۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۳۴

آموزش: بیست هشدار مهم جهت جلوگیری از جرم برداشت غیرمجاز از حساب بانکی

ایتنا -کارت‌های بانکی طعمه خوبی برای هکرها و کلاهبرداران هستند. تقریبا هرروز خبرهایی راجع به سواستفاده از کارت‌های بانکی و شکایات افراد به پلیس فتا می‌خوانیم.
آموزش: بیست هشدار مهم جهت جلوگیری از جرم برداشت غیرمجاز از حساب بانکی
کارت‌های بانکی طعمه خوبی برای هکرها و کلاهبرداران هستند. تقریبا هرروز خبرهایی راجع به سواستفاده از کارت‌های بانکی و شکایات افراد به پلیس فتا می‌خوانیم. در این مقاله بیست راهکار مطمئن برای حفاظت از اطلاعات کارت بانکی به شما ارائه می‌شود.

1. در زمان استفاده از پایانه‌های فروشگاهی (pos) رمز عبور کارت را خودتان و به شکلی که کسی در اطراف شما متوجه رمز نشود وارد کنید (از دست دیگر خود جهت پوشش صفحه کلید کارت خوان استفاده نمایید).

2. کارت خود را حتی برای مدت زمان بسیار کوتاه در اختیار کسی قرار ندهید، خطر تهیه کپی از کارت که در کسری از ثانیه امکان پذیر است، وجود دارد. 

3. در صورتی که به عملیات بانکی از طریق کارت آشنایی ندارید به هیچ وجه از افراد ناشناس کمک نگیرید . زیرا ممکن است فرد ناشناس اقدام به عملیاتی غیر از عملیات مورد نظر شما نماید. برای مثال می تواند علاوه بر پرداخت قبوض با دریافت وجه برای شما باقی مانده موجودیتان را به حساب خودش منتقل کند و یا رمز دوم شما را فعال و از آن سوء استفاده نماید.

4. بلافاصله رمز عبور را پس از دریافت کارت از طریق یکی از دستگاه های خودپرداز تغییر دهید، سعی کنید رمز عبورتان را  بصورت دوره ای تغییر دهید.

5.  هرگز رمز عبور خود را با کارت در یک محل نگهداری نکنید.

6.  برای تعریف رمز عبور حتما از ترکیب حروف بزرگ و کوچک، اعداد و سمبل‌ها به صورت پیچیده استفاده کرده و هرگز از کلمات و اعداد خاص مانند شماره تلفن، شماره شناسنامه، اسامی پرکاربرد استفاده نکنید.

7.  حتی‌الامکان از نت سراها جهت انجام تراکنش‌های مالی استفاده ننمایید. حال در صورتی که مجبور هستید حتما اطلاعات حساب خود را شخصا در دستگاه وارد کرده و به محض خروج از کافی‌نت در اولین فرصت اقدام به تغییر رمز اینترنتی خود نمایید.

8.  فایل‌های به روزرسانی و اصلاحات امنیتی (patch) سیستم عامل و نرم‌افزارهای کاربردی را به طور مرتب دریافت و نصب کنید.

9. همواره برروی رایانه خود یک نرم افزار آنتی ویروس و فایروال بروز شده، داشته باشید.

10. در زمان استفاده از اینترنت بانک، از صفحه کلید مجازی جهت وارد کردن رمز و پسورد خود استفاده نمایید.

11. در هر سایتی مشخصات کارت خود را وارد نکنید، ممکن است آن سایت درگاه پرداخت الکترونیک بانک را جعل کرده باشد و اقدام به سرقت اطلاعات حساب شما نماید.

12. برای پرداخت های اینترنتی حتماً از سایت‌هایی که به آنها اطمینان دارید استفاده کنید.

13.  تاریخچه (History) و کوکی‌های (Cookie) مرورگر خود را مرتباً پاک کنید.

14. از سایت‌هایی که اطلاعات مبادله شده بین شما و سرور را رمزنگاری می کنند استفاده نمایید، مشخصه این سایت‌ها شروع  آدرس با https  بجای http می باشد.

15. بهترین روش جهت تشخیص دادن سایت های جعلی ، چک کردن آدرس url می‌باشد. سعی کنید آدرس کامل و صحیح بانکتان را بخاطر داشته باشید و در صورت مشاهده آدرس دیگر و یا هر گونه تغییر به هیچ وجه از سایت استفاده ننماید.

16. کامپیوتری که بر روی آن آنتی ویروس وجود ندارد را برای پرداخت اینترنتی انتخاب نکنید.

17. تنها راه صحیح نگهداری رمز به خاطر سپردن آن است، از نوشتن بر روی کاغذ یا بیان کردن آن هنگام وارد کردن رمز جداً خودداری کنید.

18.  حتماً شماره سریال 16 رقمی روی کارت خود را در جایی یادداشت نمایید تا در زمان مفقودی کارت بلافاصله از طریق مراجعه به شعب اقدام به مسدود کردن حساب خود نمایید.

19. اگر در زمان مفقودی شماره سریال 16 رقمی خود را نداشتید، بلافاصله از طریق شعبه صادرکننده کارت خود اقدام به مسدود کردن حسابتان نمایید.

20. در صورت مشاهده هر گونه تغییر در دستگاه ATM و یا مشاهده موارد مشکوک (تغییر در کارت خوان، تغییر صفحه کلید و یا دوربین نصب شده مشکوک) از دستگاه استفاده نکرده و سریعاً آن را به مسئول شعبه اطلاع دهید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا
 
کد مطلب: 61854
نام شما
آدرس ايميل شما


ناشناس
feedback
Germany
بانکها هم لازم است تدابیر احتیاطی را برای مشتریان تدارک ببینند مثلا بانک صادرات در پرداخت کارگزارها صفحه مجازی ندارد
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام