کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ریز رباتی که می‌تواند در روده بزرگ یک موجود زنده حرکت کند

سايت خبری ايتنا , 5 آبان 1399 ساعت 3:00

ایتنا - این ربات‌های ریز کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند حامل یک باتری باشند، از این‌رو تامین توان و کنترل بی‌سیم آنها از بیرون بدن توسط یک میدان مغناطیسی انجام می‌شود.


مهندسان دانشگاه Purdue یک ربات مستطیلی ریز را ساخته‌ند که به اندازه چند تارموی انسان است. در تصویر زیر، این دستگاه مستطیلی ریز با سرهای سیاه است. این ربات ریز می‌تواند با پشتک زدن در روده بزرگ جلو برود و در مدلهای حیوانی زنده نشان داده شده است.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از اسلش‌گیر، این ربات برای داروهای شفاف در انسانها طراحی شده و با پشتک زدن حرکت می‌کند تا بتواند در محیط ناهموار روده بزرگ یک انسان حرکت کند. این ربات همچنین می‌تواند به جای  حرکت انتها به انتها به صورت پهلو به پهلو حرکت کند. این ربات برای رساندن داروها به صورت مستقیم به یک بخش مورد نظر طراحی شده تا اثرات جانبی مانند ریزش مو یا خونریزی معده که ممکن است داروهایی که به روش‌های رساندن دیگر ایجاد می‌کنند حذف شوند.
 
این مطالعه نخستین باری است که یک ریز ربات در یک سیستم بیولوژیکی زنده به حرکت در می‌آید. این ربات‌های ریز کوچکتر از آن هستند که بتوانند حامل یک باتری باشند، از اینرو تامین توان و کنترل بیسیم آنها از بیرون بدن توسط یک میدان مغناطیسی انجام می‌شود. پژوهشگری به نام دیوید کاپلری می‌گوید که وقتی این تیم یک میدان مغناطیسی خارجی چرخان را اعمال می‌کند، این ربات‌ها می‌توانند درست مثل یک تایر در زمینهای ناهموار چرخش کنند.
 


این میدان مغناطیسی می‌تواند به شکلی ایمن در محیط‌های مختلف، از جمله بدن انسان، نفوذ کند. محققان به این خاطر تصمیم به استفاده از روده بزرگ برای آزمایش‌های درون بدن زنده گرفتند که ورود آن از طریق یک نقطه ورود آسان است. حرکت برای این ربات ریزجثه دشوار است چرا که باید در جهت مخالف مایعات و موادی که در روده بزرگ حرکت می‌کنند جلو برود.  
 
این ربات مغناطیسی با وجود این شرایط می‌تواند در روده بزرگ جلو برود، که در یک ویدئو نشان داده شده است. این تیم آزمایشهایش را با استفاده از روده بزرگ موش‌ها، در زمانی که در حالت بیهوشی بودند، انجام داد. این ربات ریز در یک محلول نمکی در راست روده قرار داده شد. این فرایند به صورت همزمان با استفاده از تجهیزات اولتراسونیک مشاهده شد.
 


کد مطلب: 62790

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/62790/ریز-رباتی-می-تواند-روده-بزرگ-یک-موجود-زنده-حرکت-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir