۱
۰
plusresetminus
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۷
علیرغم وعده بانک مرکزی

چرا رمز پویا پولی شد؟

ایتنا - اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک، هزینه‌ای به دوش مشتریان نمی‌گذارد اما اپراتورها هزینه پیامک را از حساب مشتری کم می‌کنند.
چرا رمز پویا پولی شد؟

اگرچه بانک مرکزی اعلام کرده دریافت رمز دوم پویا از طریق پیامک، هزینه‌ای به دوش مشتریان نمی‌گذارد اما اپراتورها هزینه پیامک را از حساب مشتری کم می‌کنند.

به گزارش ایتنا از مهر، فرآیند عملیاتی شدن رمزهای دوم پویا قرار بود از اول دی‌ماه سال جاری، از سوی تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی کشور عملیاتی شود. در این فرآیند، بانک مرکزی دو راهکار را برای دریافت رمز دوم پویا از سوی مشتریان نظام بانکی اعلام کرده بود که یکی از آنها دریافت رمز یکبار مصرف از طریق پیامک و دیگری نصب اپلیکیشن از سوی مشتریان نظام بانکی است. در این میان، البته با توجه به اینکه بسیاری از افرادی که مشتریان نظام بانکی بوده و البته آشنایی یا تمایل بالایی به استفاده از اپلیکیشن‌ها برای دریافت رمز پویا نداشته و یا راهکارهای مؤثر استفاده از آن را نمی‌دانند، به سمت استفاده از روش اول یعنی همان پیامک پیش رفته‌اند.

بانک‌ها البته تمایل دارند مشتریان از اپلیکیشن استفاده کنند و تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا بتوانند با معرفی نرم‌افزارهای خود، مردم را به دریافت رمزهای پویا از طریق اپلیکیشن ترغیب نمایند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مردم در خلاف جهت بانک‌ها، بیشتر راغب به استفاده از رمزهای پویای یکبارمصرف از طریق پیامک هستند.

یکی از نگرانی‌ها در استفاده از پیامک، هزینه‌ای بود که مشتریان نظام بانکی باید برای دریافت رمزهای پویا می‌پرداختند؛ چراکه به هر حال، هر بار تراکنش بانکی بدون کارت، نیاز به دریافت رمز یکبار مصرف دارد و اگر مشتری بخواهد رمز خود را از طریق پیامک دریافت کند، ملزم به پرداخت هزینه است؛ تا جایی که این نگرانی حتی ممکن بود که روند اجرای کار را کند نماید؛ به همین دلیل بانک مرکزی اعلام کرد که ارسال و دریافت پیامک برای رمزهای پویا، هیچ هزینه‌ای برای مشتریان نخواهد داشت.

بانک مرکزی بارها و بارها در اطلاعیه‌های خود تاکید کرده است که ارسال و دریافت پیامک بابت دریافت رمز دوم پویا در تراکنش‌های بانکی هیچ هزینه‌ای برای مشتریان ندارد و بانک‌ها حق ندارند بابت ارسال پیامک رمز دوم پویا، از مشتریان وجهی دریافت کنند. و اگر مشتریان در این رابطه با مورد خلاف مواجه شدند، آن را اعلام کنند.

اما اکنون که اجرای این طرح از اول دی ماه به اول بهمن‌ماه منتقل شده است، گویا شیوه‌های اجرایی آن هم دچار برخی تغییراتی شده است؛ به نحوی که اکنون برخی از مشتریان نظام بانکی که رمز پویای خود را از طریق پیامک فعال کرده اند، در حالی برای دریافت این رمز چهار شماره آخر کارت خود را به سرشماره اعلام شده از سوی بانک، ارسال می‌کنند که اپراتورها از آنها هزینه کسر می‌کنند.

یکی از مشتریان نظام بانکی گفت: برای دریافت رمز یکبارمصرف، روش پیامک را در یکی از بانک‌های بزرگ کشور انتخاب کرده ام، اما اکنون چند روزی است که وقتی چهار شماره آخر کارت بانکی را برای دریافت رمز پویا به سرشماره بانک مربوطه ارسال می‌کنم، اپراتور تلفن همراه از من هزینه کسر می‌کند.

وی می‌افزاید: حتی زمان‌هایی که شارژ پولی تلفن همراه من کم است و به اندازه ارسال یک پیامک نباشد، بانک برای من رمز پویا ارسال نمی‌کند که این خود معضل بزرگی است چراکه بانک مرکزی اعلام کرده بود که بانک‌ها اجازه دریافت هزینه برای ارسال و دریافت پیامک را از مشتریان ندارند.

به نظر می‌رسد برخی کارشکنی‌ها بر سر راه استفاده از رمز یکبار مصرف از طریق پیامک وجود دارد و بانک‌ها بیشتر تمایل دارند که از طریق اپلیکیشن‌ها کار را هدایت کرد که این درست بر خلاف وعده‌ای است که در روزهای اول، از سوی بانک مرکزی در رسانه‌ها عنوان شده است.
کد مطلب: 59353
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
من ملی کارت دارم رایگان هست
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام