حوزه هسته‌ای، موشکی و خودکفایی در عرصه‌های مختلف نشان دادیم که جوانان می‌توانند خواستن‌ها را به توانستن تبدیل کنند. با تکیه بر جوانان نخبه کشور فضای مجازی در تراز انقلاب اسلامی را تحقق خواهیم بخشید.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: من متولد سال ۵۹ در اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه هستم و تمام رشد خود را در این منطقه محروم طی کرده‌ام. من در صورت دریافت رای اعتماد از نمایندگان مجلس، صدای مناطق محروم در کابینه سیزدهم خواهم بود. من عضو هیات علمی گروه شبکه کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت هستم و مدارک تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس، دکتری و دو پست دکتری در حوزه کامیپوتری و فناوری دارم.

عیسی ‌زارع‌پور، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: من سابقه راه اندازی، تاسیس و اداره مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در ۱۵ سال قبل را دارم و اولین مجموعه‌ای بودیم که دغدغه ساماندهی و حضور پر قدرت در فضای مجازی داشتیم. آن زمان ساز وکارهای لازم برای حمایت از جوان‌های ایرانی در این فضا فراهم شد. در مسئولیت من در وزارت فرهنگ، تعداد زیادی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولید محتوای دیجیتال شکل گرفتند.

منبع: ایرنا
کد مطلب: 65832
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
برادر بزرگوار یاد قدیما و برنامه نویسی ها بخیر ، دورادور خدمت جنابعالی ارادت دارم‌ ، پسرم با شناختی که‌ از روحیات و تفکرات دانش پژوه تو دارم ، خدا کند بانی و توسعه گردان قطع ارتباط جهانی مردم این مرز و بوم با دنیای خارج نشوید و ما مانند گذشته از شما به نیکی یاد کنیم.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام