۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۸

محققان MIT ده‌ ها هزار سیناپس هوش مصنوعی را در یک تراشه جایگذاری کردند

ایتنا- گزارش‌ها حاکی از آن است که محققان ام آی تی موفق شده‌اند که ده‌ها هزار سیناپس هوش مصنوعی را تنها در یک تراشه به اندازه یک پولک جای بدهند.
محققان MIT ده‌ ها هزار سیناپس هوش مصنوعی را در یک تراشه جایگذاری کردند
گزارش‌ها حاکی از آن است که محققان ام آی تی موفق شده‌اند که ده‌ها هزار سیناپس هوش مصنوعی را تنها در یک تراشه به اندازه یک پولک جای بدهند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  engadget، احتمال این وجود دارد که یک روز بتوانیم هوش‌های مصنوعی بسیار کوچکی که بدون ابرکامپیوترها، اینترنت و فناوری ابری کار می‌کنند را به‌راحتی با خود همراه داشته باشیم. محققان ام آی تی اعلام کرده‌اند که طراحی «مغز روی تراشه» جدید آن‌ها ما را یک‌قدم به رسیدن به چنین آینده‌ای نزدیک می‌کند. گروهی از مهندسان ده‌ها هزار سیناپس مغز مصنوعی را در تراشه‌ای جایگذاری کرده‌اند که اندازه آن کوچک‌تر از یک پولک است.
 
این محققان در رابطه با روش انجام این کار توضیح دادند که چگونه تراشه الهام گیری شده از مغز آن‌ها توانست تصویری سیاه‌وسفید از سپر کاپیتان آمریکا را به خاطر سپرده و بازسازی کند و تصویری از یکی از بخش‌های ام آی تی را با تیز کردن و تار کردن آن به‌خوبی تغییر دهد.
 
 
 
این تست‌ها اگرچه در وهله اول کم اهمیت به نظر می‌رسد اما این تیم بر این باور است که تراشه یاد شده می‌تواند ساخت دستگاه‌های کوچک و قابل‌حمل هوش مصنوعی که می‌توانند به‌راحتی از عهده انجام وظایفی که تنها ابرکامپیوترها قادر به انجام آن‌ها هستند بربیایند را بهبود بخشند.
 
جیوان کیم به‌عنوان دانشیار مهندسی مکانیک در ام آی تی دراین‌باره گفت:« شبکه‌های مصنوعی سیناپس به‌عنوان نرم‌افزار وجود دارد. ما در حال تلاش برای ساخت سخت‌افزار شبکه عصبی واقعی برای سیستم‌های قابل‌حمل هوش مصنوعی هستیم. تصور کنید که یک دستگاه نورومورفیک را به یک دوربین موجود در اتومبیل خود وصل کرده و بدون اتصال به اینترنت بتوانید از این سیستم بخواهید که نورها و اشیا را تشخیص داده و به‌سرعت تصمیم‌گیری کند.»
 
البته ام آی تی در ساخت و توسعه تراشه‌های نورومورفیک تنها نیست. کمپانی‌هایی نظیر اپل، گوگل، مایکروسافت و انویدیا نیز نسخه‌هایی از این سیستم را ساخته‌اند. حتی تراشه لوهی (Lohi) اینتل با در اختیار داشتن 1024 نورون مصنوعی مغز را شبیه‌سازی کرده است. به‌این‌ترتیب می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه‌چندان دور فناوری‌ها دچار تحولات شگفت‌انگیزی بشوند.
کد مطلب: 61199
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام