۰
plusresetminus
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۳

فناوری در خدمت مهار کرونا

ایتنا - در حالی که ویروس کرونا در بسیاری از مناطق جهان شایع شده، کشورهای مختلف در تلاش هستند تا با کمک فناوری‌های هوشمند میزان تماس افراد و در پی آن شمار مبتلایان به این ویروس را کاهش دهند و در این امر موفق عمل کرده‌اند.
فناوری در خدمت مهار کرونا

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت تاکنون ۷۹ هزار و ۷۳۱ نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین تعداد قربانیان این ویروس نیز ۲ هزار و ۶۲۷ نفر اعلام شده است.

به گزارش ایتنا از فارس، دانشمندان بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا با ساخت واکسن یا دارو بتوانند این ویروس نوظهور را درمان کنند و از این طریق جان مردم جهان به ویژه گروه‌های پرخطر را نجات دهند.

از طرفی دیگر محققان و کارشناسان فناوری و صنعت نوظهور ربات‌های هوشمند نیز بیکار ننشسته‌اند و با اقدامات نوین سهم خود را برای حفظ سلامت مردم انجام داده‌اند.

پس از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان، صدها ربات در بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری و فرودگاه‌های سراسر جهان مستقر شده‌اند تا بتوانند به متخصصان در پیشگیری از این بیماری کمک کنند.
چین یکی از کشورهایی است که برای مقابله با این ویروس که اتفاقاً منشأ آن هم بوده به میزان زیادی از فناوری استفاده کرده است. 

در این گزارش توضیح می‌دهیم که کشورهای جهان از جمله چین چگونه با ویروس کرونا مقابله کردند تا شمار افراد مبتلا به آن را کاهش دهند:

 ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی
 

دستگاه‌های مجهز به فناوری هوش مصنوعی که دارای تجهیزاتی از جمله چند دماسنج و دوربین هستند، علائم حیاتی بیماران را اندازه گیری می‌کنند و به پزشکان کمک می‌کنند تا افراد مبتلا به این ویروس را سریع‌تر شناسایی کنند.
این ربات به منظور کاهش تماس میان افراد مبتلا یا مشکوک به «COVID-۱۹» و پزشک و کادر درمانی صورت گرفته است.

 ربات‌های ضدعفونی کننده

 چین که هنوز موفق به توقف ویروس کرونا نشده توانسته است برای مقابله با این بیماری فناوری را به کار ببرد؛ در چندین بیمارستان  تعداد زیادی از ربات‌ها تا حدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بتوانند وظایفی از قبیل ضد عفونی، تحویل غذا، توزیع دارو و تشخیص از راه دور، کاهش بار کاری پرسنل خط مقدم و کاهش عفونت متقابل را انجام دهند.

به تازگی نخستین دسته از ۱۴۰ ربات ضدعفونی کننده تولید شده توسط شرکت شانگهای Dongfulong Technology Co Ltd به بیمارستان ووهان و سایر بیمارستان‌ها تحویل داده شده است.

 ربات‌های حمل و نقل
علاوه بر ربات‌های ضد عفونی، تعداد زیادی از ربات‌ها مانند ربات‌های پرستاری، ربات‌های مشاوره و ربات‌های حمل و نقل نیز در خطوط مقدماتی پیشگیری از بیماری همه گیر کرونا مستقر شده‌اند. همچنین ربات‌هایی وجود دارند که می‌توانند مواد از جمله مواد غذایی را به بخش‌های خاص تحویل دهند.

تمام این تمهیدات به منظور کاهش تماس میان افراد صورت گرفته تا از شیوع این ویروس جلوگیری شود؛ استفاده از این ربات‌ها در بیمارستان‌ها سبب از بین رفتن ۵۰ تا ۱۰۰ درصد باکتری‌های کلستریدیوم دیفیسیل(Clostridium difficile) و باکتری‌های ام.آر.اس.ای(MRSA) و عفونت محل جراحی(SSI) شده است. از آنجا که این ربات‌ها قابل حمل هستند، می‌توان آنها را در سراسر بیمارستان‌ها، آزمایشگاه و اتاق انتظار و حتی در آمبولانس استفاده کرد. آنها طی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قادر به ضدعفونی کردن اتاق بیماران هستند.

 ردیابی مردم بی توجه به دستورات بهداشتی با پهپادهای بدون سرنشین

 

به تازگی سازمان فناوری چین از پهپادهای بدون سرنشین استفاده می‌کند تا نقاط پرتراکم و افرادی که به دستورات بهداشتی بی توجه هستند را شناسایی کند.

 کنترل شیوع کرونا با ربات‌های 5G 
پزشکان بیمارستانی در شرق استان ژجیانگ چین با استفاده از ربات 5G، سونوگرافی را برای یک بیمار در ۷۰۰ کیلومتری ووهان، مرکز استان هوبی که منشأ ویروس کرونا بود انجام دادند و از این طریق در تلاش هستند تا خدمات درمانی از راه دور را میسر سازند.

ربات 5G برای نخستین بار دوم ماه فوریه (حدود ۲۲ روز پیش) در یکی از شهرهای کوچک چجیانگ استفاده شد تا شرایط یک بیمار مشکوک به کرونا مورد بررسی قرار بگیرد.

آزمایشگاه نوآوری پزشکی 5G هوشمند که به طور مشترک توسط بیمارستان مردمی استان چجیانگ ، غول ارتباطی China Telecom و شرکت هواوی تأسیس شده، پشتیبانی فنی برای این فناوری نوین را فراهم کرده است.

چند دقیقه معاینه سونوگرافی قلبی ریوی حداکثر ۲ گیگابایت داده‌های اولتراسونیک با سرعت انتقال بالا و تأخیر کم تولید می‌کند.

 ربات غربالگری دما
 

محقق دانشگاه شیان جیائوتونگ در استان شانشی غربی یک ربات به تازگی توسعه داده که متخصص غربالگری دما است و می‌تواند افراد مبتلا و مشکوک به کرونا را از راه دور شناسایی کند.

اندازه گیری درجه حرارت دستی فقط می‌تواند یک نفر را در زمان واحد اندازه گیری کند، در حالی که ربات غربالگری دمای بدن می‌تواند تصاویر گرمایشی از دمای بدن در یک جمعیت را انجام دهد و تصاویر چهره افراد با درجه حرارت بالا را ردیابی کرده و تشخیص دهد.

پس از شیوع کرونا ویروس این تیم تلاش کرده است تا فناوری ربات را با تصویربرداری حرارتی و غربالگری ترکیب کند تا این ربات و یک ربات دیگر که می‌تواند ضد عفونی کننده بدون سرنشین را با دستگاه ضد عفونی کننده ماوراء بنفش انجام دهد به مردم در خطر کمک کند.


 کنترل شیوع کرونا توسط دانشگاه‌ها 
 به گفته وزارتخانه‌های آموزش و دارایی از دانشگاه‌های چین خواسته شده است که تلاش‌های بیشتری در زمینه تحقیقات علمی برای کمک به مهار شیوع ویروس کرونا انجام دهند.

این بخشنامه همچنین از دانشگاه‌ها خواست تا تحقیقات و توسعه داروها و واکسن‌های ضد ویروس را تسریع کنند؛ در این بخشنامه که به طور مشترک از وزارتخانه‌ها صادر شده آمده است: مؤسسات آموزش عالی باید روند پروژه‌های خود را برای پشتیبانی از تحقیقات علمی مرتبط با کنترل اپیدمی کرونا تنظیم کنند؛ همچنین آنها باید تلاش‌ها را برای ردیابی منشا ویروس و مطالعه مکانیسم انتقال آن تسریع کنند.

در همین حال از موسسات آموزش عالی خواسته می‌شود تا به تأثیر اقتصادی این بیماری همه گیر بر دانش آموزان و خانواده‌های آنها توجه کنند.


 تشخیص ویروس کرونا در ۱۵ دقیقه

 

دانشگاه نانکای چین از  موفقیت در تهیه یک کیت تست سریع جدید برای ویروس کرونا خبر داد که می‌تواند ظرف ۱۵ دقیقه عفونت را در بین بیماران مشکوک تشخیص دهد.
این کیت توسط دانشگاه نانکا و به همراه جمعی از متخصصان دیگر دانشگاه‌های چین و شرکت های بیو دارویی تولید شده است.


 ساخت نخستین دارو برای درمان کرونا 
محققان چینی برای نخستین بار در استان شرقی «ژجیانگ» دارویی را تولید کردند که می‌تواند برای مقابله با ویروس «کرونا» موثر باشد.
این دارو که توسط شرکت داروسازی «ژجیانگ» ساخته شده بود به طور رسمی از سوی سازمان غذا و دارو چین تایید شده و روانه بازار شده است.
دولت چین اعلام کرده که این نخستین دارو در این کشور است که به طور رسمی تایید شده و می‌تواند به طور بالقوه در درمان ویروس کرونا موثر واقع شود.

کمک گرفتن از هوش مصنوعی
شرکت علی‌بابا(Alibaba) که غول فناوری چینی‌هاست، یک سیستم هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد که می‌تواند افرادی که تب دارند را شناسایی کند.
فناوری هوش مصنوعی تازه‌ راه‌اندازی شده توسط شرکت علی‌بابا می‌تواند مسافرانی که بدون ماسک هستند و یا تب دارند را شناسایی کند.

 

 آزمایش داروی ابولا و سارس
شرکت آمریکایی «گیلید ساینس»(Gilead Science) این دارو را برای درمان بیماری‌های عفونی مانند ابولا و سارس ساخته است. اما گروهی از پزشکان بیمارستان «دوستی چین و ژاپن» قصد دارند تأثیرگذاری این دارو برای درمان کرونا را روی انسان‌ها آزمایش کنند. این آزمایش بالینی احتمالاً در آوریل تکمیل شود.
از سوی دیگر شرکت داروسازی Sironamics امیدوار است با استفاده از روش «دستکاری RNA» ، ژن‌های کلیدی در ویروس جدید کرونا را خاموش کند.

 اقدامات دانشگاه آمریکا برای مقابله با «کرونا»
مسوولان بهداشت ایالت نیوجرسی می‌گویند لازم است دانشجویان دانشگاه پرینستون برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خود را قرنطینه کنند.
ویروس کرونا دانشگاه‌هایی که ثبت نام بالایی از دانشجویان چینی را دارند مجبور به استفاده از راه‌کارهایی کرده که با کمک آنها سلامت بیشتر دانشجویان را تأمین کنند.
دانشگاه‌های بسیاری در آمریکا وضعیت شیوع ویروس کرونا و سلامت دانشجویان چینی و آمریکایی را زیر نظر گرفته‌اند تا میزان افراد مبتلا به حداقل‌ترین آمار برسد.
در دانشگاه پرینستون ۱۰۰ دانشجو از نظر بیماری کرونا مورد ارزیابی قرار گرفتند تا تشخیص داده شود که نیاز به قرنطینه دارند یا خیر.
تحت نظر گرفتن دانشجویان و قرنطینه آنها از جمله مواردیست که در دانشگا‌های آمریکا در حال انجام است.
 


براساس گزارش‌هایی که منتشر شده، این روند برای دانشجویان چینی یا آنهایی که از چین بازگشته‌اند در دیگر کشورها نیز در حال انجام است؛ کره جنوبی، نیوزیلند و استرالیا از کشورهایی هستند که شمار زیادی از دانشجویان چینی را هر سال پذیرش می‌کنند و به همین دلیل پس از بازگشت دانشجویان از تعطیلات سال نوی چینی خواستار قرنطینه و حاضر نشدن در کلاس درس هستند.

به گفته محققان، شیوع این بیماری در ووهان، ششمین شهر پرجمعیت چین بوده است. اکنون دانشمندان و بسیاری از شرکت های زیست‌فناوری به شدت به دنبال دستیابی به یک واکسن برای ویروس خطرناک و در حال شیوع کرونای جدید هستند.

افراد می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی از شیوع این بیماری و ابتلا به آن خودداری کنند.
کد مطلب: 59952
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام