۸
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۶
با اینترنت ماهواره‌ای ممکن است شبـکه ملی اطلاعات زیر سوال برود

مواجهه ایران با اینترنت ماهواره‌ای

ایتنا - دبیر شورای عالی فضای مجازی: باید برای اینترنت ماهواره‌ای در حوزه بین المللی اقداماتی صورت گیرد تا بحث حاکمیت سرزمینی ما رعایت شود. کارگروه‌های متعددی در مرکز ملی فضای مجازی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است.
مواجهه ایران با اینترنت ماهواره‌ای
موضوع "اینترنت ماهواره‌ای" مدتیست که در دنیا مطرح شده، و برخی شرکت‌های معروف نیز در حال برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات اینترنت مبتنی بر ماهواره‌اند.
شاید شرکت اسپیس اکس، مشهورترین بازیگر حال حاضر این عرصه است که مطابق اخبار جدید، در حال ارائه قیمت‌ها  تعرفه‌های خود است.

     در این باره بخوانید:
     - اینترنت ماهواره‌ای؛ پروژه جاه‌طلبانه ایلان ماسک

گفتنی است این شرکت، تعداد زیادی ماهواره به جو زمین ارسال کرده تا از طریق آن بتواند سطح زمین را پوشش داده و خدمات اینترنتی ارائه نماید.
ارائه این خدمات در برخی نقاط جهان آغاز شده و افرادی که کیفیت خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را آزمایش کرده‌اند، می گویند کیفیت و سرعت اتصال آن در نواحی دورافتاده وصعب العبور مانند جنگل ها، کوه ها و غیره نیز مطلوب است.
باید توجه داشت که خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک کیفیت بسیار بالاتری نسبت به خدمات اینترنت ماهواره‌ای قدیمی تر دارد و تمام دنیا را نیز پوشش می‌دهد. از همین رو اشتیاق برای استفاده از آن بالاست.
در جدیدترین اقدام در این زمینه و مطابق گزارش ایتنا، به تازگی پیش‌فروش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای علاقه‌مندان آغاز شده است.

اینترنت ماهواره‌ای: بدون سانسور
شاید نکته مهم در عرضه سرویس اینترنت ماهواره‌ای، فناوری جدید آن است.
مطابق آنچه در تجربه خدمات متفاوت اینترنتی در دنیا دیده می‌شود، سرویس‌های رایج خدمات اینترنتی از قبیل بی‌سیم و باسیم، عمدتا قابل کنترل و ایجدا محدودیت و سانسور هستند، چیزی که در فناوری تازه اینترنت ماهواره‌ای هنوز محل بحث و تردید است و به همین دلیل، موضع کشورهای مختلف در مواجهه با ابن فناوری نوین متفاوت خواهد بود.
 

موضع ایران در مقابل اینترنت ماهواره‌ای: مقابله و کنترل
دبیر شورای عالی فضای مجازی به عنوان نخستین مقام مسئولی که صریحا در مقابل این فناوری موضع گرفته، به تازگی گفته: «برای آنکه با ورود این فناوری، حکمرانی فضای مجازی خدشه دار نشود، باید تدابیری صورت داد.»
ابوالحسن فیروزآبادی در این خصوص به تشکیل کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با خدمات اینترنت ماهواره‌ای نیز اشاره کرده است.

به گفته وی: ما با منظومه‌های ماهواره‌ای مواجهیم که در حال آمدن هستند و با آمدن آن، ممکن است که به یکباره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود؛ اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملاً شبکه ملی، تحت الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتاً هم آمریکایی هستند قرار خواهد گرفت. بنابراین توجه بیشتری می‌طلبد که ما شبکه اینترنت ثابت کشور را توسعه دهیم.


فیروزآبادی همچنین از مقررات‌گذاری استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در کشور خبر داد که مطابق آن، برای شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای اقدام می‌کنند باید مجوز صادر گردد، همچنین کسانی هم که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌های دسترسی فعالیت کنند حتماً باید اخذ مجوز کنند.

تلاش برای تقویت اینترنت ثابت
اقدام دیگر ایران در این خصوص، تقویت اینترنت ثابت خواهد بود.
فیروزآبادی در این زمینه به خبرگزاری مهر گفته است: برای آنکه حکمرانی فضای مجازی کشور دچار خدشه نشود، سلسله تدابیری را در مرکز ملی فضای مجازی در نظر گرفته‌ایم که از مهم‌ترین این تدابیر، تقویت شبکه اینترنت ثابت کشور است.
به گفته وی: شبکه ثابت اینترنت کشور دچار نقص است و توسعه پیدا نکرده و وزارت ارتباطات در این رابطه کوتاهی دارد و مقصر است. به همین دلیل بار بسیار سنگینی به شبکه موبایل کشور وارد شده است. لذا شبکه اینترنت ثابت باید توسعه پیدا کند.
وی گفت: با این عدم توسعه، امنیت فضای مجازی کشور را در خطر می‌بینیم.

وی تصریح کرد: در کنار این تدابیر، توسعه شبکه موبایل نیز باید در دستور کار باشد که بتواند خدمات متنوع، ارزان‌تر و مناسب‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد. در حوزه فضا نیز باید تدابیری انجام شود. در همین حال برای اینترنت ماهواره‌ای، در حوزه بین المللی نیز باید اقداماتی صورت گیرد تا بحث حاکمیت سرزمینی ما رعایت شود. برای این موارد متعدد، کار گروههای متعددی تشکیل شده و مرکز ملی فضای مجازی، ظرفیت قابل توجهی را برای رسیدگی به این موضوع اختصاص داده است.
 
 
کد مطلب: 64142
نام شما
آدرس ايميل شما


a
feedback
Iran, Islamic Republic of
شاید بهتر باشد همگام با دانش روز خود را رشد دهیم و به نوعی تعامل را جایگزین تقابل کنیم . علم و دانش که توشه باشد ، ضرر و زیان به کمترین میزان خود خواهد رسید. دانش و آگاهی همیشه بهترین و قوی ترین محافظ ست .
feedback
Iran, Islamic Republic of
تاکی سرکوب و تجاوز به حریم خصوصی ما را می خواهند برای بقای قدرت و حاکمیت خودشان ادامه بدهند.
feedback
Iran, Islamic Republic of
بهتر بزار بیاد . این اینترنت که نصفش تحریم و نصف دیگرش فیلتر هست به چه درد می خورد
صادق
feedback
Iran, Islamic Republic of
طبیعتا کشور ها اجازه تجاوز به حریم خود را نخواند داد چه فیزیکی چه مجازی.
متاسفانه تاخیر در راه اندازه شبکه ملی صدمات زیادی به کاربرآن و صاحبان کسب و کار زده.
feedback
Iran, Islamic Republic of
اخرش نفهمیدیم میخواین همین نت ثابت رو گرون کنین یا ارزون
sh
feedback
Iran, Islamic Republic of
... فیلترچی
feedback
Iran, Islamic Republic of
من که از گرون بودن و سرعت پایین اینترنت به ستوه اومدم دیگه بسه اگه بیاد ازش استفاده میکنم.
feedback
Iran, Islamic Republic of
بیسوادی که شاخ و دم ندارد ، در مقاطعی اینچنین ، اول کیش و بعدش مات ، دوری جستن از علوم روز و دو دستی چسبیدن به علوم مکتب خانه ای و هزار ماشااله هزاران کرور مدیر و برنامه ریز با هزاران کیلو مدارک دکترا و مدیریتی در رویارویی با چنین پدیده هایی ، اول دستپاچه میشن ، بعدش رویکردی عصر حجری پیشنهاد می دهند ، مانند پارازیت ، فیلنرینگ‌ ، مجازات های سنگین مالی و حقوقی و .... ، برادر ، مهربان ، عزیز ، راهکار ، تعامل با علوم روز و در کنارش آموزش و پرورش اصولی و درست است ، تا که ملتی از صدمات محفوظ بماند ، با اگر و اما و امر و نهی آمرانه کار پیش نمی رود ، دنیا در حال تحول و تغییر است ، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم ، عینیت و واقعیت است ، انکار و تقابل راه به جایی نخواهد برد ، بجای بخل بهتر است رقابتی رفتار کنبم ، ابزارهای مفید را بکار بگیریم تا که شاهد رشد و تعالی جامعه باشیم ، در نهایت تصمیم با شماست ، البته مسئولیت عواقب هر تصمیم اشتباه هم با شماست ، در پناه خدا موفق باشید و رستگار.
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام