۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۹

دروازه کیهانی، محل پرتاب دنباله‌دارها به درون منظومه شمسی

ایتنا - دروازه کیهانی تازه‌کشف‌شده، اشیاء کوچک و یخی را به درون منظومه شمسی می‌فرستد.
دروازه کیهانی، محل پرتاب دنباله‌دارها به درون منظومه شمسی
به گزارش ایتنا و به نقل از Live Science، پژوهشی جدید نشان می‌دهد که دنباله‌دارها، ابتدا به شکل اجسامی کوچک و یخی در اطراف منظومه شمسی هستند و سپس هنگامی که از «دروازهٔ» نزدیک به مشتری گذر می‌کنند، به اشیاء نورانی و تماشایی تبدیل می‌گردند.
 
این دروازه، ناحیه‌ای از فضاست که در آن اشیائی کوچک و یخی با نام سانتور (centaur) در حد فاصل مشتری و نپتون در مدار خود می‌گردند و سپس سفر خود را برای نزدیک شدن به خورشید آغاز می‌کنند. همزمان با این کار، این اجسام فعال می‌شوند، گرمای آنها بیشتر می‌شود و هاله‌ای غبارآلود از گاز منتشر می‌کنند که از این اشیاء کوچک، دنباله‌دار می‌سازد. گال سارید (نویسنده ارشد این مقاله) می‌گوید: «ما متوجه یک نقطهٔ مشترک در فضای مداری شدیم که در آنجا اجسام کوچک، مدار خود را عوض می‌کردند و از اینرو ما آن را «دروازه» نام نهادیم».
 
سارید و گروه وی نخست پس از آنکه به یک سانتور شگفت‌انگیز به نام SWI نگاه کردند، ایده دروازه را مطرح نمودند. این پژوهشگران سپس دیگر اشیاء کوچک و یخی را نیز در حول و حوش منظومه شمسی مدل‌سازی کرده و متوجه شدند که بسیاری از آنها همان مسیری را می‌روند که SWI طی می‌کرد؛ یعنی سفر خود را از ورای نپتون آغاز می‌کرد و به‌سوی یک مدار نامنظم میان مشتری و نپتون حرکت می‌نمود و سپس به این ناحیه دروازه‌ای وارد می‌شد.
 

سانتورها با انجام این سفر، قسمت بزرگی از دنباله‌دارهای مشتری را تشکیل می‌دهند؛ یعنی گروهی از دنباله‌دارها با نام «دنباله‌دارهایی با تناوب کوتاه»؛ بدان معنا که در طول کمتر از ۲۰۰ سال به دور خورشید می‌گردند. این مدل به دانشمندان کمک کرد تا بیان کنند سانتورها مدت زیادی در ناحیه دروازه‌ای باقی نمی‌مانند و بیشتر آنها در ظرف چند هزار سال، خانواده‌ای از دنباله‌دارهای مشتری را تشکیل می‌دهند و به منطقه درونی منظومه شمسی سفر می‌کنند. البته با توجه به اینکه دنباله‌دارها می‌توانند میلیونها یا حتی میلیاردها سال به زندگی خود ادامه دهند، این چندهزار سال، چندان طولانی نخواهد بود.
کد مطلب: 58298
برچسب ها: فضا ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام