يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸

آیا موجودات فضایی ما را می‌بینند؟

ایتنا - دانشمندان نزدیک به هزار ستاره شناسایی کرده‌اند و بر این باورند که اگر ناحیه اطراف آنها زیست‌پذیر باشد، ساکنان آنها می‌توانند زندگی روی زمین را تشخیص دهند.
آیا موجودات فضایی ما را می‌بینند؟
همانطور که بشر به جست‌وجوی زندگی فرازمینی می‌پردازد، باید در نظر داشته باشیم که ممکن است آنها نیز در پی جست‌وجوی ما باشند. در همین راستا، یک مطالعه جدید با شناسایی بیش از هزار ستاره که در موقعیت مناسبی برای زیست‌پذیری قرار دارند، بر این نکته تأکید کرده است.

به گزارش ایتنا و به نقل از Space، لیزا کالتنگر (استادیار نجوم در دانشگاه کورنل) می‌گوید: «اگر در سیاره‌هایی نزدیک به این ستاره‌ها، مشاهده‌گرانی سرگرم جست‌وجو باشند، می‌توانند نشانه‌هایی از زیست‌کره را در جوّ کرهٔ زمین ببینند». او ادامه می‌دهد: «می‌توانیم درخشان‌ترین این ستاره‌ها را در آسمان شب بدون دوربین دوچشمی یا تلسکوپ ببینیم».

گفتنی است ستاره‌شناسان تا به امروز با روش «ترانزیت» بیش از ۴ هزار سیارهٔ فراخورشیدی کشف کرده‌اند که درخشش اندک و ناچیز مربوط به عبور یک سیاره در مدار خود از جلوی ستارهٔ میزبان را تشخیص می‌دهد. این راهبرد توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا بسیار مورد استفاده قرار گرفت و در حال حاضر هم توسط جانشین آن، یعنی ماهواره بررسی سیارات فراخورشیدی TESS مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود که به‌زودی، پژوهشگران خواهند توانست برای یافتن نشانه‌های بالقوه زندگی، جوّ برخی از این سیارات را جست‌وجو کنند. به‌عنوان مثال، این جست‌وجو در میان انبوهی از وظایف تلسکوپ فضایی جیمز وب ۹٫۸ میلیارد دلاری ناسا نیز گنجانده شده است که قرار است در اواخر سال آینده کار خود را آغاز کند. آمدن مگاسکوپ‌های زمینی مانند تلسکوپ «غول ماژلان» نیز نویدبخش انجام چنین کارهایی است.

در این جست‌وجو، ۱٬۰۰۴ ستارهٔ واجد شرایط پیدا شدند. کالتنگر و همکارش در این مطالعهٔ جدید که روز 20 مهر در نشریهٔ Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شد، نوشتند که ۵۰۸ ستاره از میان این ستاره‌ها می‌توانند دست‌کم به مدت ۱۰ ساعت به مشاهدهٔ عبور زمین از روبه‌روی خورشید بپردازند».

گفتنی است نتایج جدید فقط به ستاره‌ها اشاره دارد. دانشمندان نمی‌دانند که چه تعداد سیاره به‌گرد این ۱٬۰۰۴ ستاره می‌چرخند؛ چه رسد به اینکه تعیین کنند چه تعداد از این منظومه‌ها میزبان سیاره‌هایی هستند که ممکن است برای زندگی مطابق آنچه ما می‌شناسیم مناسب باشند.

Iran, Islamic Republic of
آره می‌بینند و به حال زندگی مزخرف ما ایرانیان می‌خندند!
الان آقای a میاد زیر کامنت ریپلای میزنه نه برادر😅 ما از حوزه ی اسکاندیناوی بهتریم😶
ان‌شاءالله هم آخرش میذاره
مهدی مختاری 291
Iran, Islamic Republic of
نگو موجودات فضایی بگو فرشته ها.
شـیـــردل
Iran, Islamic Republic of
واقعاً باعث تأسفه که مردم عزیز میهن ما تا این قدر افسرده و پرشان هستند و نا امید هستند!!!!
>>واقعاً چـــه کـســـی مقصــر اســت؟!؟