۰
plusresetminus
شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۵

ساخت پردازشگر غیرقابل هک

ایتنا - گروهی از محققان مشغول توسعه یک پردازشگر رایانه‌ای (CPU) هستند که می‌تواند از هک شدن رایانه جلوگیری کند.
ساخت پردازشگر غیرقابل هک


به طور معمول «واحد پردازش مرکزی» یا CPU مغز رایانه به حساب می‌آید و حاوی مدارهایی برای دریافت و انجام دستورات است. اما این بخش از رایانه نیز چالش‌هایی دارد. طی سال‌های اخیر نمونه‌های متعددی از شکاف‌های امنیتی در سخت افزار رصد شده که به هکرها اجازه نفوذ می‌دهد.

به گزارش ایتنا از مهر، در همین راستا گروهی از محققان دانشگاه میشیگان مشغول بررسی روشی هستند تا از این نوع حمله‌های سایبری جلوگیری کنند. این پژوهشگران به رهبری «تاد آستین» روی طراحی یک CPUجدید به نام «مورفوس»(Morpheus) کار می‌کنند که ضد هک است. آنها امیدوارند این دستگاه جدید از درصد بالایی از عملیات‌های هک جلوگیری کند.

در حقیقت آزمایش‌های اخیر این ماشین نشان داد سیستم‌های دفاعی آن عملکرد خوبی دارند. طی یک برنامه مجازی ردیابی باگ که با حمایت سازمان دارپا انجام شد، ۵۸۰ هکر مجاز ۱۳ هزار ساعت سعی کردند تا به سیستم دفاعی CPU نفوذ کنند.

این CPU با استفاده از رمزگذاری با حمله هکری مقابله می‌کند. محققان از یک الگوریتم به نام سیمون استفاده کردند که فرایندهای رمزگذاری و رمزگشایی راانجام می‌دهد. در مورفوس نیز با دستور سیمون فرایند رمزگذاری آغاز می‌شود.این الگوریتم سبب می‌شود عملکرد CPU هر چند صد میلی ثانیه تغییر کند. به عبارت دیگر ، سیمون به طور مداوم قسمت‌هایی از عملکرد دستگاه را رمزگذاری می‌کند تا نحوه کار آن را پنهان کند ، بنابراین هکرها نمی‌توانند به CPU نفوذ کنند.
کد مطلب: 65026
برچسب ها: تراشه پردازنده هک
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام