۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۴۷

پرواز آزمایشی فضاپیمای بوئینگ

ایتنا - بوئینگ تاریخ نخستین پرواز مداری فضاپیمای تجاری خود را مشخص کرده و به زودی فضانوردان را میان ایستگاه فضایی بین‌المللی و زمین، منتقل خواهد کرد.
پرواز آزمایشی فضاپیمای بوئینگ
قرار است کپسول فضاپیمای استارلاینر مدل CST-100 از شرکت بوئینگ، روز ۱۷ دسامبر سال آینده به‌سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، در این مأموریت که «آزمون پرواز مداری» نام دارد، کپسول فضایی استارلاینر از یکی از ایستگاه‌های نیروی هوایی ایالات متحده پرتاب خواهد شد و در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلوگیری خواهد کرد. سپس نزدیک به یک هفته در آنجا خواهد ماند و بعد با یک فرود چتری، در نیومکزیکو به زمین خواهد رسید.
 
گفته می‌شود پیش از آنکه استارلاینر نخستین سفر خود به ایستگاه فضایی را آغاز کند، بوئینگ سامانه رهاسازی این فضاپیما را مورد آزمون قرار خواهد داد. این آزمون که در ۴ نوامبر و در هنگام پرواز انجام خواهد گرفت، توانایی استارلاینر برای بازگرداندن فضانوردان در صورت بروز رویدادی اضطراری در جایگاه پرتاب یا در هنگام اوج گرفتن را به اثبات خواهد رساند.
 
از سوی دیگر، اگرچه استارلاینر در تلاش است تا خود را به مدار زمین برساند، اما شرکت اسپیس‌اکس در ماه مارس توانست فضاپیمای خود با نام «کرو دراگون» را در مأموریتی آزمایشی و بدون سرنشین، به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کند. اما هر دوی این فضاپیماها در مراحل توسعه خود، با تأخیرهایی نیز روبرو بوده‌اند.
 
بوئینگ در ماه ژوئیهٔ سال ۲۰۱۸ از یک «ناهنجاری» خبر داد که در طی آزمون یکی از موتورهای استارلاینر رخ داده بود. چند ماه بعد، این شرکت اعلام کرد که مأموریت آن به ماه مارس موکول شده و بعد به دلایل فنی دیگر، به زمان دیگری سپرده شد.
 

همچنین، اسپیس‌اکس به‌تازگی با «ناهنجاری» خود در خصوص فضاپیمای کرو دراگون روبرو شده که سبب گردیده این شرکت از برنامه نخستین اعزام به ایستگاه فضایی بین‌المللی، جا بماند. در ماه آوریل و در طی یک آزمایش عادی بر روی موتورهای فرار کرو دراگون، یکی از کپسول‌های آن منفجر شد که باعث تأخیرهای بیشتری گشت.
 
اگر همه چیز مطابق با برنامه پیش رود، اسپیس‌اکس خواهد توانست در سال ۲۰۲۰ نخستین سرنشینان خود را به ایستگاه فضایی اعزام کند.
کد مطلب: 58551
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام