۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۳

فضاپیمایی که در مسیر عطارد بود، به‌تازگی این نمای جدید از زهره را برای ما فرستاده است

ایتنا - تصاویر جدیدی که توسط بپی‌کلومبو گرفته شده در زمانی به دست ما رسیده که علاقه به سیاره دوم منظومهٔ شمسی از هر وقت دیگری بیشتر است.
فضاپیمایی که در مسیر عطارد بود، به‌تازگی این نمای جدید از زهره را برای ما فرستاده است
بپی‌کلومبو یک مأموریت به‌مقصد عطارد است که به‌طور مشترک توسط آژانس فضایی اروپا و آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن اداره می‌شود و به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، در حال جمع‌آوری تعداد زیادی از تصاویر جدید و گردآوری برخی از داده‌‌های جدید است که ممکن است سرنخ‌های جدیدی از جوّ ونوس در اختیار ما قرار دهد؛ و نیز اینکه آیا این سیاره می‌تواند خانه‌ای برای زندگی فرازمینی باشد یا نه.

به گزارش ایتنا از Technologyreview، ماجرا از این قرار است که بپی‌کلومبو صبح روز پنجشنبه به‌عنوان بخشی از یک سفر طولانی به عطارد، از زهره در فاصله‌ای نزدیک به ۹ هزار کیلومتر گذر کرد. هدف از این پرواز عبوری (یا گذرپرواز)، استفاده از گرانش ونوس به‌عنوان نیروی کاهندهٔ سرعت به‌منظور تنظیم مسیر حرکت فضاپیما به مقصد نهایی آن بود.

اگرچه این گذرپرواز صرفاً برای مانور برنامه‌ریزی شده بود، اما این فرصت را به دانشمندان داد تا از نزدیک به زهره نگاه کنند. از زمان انتشار اخبار در ماه گذشته مبنی بر اینکه ابر‌های ناهید حاوی فسفین هستند، علائم احتمالی وجود فعالیت بیولوژیکی در این سیاره، علاقه به گذرپروازها را بیشتر است. اگر فسفین وجود داشته باشد، احتمال زیادی هست که حاصل فعالیت‌های زیست‌شناختی باشد و این بدان معنی است که ممکن است در جوّ غنی از کربن آن، زندگی وجود داشته باشد. با این حال، این امکان هم وجود دارد که این آثار فسفین نتیجهٔ شیمی طبیعی ولی عجیب‌وغریبی باشند که در زمین یافت نمی‌شوند.

بیشتر ابزار و ادوات بپی‌کلمبو تا زمان ملاقات با عطارد، در آن ذخیره شده‌اند - از جمله دوربین اصلی. ابزارهایی که در حال انجام عملیات هستند هم (در کل ۱۰ ابزار) اصولاً برای مطالعهٔ عطارد عاری از جوّ طراحی شده‌اند.

دو دوربین کوچکتر رو به فضاپیما، روشن هستند و توانستند چندین عکس از ناهید بگیرند (هرچند کمی تار هستند). یک طیف‌سنج که میزان انتشار امواج الکترومغناطیسی را برای رمزگشایی از شیمی سایر اجسام اندازه گیری می‌کند، بیش از ۱۰۰ هزار تصویر طیفی از جوّ این سیاره گرفته است. گفتنی است ابزار‌های دیگر نیز دما و چگالی ناهید و همچنین محیط مغناطیسی آن و نحوه تعامل آن با باد‌های خورشیدی را بررسی کردند.
کد مطلب: 62762
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام