۱
۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۳۱

آموزش: آشنایی با اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی

ایتنا - اصطلاح‌هایی نظیر هشتگ، تگ، بلاک و ویجت‌ها، اصطلاح‌هایی هستند که در شبکه‌های اجتماعی بسیار استفاده می‌شوند. در این مقاله با چند اصطلاح رایج و کاربرد آنها آشنا می‌شوید.
آموزش: آشنایی با اصطلاحات رایج در شبکه‌های اجتماعی

اصطلاح «شبکه اجتماعی» برای توصیف ابزارها و پایگاه هایی است که کاربران به وسیله آنها اقدام به انتشار و به اشتراک گذاری مطالب خود می‌کنند. شـبکه‌های اجتماعی شامل: وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها و پایگاه‌هایی است که به صورت اختصاصی برای به اشتراک گذاری: اطلاعات، داستان‌ها، عکس‌ها، صوت‌ها و تصاویر ویدئویی کاربران ایجاد شده اند.

Avatar (آواتار-تصویر پروفایل)
آواتار، به عکس کوچکی گویند که بالای پروفایل قرار مـی‌گیرد. مـعمولا صـاحبان پروفایل عکسی از خودشان را قرار می‌دهند؛ اما بعضی نیز از تصویر افـراد یا چیزهایی که دوست دارند، استفاده می کنند. این عکس هنگامی که کاربر در جایی یادداشتی می‌گذارد نیز نمایش داده مـی‌شود.

Home Page (صـفحه خـانگی)
صفحه خانگی، صفحه‌ای است که بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عـبور، وارد آن می‌شوید. این صفحه اختصاصی بوده و فقط برای شما نمایش داده می‌شود و مواردی همچون: دسترسی به صندوق نامه، ویـرایش پروفـایل، حـذف دوستان، پذیرفتن یا رد کردن درخواست‌های دوستی، دیدن فعالیت دوستان و...در آن وجود دارد.

Feed (فید)
فـید (خـوراک) راهـی است برای دسترسی به مطالب: وبلاگ‌ها، سایت‌ها و یا خبرگزاری‌ها؛ بدون اینکه سایت مورد نـظر را بـاز کـنید. وقتی فید یک پایگاه اینترنتی را دنبال می‌کنید، با هربار به روز شدن آن سایت، سرخط و تـیتر مـطالب منتشر شده نمایش داده شده و به راحتی می توان کل مطالب مورد علاقه را مطالعه کـرد. اکـنون فـیدها یکی از اجزای جدانشدنی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند و کاربران بسیاری با دنبال کردن مطالب خـود از طـریق فید، به سرعت و به آسانی در دنیای اینترنت فعالیت می کنند.

هـمه ایـن کلمات برای نشان دادن سلایق و چیزهای مورد علاقه شما است. شما می توانید فهرست بلندبالایی از آنچه دوسـت داریـد، در پروفایل خود قرار دهید تا دیگران نیز از طریق آن با علاقه مندی های شـما آشـنا شـوند. در بیشتر شبکه‌های اجتماعی، پر کردن فیلد «علاقه‌مندی‌ها» فقط به معنای نشان دادن علاقه شما نیست؛ بلکه از ایـن طـریق و بـا کلیک روی مواردی که در این فیلد ذکر شده،می‌توان افرادی با سلیقه مـشابه و دلبـستگی‌های شبیه به شما را نیز یافت. در واقع،موارد متعددی همچون کتاب های مورد علاقه، کارهایی که دوست داریـد انـجام دهید، فیلم‌هایی که آنها را دوست دارید، موسیقی‌هایی که از آنها خوشتان آمده، نـقل قـول‌های زیبایی که در ذهن تان مانده و...را می‌توان در این قـسمت جـای داد.

بـه عنوان مثال، شما فیلم «مادر»را در فهرست فـیلم های مـورد علاقه خود قرار داده اید.سپس می توانید با کلیک روی کلمه مادر، فهرست افرادی را بـبینید کـه همچون شما، این فیلم را دوسـت داشـته اند و آن را در فـهرست خـودشان قـرار داده‌اند.

Friends (دوستان)
در شبکه‌های اجتماعی، برای «دوسـت»شـدن با افراد، باید در صفحه فرد مورد نظر بر روی دکمه «اضافه کـردن بـه دوستان 2» کلیک کرده و با این کـار در واقع تقاضایی برای دوسـتی بـه آن شخص ارسال می کنید.هنگامی کـه آن شـخص تقاضای شما را قبول کرد، شما می‌توانید فعالیت‌های او در شبکه اجتماعی را دنبال کنید،از مطالبی کـه بـه روز می‌کند اطلاع پیدا کنید، عـکس‌های او را بـبینید و یـا پست هایی را که در وبـلاگ ش مـنتشر می‌کند، بخوانید.

Friendship Request (درخواست دوسـتی)
هـنگامی که می‌خواهید با فردی ارتباط برقرار کرده و او را در فهرست دوستان خود قرار دهید، درخواست شـما بـرای فرد مورد نظر ارسال می‌شود. اگـر آن فـرد این درخـواست را پذیـرفت، شـما در فهرست دوستان هم ظـاهر شده و می‌توانید ارتباط نزدیک‌تری با هم داشته باشید،برای همدیگر نظر گذاشته یا اطلاعات بـیشتری را در مـورد یکدیگر کسب کنید. در این حالت، اصـطلاحا شـخص مـورد نـظر، درخـواست دوستی شما را قـبول کـرده است. هنگام دادن درخواست دوستی، حالت دیگری نیز ممکن است به وجود آید و آن اینکه طرف مقابل شـما،درخـواست شـما را رد کند و آن را نپذیرد. 

Friend Finding (پیدا کردن دوستان)
برای یـافتن دوسـتان جـدید بـا علایقی شـبیه به شما می‌توانید روی «علایق» خود که به صورت لینک درآمده، کلیک کنید و افراد بی شمار دیگری را ببینید که با شما در چیزهای مختلفی سلیقه یکسان دارند.
همچنین این واژه را می‌توان زمانی به کار برد که به وسیله کلمات کلیدی یا ایمیل،به دنبال افراد خاصی را در آن شبکه اجتماعی می‌گردید.

Blocking (بلاک کردن)
به زمانی اطلاق می‌شود که شما نمی خواهید شخصی بـرای شـما یادداشت یا پیغامی بفرستد یا برای مطالب شما کامنت بگذارد. در این حالت، شخص را بلاک می‌کنید. همچنین مدیران شبکه ها از این ابزار برای کنترل کاربران،قطع دسترسی آنان به قسمتی از پایـگاه و یـا اخراج کاربران خاطی از پایگاه شبکه اجتماعی استفاده می کنند.

 


Tag (برچسب )
تگ (برچسب) ها برای توضیح دادن یا دسته بندی کردن محتوای وب (متن،عکس،فیلم و صوت) بـه کـار می روند. انجام این عمل (بـه اصـطلاح تگ زدن) توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود؛ به عنوان مثال، شما در یک شبکه اجتماعی، عکسی از یک منظره طبیعی قرار می‌دهید که در آن درختان و خورشید و جـانوران وجـود دارند. با انتخاب مـحدوده هـریک از اجزا مورد نظر،گزینه برچسب زدن را انتخاب می کنید و آن قسمت از عکس را تگ می‌زنید. تگ‌ها به جستجوی بهتر مطالب کمک می کنند.

Upload (آپلود-بارگذاری)
یعنی قرار دادن یک یا چند عکس، ویدئو یا فایل صوتی از رایـانه بـر روی شبکه‌های اجتماعی به صورتی که بتوان از هرنقطه دنیا به آن دسترسی داشت. معمولا برای دسترسی کاربران و افراد مختلف به فایل های آپلودشده، تنظیمات متعددی در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ به عنوان مثال،شـما مـی‌توانید معین کـنید که فقط دوستانتان بتوانند این فایل‌ها را ببینند یا تمام اعضای شبکه. حتی بعضی شبکه ها، این قابلیت را بـه کاربرانشان می دهند که خودشان به صورت دستی، کسانی را که دسترسی بـه آن فـایل داشـته باشند، انتخاب کنند.

Groups-Forums (گروه ها-فوروم‌ها)
گروه‌ها (فوروم ها) را افرادی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند در یک مورد خاص، مطالب خـود را بـه اشتراک بگذارند. مثل گروه‌هایی در مورد: ورزش، سیاست، اجتماع، حیوانات و... بیشتر شبکه های اجتماعی این اجـازه را بـه کـاربرانشان می‌دهند که گروه‌های مورد علاقه خود را بسازند تا اطلاعات و ارتباطات خویش را با یکدیگر به اشـتراک بگذارند.

Short or Tiny URL (نشانی کوتاه)
یک نـشانی ایـنترنتی کوتاه شده است که در پایگاه هایی مثل توئیتر (که تعداد کاراکتر مجاز، محدود شده است) کاربرد داشته و کاربران از این طریق،نشانی طولانی یک پایگاه اینترنتی را به اشتراک می‌گذارند. در این موقع، کـاربر نـشانی مورد نظر را به پایگاه‌هایی که کوتاه کننده نشانی می‌باشند، داده و یک نشانی کوتاه شده دریافت می کند که مستقیما به همان مقصد می رسد. پایگاه هایی همچون «تاینی یو آر ال 7»در این زمینه فعالیت می کنند.

(Hashtag)
این نـشانه کـه بـه آن Hashtag گفته می‌شود، هنگامی توسط کـاربران شـبکه‌های اجـتماعی استفاده می‌شود که بخواهند نوشته خود را به دسته بندی خاصی تگ کنند. بدین ترتیب، وقتی کاربری در آن شبکه لغت مورد نظر شما را جـستجو کـرد،مـطلب تگ شده شما نیز جزء نتایج جستجو آورده خواهد شـد.
بـرای جدا کردن عبارات بیش از یک کلمه، از علامت آندر لاین «_»استفاده می شود. مانند:
SocialNetworking *شبکه های _اجتماعی

Podcast (پادکست-وبلاگ های صوتی و تصویری)
پادکـست یـک پیـغام ضبط شده (صوتی یا تصویری)هستند و کاربر از طریق ضب آن می تواند حـرف ها و اعمال خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. پایگاه هایی وجود دارند که خدماتی در این زمینه ارائه می‌دهند و کاربران بـه جـای ایـجاد و نوشتن متن، پادکست‌های خود را در این پایگاه ها قرار می‌دهند تا توسط دیـگران دانـلود و مشاهده شود.

Poke (پوک )
هنگامی که شما به پروفایل کسی سر می‌زنید، با استفاده از این قابلیت می‌توانید نـشان دهـید که شما به پروفایل آن کاربر سر زده‌اید؛ امکانی که عمدتا در«فـیس بـوک 8»اسـتفاده می شود.

Bookemarking (بوک مارکینگ)
به معنای ذخیره کردن نشانی یک پایگاه اینترنتی جهت دسترسی و یافتن آسان‌تر آن نشانی اسـت. این کار را می‌توان در مرورگر رایانه یا پایگاه‌های اجتماعی‌ای مانند «دلیشز9»که برای این مـنظور سـاخته شده اند، انجام داد.بعد از ذخیره کردن نشانی ها در پایگاه دلیشز، کاربر نه تنها از تمام نـقاط دنـیا بـه آنها دسترسی دارد،بلکه می تواند نشانی های مورد علاقه خود را با دیگران نیز به اشتراک بگذارد.

Chicklet (چـیکلت)
دکمه‌های کوچکی هستند که به عنوان نماد دنبال کردن RSS ها استفاده می‌شوند. معمولا ایـن دکمه‌ها نارنجی رنگ بوده و حالتی گرافیکی دارند. می توان برای سهولت، آنها را در نرم‌افزارها یا پایگاه‌های آر.اس.اس خوان مثل «فـیدبرنر01»کـشیده و رها کرد.

CMS-Content Management Systems (سی ام اس)
یک نرم افزار همه کاره و بسیار مهم که با ابـزاری کـه در خـود دارد،توانایی ایجاد صفحات وب، فروشگاه‌ها،وبلاگ‌ها، ویکی‌ها و شبکه‌ها اجتماعی را دارا است.در واقع، سی.ام.اس مهم ترین ابزار آنلاین جـهت ایـجاد صـفحات وب و شبکه های اجتماعی است.

Lurkers (لورکرها)
به افرادی گویند که در فروم ها و تالارهای گفتگو فـقط مـطالب را می‌خوانند و در بحث‌ها شرکت نمی‌کنند.

 


Moblog (موبلاگ- موبایل بلاگ)
مخفف عبارت«موبایل بلاگ »است و شامل وبلاگ‌هایی می‌شود کـه عـکس هایی که توسط دوربین گوشی‌های موبایل گرفته شده در آن به اشتراک گذاشته می‌شود. می‌توان از پایگاه اینترنتی «موبلاگ 1» به عنوان یکی از برترین سـرویس دهنده ها در ایـن زمـینه نام برد.

Photosharing (به اشتراک گذاری عکس)
یعنی آپلود یـک تـصویر در پایگاه های اجتماعی. در این حالت، سایر کاربران می‌توانند برای عکس تک گذاری کرده یا دربـاره آن نـظر دهند. از محبوب‌ترین پایگاه‌هایی که در زمـین آپلود تـصاویر فعالیت می‌کنند، می‌توان به فلیکر21 اشاره کرد.

2 Web (وب 2)
یعنی نسل دوم صـفحات وب. ایـن صفحات بر پایه تعامل کاربران ایجاد شده و گسترش می‌یابند. شبکه های اجتماعی،در ایـن گـروه از صفحات وب ‌جای می‌گیرند.

Widgets (ابزارک ها)
ابزارها یـا دکمه‌های کوچکی که بـه کـاربر کمک می‌کنند تا کارهایی هـمانند دنـبال کردن یک فید، انجام یک جستجوی ویژه و...را انجام دهد. همچنین می‌توان از این ابزارها بـرای اطلاع از وضعیت آب و هوا،تقویم،پروازهـا و مـسائلی از ایـن قبیل استفاده کـرد.

Wiki (ویـکی)
یک فضای اشتراکی آنـلاین بـرای کاربران که در این فضا صفحاتی را ایجاد کرده و یا صفحات دیگر کاربران در موضوعات دیگر را ویـرایش و تـصحیح می کنند.در واقع،به این روش کاربران از سراسر دنـیا یک دائره المـعارف آنـلاین را در زمـینه های مختلف یا یک زمـینه تخصصی،ایجاد کرده و محتوای آن را تصحیح می نمایند. در اینگونه فضاها معمولا کاربران پس از مدتی کار آزمایشی،اجازه ایـجاد و ویـرایش صفحات را از مدیران دریافت کرده و مشغول بـه فـعالیت مـفید مـی‌شوند. شـناخته شده ترین پایگاه در این زمـینه«ویـکی پدیا 31»می باشد.

Wall (دیوار)
قسمتی از پروفایل کاربران است که عملا کارآیی یک دیوار را دارد.سایر اعضا و کاربران شبکه های اجـتماعی قـادرند بـر روی دیوار شما مطالبی بنویسند، یا لینک، عـکس،ویـدئو و یـا یـک فـایل صـوتی را به اشتراک بگذارند.

Like (مورد علاقه)
اگر مطلبی که سایر کاربران در شبکه‌های اجتماعی ارسال کرده‌اند، نظرتان را جلب کرده، می‌توانید با فشردن دکمه لایک نشان دهید که از آن مطلب خـوشتان آمده است.
 
منبع: پایگاه اطلا‌ع‌رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 64099
نام شما
آدرس ايميل شما


عبدالله
feedback
Iran, Islamic Republic of
از طریق ضب آن می تواند > از طریق ضبط آن می‌تواند
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام