کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در الکامپ 98 اتفاق افتاد

رونمایی از نسخه موبایلی پرونده سلامت الکترونیکی

28 تير 1398 ساعت 19:38

ایتنا - نسخه موبایلی پرونده سلامت الکترونیکی با حضور «حمیدرضا صفی‌خانی» رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و «پیرحسین کولیوند» رئیس سازمان اورژانس کشور در نمایشگاه الکامپ رونمایی شد.


به گزارش ایتنا، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در این مراسم از اجرایی شدن تکلیف قانونی وزارت بهداشت در برقراری ریل شکل گیری الکترونیک سلامت خبر داد و گفت: از اهداف پرونده نظام سلامت، ارتقا کیفیت و مدیریت خدمات است که مانع از لجام گسیختگی خدمات می شود.
 
وی ادامه داد: از نظر من با استقرار مسئولیت پذیری نظام سلامت می توانیم کیفیت را تضمین کنیم، کارایی را بالا ببریم و عدالت را در عرصه ارائه خدمات تضمین کنیم.
 
صفی خانی گفت: یکی از اهداف ترسیم شده در برنامه ششم توسعه کشور آن است که نظام سلامت پزشکی کشور موظف است سامانه پرونده سلامت الکترونیک را با هدف و اولویت برقراری نظام ارجاع الکترونیک تامین کند. به استناد این تکلیف قانونی، وزارت بهداشت مطالعات خود را آغاز کرد و الگویی را برای ارائه این کار انتخاب کرد. الگویی که در کشورهای خارجی نیز پذیرفته شده است.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بیان داشت: در پرونده الکترونیک سلامت، تمام داده های مردم پیش از تولد تا پس از مرگ در این بستر قابل تبادل می شود. این یک سامانه نیست که انتظار داشته باشیم با فضای مشخص فیزیکی رو به رو شویم. بلکه یک فرآیند و درگاه است که اجازه می دهد، پرونده سلامتی مردم گم نشود و اطلاعات شان در راستای بهبود خدمات قابل ارائه به مردم در حوزه سلامت استفاده کنیم.
وی افزود: سلسله اقداماتی که در قبال سلامتی مردم انجام می شد در سطح اول ارائه خدمات سلامت به سطح بهداشتی مانند واکسیناسیون، بهداشت مادر و کودک به صورت یکپارچه و ثبت شده بود.

در زمان حاضر افراد به سطح اول ارائه خدمات مراجعه می کنند، استعلام هویت می شوند، وضعیت سلامتی اش به شکل برخط بررسی و به شکل الکترونیک پرونده اش ارجاع داده می شود. خدماتی که فرد در سطوح تخصصی دریافت می کند را نیز در پرونده اش ثبت می کنیم.
او با اشاره به اینکه یکپارچگی در تجمیع اطلاعات تحت عنوان پرونده سلامت الکترونیک در دسترس است، گفت: این خدمات به شکل الکترونیک کاملاً قابل دسترس است. در حقیقت تکلیف قانونی که نظام ارجاع الکترونیک باید بین سطوح ارائه دهنده خدمات سلامت برقرار می شد، در زمان حاضر انجام شده است.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت یادآورشد: آن چیزی که امروز شاهدش هستید یکی از خروجی های پرونده سلامت است. زمانی که پرونده را شکل می دهیم اجازه پیدا می کنیم بخشی از این اطلاعات پرونده را در خدمت درمان‌گران یا در صورت نیاز در خدمت فرد بیمار قرار بدهیم. این کار نمایشگر پرونده الکترونیک نام دارد.
 
صفی خانی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز به همین شکل است. در زمان حاضر امکان تبادل اطلاعات بیماران در بخش خصوصی با پرونده سلامت برقرار شده اما استقرار کاملاً منوط بر این است که با استفاده از اهرم سازمان های بیمه گر از سازمان های طرف قرارداد اطلاعات را دریافت کنیم که در زمان حاضر به شکل پایلوت در حال انجام است. مرحله بعدی نیز مربوط به ثبت اطلاعات افرادی است که کاملاً به شکل خصوصی تحت درمان هستند.

وی ادامه داد: این فرآیند شکل گرفته تا اطلاعات افراد از سطح یک خدمات تا سطوح تخصصی ثبت شود. پرونده کاملاً شکل گرفته و ارجاع الکترونیک نیز در تمام کشور برقرار است. در این پرونده امکان اضافه کردن ارزش افزوده وجود دارد. این فضایی که ایجاد شده امکان توسعه کسب و کارهای نوپا، استارتاپ های عرصه سلامت را کاملاً مهیا می کند.
وی با تاکید بر اینکه عرصه تبادل با سایر خوشه های دولت را قوت می بخشیم، بیان کرد: در آینده شاهد این خواهیم بود که اطلاعات بخش خصوصی را به پرونده اضافه خواهیم کرد. این مقدمه ای برای نظام ارجاع است.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر زمینه ای فراهم شده تا پزشک تعریف شده را در این بستر جاری سازی کنیم و خدمات مدیریت شده را به مردم ارائه دهیم. چون یکی از اهداف پرونده این است که کارایی را ارتقا دهد، کیفیت را بالا ببرد و با مدیریت خدمات از لجام گسیختگی آن جلوگیری شود پرونده نظام سلامت از نظر من با استقرار مسئولیت پذیری نظام سلامت کیفیت و عدالت در عرصه خدمات را تضمین کرده، کارایی را بالا می برد.

رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ادامه داد: سلامتی حداقل ۷۳ میلیون از افراد کشور یک بار خدمت را دریافت کردند ثبت شده و اطلاعات مربوط به آن را در شبکه پرونده سلامت وجود دارد.
صفی خانی تاکید کرد: بالاترین سطح محرمانگی را در خصوص اطلاعات پزشکی داریم به همین دلیل اینکه به شکل برخط و اپلیکیشن در دسترس مردم قرار بگیرد، ملاحظاتی دارد. ما می توانیم از سیم کارت هایی که آی دی روی آنها سوار می شود با هماهنگی سازمان ثبت احوال کشور انجام می‌شود این شرایط را مهیا کنیم چون اگر مردم با سیم کارت های معمولی به این اطلاعات متصل شوند احتمال نفوذپذیری آن به شدت بالا می‌رود.
 
وی افزود: این اپلیکیشن صرفاً مدلی است که اپلیکیشن های دیگر می توانند بر اساس آن فعالیت کنند. یکی از خدماتی که نظام سلامت به مردم ارائه می دهد خدمات اورژانس است که به شکل مستقیم با جان مردم ارتباط دارد.
 
پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور با این توضیح اضافه کرد: ما درزمان حاضر سیستمی داریم که می توانیم با استفاده از آن ببینم چند بیمارستان، چند بیمار، چند متخصص و چه تجهیزاتی داریم و بر اساس آنها تصمیم بگیریم.
وی ادامه داد: ما سامانه ۱۱۵ را داریم اگر حادثه ای رخ دهد هشدار می دهد و کمک می کند که از مسائل بعدی جلوگیری کنیم.
 
وی افزود: با امضای این تفاهم نامه می توانیم پیشرفت بیشتری در زمینه خدمات برخط برسیم و به واسطه آن جان های زیادی را نجات دهیم.
وی یادآورشد: هوشمندسازی ارتباط اورژانس پیش بیمارستانی و پذیرش اورژانس بیمارستانی را بهتر می کند و استقرار پرونده الکترونیک سلامت و سامانه اطلاعات بیمارستان های کشور شرایط خوبی را ایجاد خواهد کرد.
در پایان نشست، تفاهم نامه ای بین مدیریت ملی پرونده الکترونیک سلامت و رئیس سازمان اورژانس کشور به امضا رسید.
 


کد مطلب: 57387

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57387/رونمایی-نسخه-موبایلی-پرونده-سلامت-الکترونیکی

ايتنا
  https://www.itna.ir