۰
plusresetminus
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۵

کرونا در جهان، هفته فضای مجازی در ایران

ایتنا - هفته فضای مجازی درحالی آغاز می‌شود که با شیوع کرونا در کشور،‌ ابزارهای فناوری اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند و از امکانات فضای مجازی برای آموزش و دورکاری استفاده می‌شود.
کرونا در جهان، هفته فضای مجازی در ایران


اطلاعات کم و بیش از ویروس کرونا می‌گوید حضور در مکان‌های عمومی از بیشترین احتمالات ابتلا به این ویروس است. کووید ۱۹ اگرچه طبق آمار در مقایسه با بسیاری از بیماری‌های خانواده خود احتمال مرگ کمتری دارد، اما ابتلا به آن به آسانی قرار گرفتن در معرض عطسه‌ها و سرفه‌های یک مبتلا و دست دادن با وی است. با شیوع ویروس کرونا که بسیاری از اماکن از جمله مراکز آموزشی را تعطیل کرده، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و آموزش از راه دور ازطریق اینترنت مطرح شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، بسیاری از شرکت‌ها یا اپراتورها که قابلیت استفاده از ابزارهای فناوری را داشتند،‌ اعلام کردند که وظایف کارمندان خود را به‌صورت دورکاری به آن‌ها محول کردند. هرچند شرکت‌های فناوری در راه تبدیل شدن فرایند کاری‌شان به یک فرایند دورکاری دستشان بازتر است و می‌توانند با استفاده از زیرساخت‌هایی که دارند و استفاده از ماهیت فناوری، راحت‌تر به این کار اقدام کنند، اما شرکت‌ها و ادارات سنتی برای مقابله با این چالش‌ کار سخت‌تری دارند.

البته همین امکانات هم در اختیار تمامی دانش‌آموزان،‌ دانشجویان و کارمندان نیست. با وجود این، بهره‌مندی از ابزارهایی مانند ارسال پیامک‌های وزارت بهداشت برای هشدار درباره کرونا، خدمات رایگان تلویزیون‌های اینترنتی و ترافیک رایگان کلاس‌های آموزشی مجازی از مهم‌ترین استفاده‌ها از فناوری اطلاعات و فضای سایبری، برای شرایط اضطراری از جمله شرایط کنونی است.

آغاز هفته فضای مجازی در کشور
اما سید محمد حسین‌پور –مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز ملی فضای مجازی- با اشاره به گسترش فزاینده فضای مجازی در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم گفت: به منظور تاکیدبر اهمیت نقش فضای مجازی در حوزه‌های مختلف زندگی مردم، مرکز ملی فضای مجازی اقدام به نامگذاری روزهای هفته منتهی به ۱۷ اسفند ماه (سالروز تاسیس شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی کشور) به دستور رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) کرده است.

وی افزود: هر روز از هفته به یک بخش از فضای مجازی اختصاص یافته و سعی شده است تا با نگاهی جزئی به زوایای تاثیر چشمگیر این فضا توجه بیشتر شود. با توجه به اهمیت حقوق شهروندی، حریم خصوصی، مالکیت معنوی و مقابله با محتوای آسیب‌رسان امروز به عنوان نخستین روز هفته با شعار «فضای مجازی و حقوق شهروندی» آغاز خواهد شد. اهمیت اقتصاد فضای مجازی و نقش آن در توسعه، تولید ثروت، رونق کسب‌وکارها و اشتغال‌زایی موجب نامگذاری دومین روز هفته با شعار «فضای مجازی، پیشران اقتصاد» شده است.

حسین‌پور با اشاره به شعارهای سومین و چهارمین روز هفته فضای مجازی کشور گفت: شعار «فضای مجازی، استقلال و حکمرانی» به منظور پرداختن به شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت اصلی شبکه ارتباطی کشور، مشارکت مدنی و جامعه ذی نفعان در حکمرانی و اعتمادسازی در نظر گرفته شده است. آنچه مسلم است فضای مجازی با شکستن مرزهای جغرافیای و ایجاد روابط گسترده میان جوامع باعث تغییر اساسی در سبک زندگی افراد شده است بنابراین به دلیل اهمیت ارتباطات در این عصر این روز هفته با شعار «فضای مجازی، ارتباط با ملت‌ها» به‌منظور برقراری ارتباط دوسویه با سایر ملل جهان به‌ویژه کشورهای منطقه و جهان اسلام برای برقراری نظام صلح جهانی و مشارکت در مجامع و سازمان‌های بین المللی برای مواجهه با تحولات و روندهای بین‌الملل در فضای مجازی نامگذاری شده است.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز ملی فضای مجازی اظهار کرد: در پنجمین روز هفته با شعار «فضای مجازی، فرهنگ و جامعه» با تاکید بر صیانت از کودکان در فضای مجازی با ایجاد فضایی سالم، ایمن و مفید به بررسی آموزش، بهداشت، تامین اجتماعی و در نهایت دولت الکترونیک خواهیم پرداخت. همچنین با توجه به اهمیت عدالت و رفاه در فرهنگ اسلامی ششمین روز هفته با شعار «فضای مجازی، عدالت و رفاه» به منظور بررسی مشارکت اجتماعی، بستر توزیع عادلانه فرصت ها و خدمات عمومی نامگذاری شده است.

حسین پور در پایان گفت: آخرین روز هفته «فضای مجازی و گام دوم انقلاب» در نظر گرفته شده تا بتوانیم با بهره‌مندی از مزایا و جلوگیری از معایب این فضا به همت فعالان بخش خصوصی گام دوم انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران را محکم‌تر برداشته و این فضا اهرمی برای پیشبرد اهداف آن در جهان باشد.
کد مطلب: 60017
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام