کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بهای چند میلیارد دلاری بازگردانی نمونه‌ها از مریخ به زمین

سايت خبری ايتنا , 4 آذر 1399 ساعت 10:00

ایتنا - به گفته کارشناسان، آوردن نمونه‌های مریخ به زمین ممکن است بیش از یک میلیارد دلار هزینه داشته باشد.



یک گروه مستقل از متخصصان که دو ماه وقت خود را صرف طرح‌های موجود کرده‌اند، در گزارش جدید خود به ناسا اعلام کرده‌اند با اینکه بازگردانی نمونه‌های مریخی ارزشمند است، اما آسان هم نخواهد بود. این گزارش ۴۴ یافته و ۴۴ توصیه برای شناسایی و کاهش نقاط ضعف در برنامه‌های فعلی ارائه می‌دهد.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، در این گزارش آمده است: «ما به متفق‌القول معتقدیم که برنامه بازگردانی نمونه از مریخ باید ادامه یابد و بر این باوریم که این کار ارزش علمی فوق‌العاده‌ای خواهد داشت؛ چرا که احتمال کشف موارد جدید ا ز جمله منشأ زندگی در نزدیکترین همسایه زمین وجود دارد. دیوید تامپسون (رئیس هیئت این بررسی مستقل) می‌گوید: «با این حال، بازگردانی نمونه از مریخ یک برنامه بسیار بلندپروازانه و از نظر فنی و عملیاتی بسیار پیچیده است».


این هیئت همچنین پیشنهاد می‌کند که با توجه به جمیع جهات، یک بودجه مطمئن‌تر بین ۳٫۸ میلیارد تا ۴٫۴ میلیارد دلار خواهد بود که شاید ۳۰ درصد بیشتر از آن چیزی باشد که ناسا درنظر گرفته است. همچنین، ممکن است این بازگردانی دو سال بیشتر از آنچه ناسا انتظار دارد به‌طول بیانجامد.

 



گفته می‌شود برنامه بازگردانی نمونه از مریخ یک تلاش گسترده و مشترک بین دو نهاد فضایی بزرگ است که لازم است چندین فضاپیمای جداگانه بیش از یک دهه فعالیت کنند.
این گزارش به جنبه‌های آینده پرواز فضایی این مأموریت متمرکز است؛ یعنی نحوه تعامل و استقامت کارکنان با مأموریت‌های آتی، شکل ظاهری فضاپیما و روند پیچیدهٔ انتقال این محمولهٔ گرانبها از سطح مریخ و آزمایشگاه‌های روی زمین.

گفتنی است ناسا و نهاد فضایی اروپا امیدوارند که مأموریت مریخ‌نورد ۲۰۲۰ با نام پرزوی‌یرنس که در حال حاضر به سمت سیاره سرخ در حال حرکت است، آغازکنندهٔ این مأموریت باشد. این مریخ‌نورد در ماه فوریه در مریخ فرود خواهد آمد و دست‌کم به‌مدت یک سال مریخی (۶۸۷ روز زمینی) سرگرم کار خواهد بود.


کد مطلب: 63099

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/63099/بهای-چند-میلیارد-دلاری-بازگردانی-نمونه-ها-مریخ-زمین

ايتنا
  https://www.itna.ir