۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۷

شهرهای هوشمند ژاپن؛ فناوری در خدمت جامعه هوشمند انسان‌محور

ایتنا - در ژاپن، برنامه‌هایی برای ایجاد نوع جدیدی از جامعه هوشمند انسان محور وجود دارد که آنها آنرا «جامعه ۵.۰» می‌نامند.در این شهرهای هوشمند ژاپن آخرین فناوری‌ها را برای حل مشکلات موجود و بهبود رفاه مردم بکار گرفته‌اند.
شهرهای هوشمند ژاپن؛ فناوری در خدمت جامعه هوشمند انسان‌محور

در سرتاسر جهان، شهرهای هوشمند برای افزایش کارایی اغلب بر فناوری متمرکز هستند، اما برای توسعه اجتماعی چه باید کرد؟‌

آیزوواکاماتسو یک شهر تاریخی سامورایی در استان فوکوشیما است. این شهر ۱۱۸ هزار نفر جمعیت دارد و محل آزمایش پروژه توسعه اجتماعی مبتنی بر فناوری است.

در این مرکز نوآوری، طیف وسیعی از شرکا در حال توسعه «پلتفرم شهر هوشمند» هستند، مدلی که امیدوارند بتوانند آن را برای بقیه ژاپن و فراتر از آن استفاده کنند.

این پلتفرم داده‌ها را از ابزارهای متصل به اینترنت مانند پرداخت از طریق تلفن همراه یا داده‌های مصرف برق خانگی را برای به اشتراک گذاشتن با دولت‌ها، صنایع و دانشگاه‌ها، جمع‌آوری می کند. این داده‌‌ها بعنوان پایه‌ای برای ایجاد انوع خدمات شهری هوشمند بکار می رود از جمله کاهش هزینه‌های آب و برق، اجازه دادن به والدین و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها برای نظارت بر پیشرفت مدرسه کوکان، یا به روزرسانی فعالیت برف روبی خیابان‌ها.

ناکامورا شوجیرو، از مرکز نوآوری در فوکوشیما می‌گوید: «شهروندان داده‌های خود را از طریق سامانه‌ای به نام «انتخاب» ارائه می‌کنند. مثلا به عنوان بخشی از یک پروژه مراقبت‌های بهداشتی، اطلاعات حیاتی شخصی شما یا داده‌های بیمارستانی را می توان به منطقه ارسال کرد. این اطلاعات سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و فرد می تواند توصیه ‌هایی برای سالم ماندن دریافت کند.»

 


سامانه «انتخاب» به این معنی است که شهروندان باید برای ارائه اطلاعات خود رضایت دهند. در این سامانه افراد محلی می توانند هر مقدار از اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند. هر چه اطلاعات بیشتری به اشتراک گذاشته شود، خدمات متناسب تر می شود و هر چه رضایت افراد بیشتر باشد تاثیر بیشتر در جامعه خواهد داشت.

بعنوان مثال، یک فرد موافقت کرده که اطلاعات ضبط شده ساعت هوشمندش را به عنوان بخشی از یک طرح آزمایشی مراقبت های بهداشتی به اشتراک بگذارد.

اینوماتا تومیئی، یکی از ساکنان این شهر می‌گوید: «فکر می کنم که چیزی خوبی است که داده‌های پزشکی من به عنوان یک مرد ۶۲ ساله برای افراد هم‌نسل من مفید باشد. »

از این داده‌ها می‌توان برای تحقیقات علمی استفاده کرد اما از آنها همچنین می تواند برای ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود استفاده کرد.

تاکاشاکی میکی، مدیر ارتباطات شرکت می گوید: «هنگامی که این آزمایش را به اتمام رساندیم، ۸۹ درصد از افرادی که از این سرویس استفاده کردند، پاسخ دادند که رفتارهای مرتبط با سلامتی شان را تغییر داده‌اند.»

به شهر آرائو در جزیره کیوشو می رویم که ۵۲ هزار نفر جمعیت دارد. اینجا بخشی از معدن زغال سنگ میکی بود که بزرگترین معدن ژاپن به شمار می‌رفت و در میراث یونسکو ثبت شده است. با این حال پس از بسته شدن این معدن در اواخر ۱۹۹۰، این شهر شاهد کاهش سریع جمعیت خود بود. هزاران نفر تاکنون اینجا را ترک کرده‌اند و مهاجرت در حال سرعت گرفتن است.

آرائو برای احیای خود می‌خواهد دیجیتالی شود.

پیست اسب‌سواری شهر در سال ۲۰۱۲ تعطیل شد. با این حال اینجا به زودی جای خود را به یک شهر هوشمند می دهد که فرصت‌های جدیدی را برای شهر و ساکنانش فراهم می کند. با این طرح توسعه پایدار با ۳۵ هکتار و با تمرکز بر رفاه، آرائو امیدوار است که هزاران نفر را جذب خود کند.

این شهر چندین ایده برای شهر هوشمند را اجرا می کند. یکی از آنها یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی برای استفاده از تاکسی است که با محاسبه فاصله بین نقطه عزیمت و مقصد مسافر، هزینه‌ها را کاهش می دهد.

تاکاهاما هیروشی، یکی از ساکنان شهر می گوید: «قبل از راه‌اندازی این تاکسی، من سوار اتوبوس می شدم اما مجبور بودم حدود ۵۰۰ متر راه را برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس بروم و رفتن به ایستگاه اتوبوس برای من دردناک‌تر از بیمارستان بود.»

کوجیما میوکو، یکی از ساکنان می گوید: «قیمت تقریبا نصف تاکسی معمولی است، بنابراین خیلی مفید است.»

 


این شهر همچنین در حال آزمایش یک «آینه سلامتی» ‌است. این آینه می تواند نبض شما را بگیرد و با کمک یک تحلیل مبتنی بر هوش مصنوعی با کمک خصوصیات فیزیکی شما مانند سن، جنس و لبخند، نمره سلامتی، نشاط و یا خوش خلقی برای شما ارائه کند و همچنین قادر است توصیه‌هایی مانند ورزش بیشتر یا استراحت پیشنهاد کند.

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی برای کمک به افراد برای داشتن زندگی سالم‌تر، شاد‌تر و طولانی تر است. تاگاوا هیدکی، رئیس بخش سیاست‌های عمومی شهر می گوید: «ما می خواهیم به جامعه ای برسیم که کیفیت زندگی یکی دو پله بالاتر از شرایط فعلی باشد.»

ژاپن با الگوی توسعه اجتماعی جدید خود قصد دارد به اهداف سازمان ملل برای داشتن شهرها و جوامع پایدارتر نزدیک شود.

منبع: یورونیوز
کد مطلب: 64471
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام