۰
plusresetminus
شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۰۷

فضاپیمایی با شکل عجیب

ایتنا - این فضاپیمای ماهی‌شکل، می‌تواند برای بررسی بخش تاریک ناهید بسیار مناسب باشد.
فضاپیمایی با شکل عجیب
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، پژوهشگران در دانشگاه بوفالو سرگرم طراحی فضاپیمایی هستند که شبیه به نوعی ماهی موسوم به «پرتوماهی» است و این قابلیت را خواهد داشت تا با روش‌های جدید، به بررسی ناهید بپردازد. این فضاپیما یکی از ۱۲ فضاپیمایی است که توسط ناسا برای برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه انتخاب شده و از فناوری‌های نوین برخوردار است.

گفته می‌شود بخشی از پرواز این فضاپیما در جو بادخیز زهره، مثل پرتوماهی با تکان دادن باله‌هایش انجام می‌گیرد. این باله‌ها طوری طراحی شده‌اند تا از بادهای پرسرعت در ناحیه شمالی این سیاره بهره ببرند و در عین حال، گروه پژوهشی نیز به‌آسانی بتواند این فضاپیما را کنترل و دستکاری کند.

جاوید بیاندور (دانشیار مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه بوفالو) می‌گوید: «ما در پی آن هستیم تا با الهام از طبیعت، کارآیی پرواز را به بیشترین حد ممکن برسانیم. این طرح به ما این امکان را خواهد داد تا به بالاترین سطح از کنترل چنین فضاپیمایی برسیم».

طراحی این فضاپیما به‌گونه‌ای است که پس از نزدیک شدن به زهره، هر چهار تا پنج روز یکبار به دور آن بگردد و انرژی خود را از صفحات خورشیدی تأمین خواهد کرد. این صفحات هر دو یا سه روز یکبار که نور خورشید به آنها می‌تابد، شارژ خواهند شد. اما این فضاپیمای شگفت‌آور، تنها به زهره و اطراف آن سفر نخواهد کرد؛ بلکه از ابزارهای تخصصی خود برای گردآوری داده‌ها، نمونه‌برداری از جو ناهید و پایش و ردیابی الگوهای آب‌وهوایی و همینطور فعالیت آتشفشانی آن استفاده خواهد کرد.

 

گفتنی است ناهید با سرعت کمتری نسبت به دیگر سیاره‌های منظومهٔ خورشیدی، در مدار خود حرکت می‌کند (با اینکه نزدیک به ۲۲۵ روز طول می‌کشد تا به دور خورشید بچرخد، اما برای چرخیدن حول محور خودش، به ۲۴۳ روز نیاز دارد و از اینرو روزها در ناهید، از یک سال هم طولانی‌ترند). به همین دلیل، این سیاره یک «وجه تاریک» دارد که برای مدت‌های طولانی خودش را از خورشید پنهان می‌دارد.

آقای بیاندور می‌گوید فناوری‌هایی از این دست، روزی برای بررسی دیگر نقاط اسرارآمیز کیهانی همچون تیتان (قمر زحل) نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
کد مطلب: 58956
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام