۰
plusresetminus
چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۸

چطور از یک تازه کار به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شویم؟

شخص تازه کار می تواند با فراگرفتن اصول تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای، پله های ترقی را با سرعت بیشتری طی کرده و در حرفه خود به یک فرد موفق تبدیل شود. این اصول شامل موارد مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
چطور از یک تازه کار به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شویم؟
---------------- رپرتاژ آگهی -----------------



فرقی نمی کند که در چه تخصصی مشغول فعالیت باشید، در هر زمینه ای تبدیل شدن به یک شخص حرفه ای و کارکشته سال ها زمان می برد. نباید این واقعیت را فراموش کنید هیچ هدف بزرگی در مدتی کوتاه جامه عمل نمی پوشد و نیازمند زمان و تلاش مداوم است، اما در این مسیر اولین چیزی که به آن نیاز داریم آگاهی و بعد از آن برنامه ریزی است.

در شاخه حسابداری هم چنین حالتی حاکم است.
یک حسابدار تازه کار برای تبدیل شدن به فردی متخصص و حرفه ای، باید بداند چه مسیری را باید طی کند تا به این هدف برسد.
وظایف یک حسابدار تازه کار احتمالا در اوایل کار به مواردی مثل ثبت رویدادهای روزانه و موارد ابتدایی این چنینی محدود می شود، اما این شخص تازه کار می تواند با فراگرفتن اصول تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای، پله های ترقی را با سرعت بیشتری طی کرده و در حرفه خود به یک فرد موفق تبدیل شود. این اصول شامل موارد مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.


 
اصول اخلاقی و شخصیتی برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای

اصول اخلاقی و مسائل شخصیتی می توانند یک حسابدار را در مسیر تبدیل شدن به یک حسابدار یاری کنند یا سد راه او شوند. حسابدار تازه کار با رعایت این اصول یک گام به سمت تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای نزدیک تر می شود. در ادامه به طور خلاصه به چند مورد از این اصول اشاره می کنیم.

1 – رازداری و امانتداری
معمولا اطلاعات و اسناد و مدارکی که در اختیار بخش حسابداری است در بالاترین سطح اهمیت قرار دارد. لذا افشای هر بخش از این اطلاعات و اسناد و مدارک می تواند باعث تضرر ذینفعان شود. از این رو رازداری از مهمترین ویژگی های یک حسابدار حرفه ای محسوب می شود. از طرفی این اسناد و مدارک به دلیل اهمیت زیادی که دارند باید به دقت نگهداری و مراقبت شوند و از این رو امانتداری هم ویژگی بسیار مهم یک حسابدار حرفه ای محسوب می شود.

2 – روابط عمومی و سلامت اخلاقی
از آنجا که حسابداری در هر مجموعه معمولا یکی از بخش هایی است که با تمام سطوح و بخش های شرکت در ارتباط است سلامت اخلاقی و توانایی برقراری ارتباط سازنده می تواند از مهمترین ویژگی های شخصیتی یک حسابدار حرفه ای باشد.

 


3 – سبک زندگی صحیح و منظم
خود حسابدار، به نوعی یک سازمان دهنده و نظم دهنده اطلاعات مالی است، بنابراین نظم ویژگی مهمی است که یک حسابدار باید از آن برخوردار باشد، بنابراین وقتی یک حسابدار منظم نباشد چطور می تواند یک حسابدار حرفه ای به نظر برسد؟ نظم یک حسابدار شامل مواردی مثل ورود بدون تاخیر به محل کار، خروج در زمان درست، نظم در انجام امور و ... نمایانگر خواهد بود. برای دستیابی به نظم نیز سبک زندگی صحیح تاثیر اصلی را دارد.

 
اصول کاری و تحصیلی برای تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای

هر شخصی به نحوی به دانش حسابداری وارد می شود. برخی از طریق تحصیلات دانشگاهی و انتخاب رشته حسابداری به این حرفه وارد می شوند و برخی با تجربه کار خود را شروع می کنند. برخی هم از دوره های آموزشی آموزشگاه های خصوصی استفاده می کنند.
عموما همه این افراد با مواردی مثل اصول حسابداری، مفروضات حسابداری، ثبت وقایع روزانه و حتی تهیه گزارشات مالی آشنا هستند، اما در حسابداری امورات مهمتری وجود دارند که یادگیری آن ها می تواند یک حسابدار را در مسیر تبدیل شدن به حسابداری موفق و حرفه ای قرار دهد. این امورات معمولا در تمام شرکت ها و فروشگاه ها انجام می شوند و دارای اهمیت بسیاری هستند.
در ادامه 2 مورد از مهمترین آن ها را معرفی می کنیم:
 

1 – ارسال لیست بیمه
ارسال اینترنتی لیست بیمه کارکنان یکی از امور مهمی است که در هر واحد اقتصادی باید انجام شود. تفاوتی ندارد که یک فروشگاه کوچک داشته باشید یا یک شرکت بین المللی، در هر صورت ارسال لیست بیمه یکی از بایدهای هر واحد اقتصادی محسوب می شود. این لیست باید به صورت ماهانه، به طور دقیق و در زمان مشخص تهیه و ارسال شود، در غیر این صورت ممکن است باعث جریمه شدن واحد اقتصادی شود. معمولا مهلت ارسال لیست بیمه تا روز پایانی ماه بعد از هر ماه است و در صورتی که تا این زمان لیست بیمه ارسال نشود واحد اقتصادی شامل جریمه می شود.


2 – محاسبه مالیات حقوق (مالیات بر درآمد)
طبق قانون درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیر نقد تحصیل می کند مشمول مالیات بردرآمد حقوق است. محاسبه مبلغ مالیات و پرداخت آن طبق قانون وظیفه کافرماست، چرا که این نوع مالیات از مالیات های تکلیفی است.
از آنجا که محاسبه و ارسال لیست مالیات حقوق نیازمند دانش کافی در زمینه معافیت های مالیاتی است و در تنظیم این لیست نیاز به دقت و تجربه کافی وجود دارد معمولا این امر مهم نیز به حسابداران تازه کار سپرده نمی شود. در صورتی که قصد دارید به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید، یادگیری نحوه تنظیم و ارسال لیست مالیات حقوق نیز یکی از مواردی است که باید مدنظر داشته باشید.

سخن آخر
از آنجا که قله های دانش و تخصص در هر زمینه ای بلندتر از چیزی است که در تصورات ما می گنجد یادگیری و افزایش مهارت در عرصه دانش حسابداری نیز پایانی ندارد، اما در مسیر تبدیل شدن به یک حسابدار حرفه ای از یک حسابدار تازه کار مواردی که به آن ها اشاه کردیم می تواند تاثیر بسزایی در تخصص حسابداری داشته باشد.









 
کد مطلب: 58628
برچسب ها: رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام