۰
plusresetminus
يکشنبه ۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۳۰

انتقاد شدید تیم کوک از سلیکون‌ولی به خاطر «وعده‌های نادرست» و «هرج و مرج»

ایتنا - تیم کوک مدیرعامل اپل در سخنرانی افتتاحیه خود در دانشگاه استنفورد نکات ویژه‌ای را بیان کرد.
انتقاد شدید تیم کوک از سلیکون‌ولی به خاطر «وعده‌های نادرست» و «هرج و مرج»
 
به گزارش ایتنا به نقل از مشبل، کوک به ستایش از نقش تکنولوژی در «بازتولید جامعه» پرداخت، ولی درباره بدون نظارت رها کردن آن نیز هشدار داد. وی مصرانه از دانجویان تحصیلات تکمیلی خواست در خلاقیت به خود ترس راه ندهند، ولی از بابت اثراتشان بر جامعه نیز مسئولانه رفتار کنند.
 
کوک، بدون نام بردن از شرکت‌های خاص، به انتقاد از شرکت‌هایی در سیلیکون ولی پرداخت که «نیات خوب را بهانه‌ای برای نتایج و خروجی‌های هولناک» قرار می‌دهند.
 
مدیرعامل اپل به طور غیرمستقیم شرکت‌هایی همچون فیس‌بوک و ترانوس را به خاطر سوء استفاده از قدرتشان اینکه اول به پیامدهای آن فکر کنند مقصر دانست.
 
کوک گفت: «اخیرا به نظر می‌رسد که این صنعت به خاطر یک نوآوری نه چندان شرافت‌آمیز در حال معروف شدن است: این باور که شما می‌توانید اعتبار به دست بیاورید بدون اینکه مسئولیتی در قبال آن بپذیرید. ما این وضعیت را هر روز می‌بینیم، با هر نقض داده‌ها هر نقض حریم خصوصی، هرگونه نفرت‌افکنی کورکورانه. اخبار جعلی در محاورات ملی ما را مسموم کرده‌اند. معجزه‌های کاذب در عوض قطره‌ای از خون شما».
 
کوک چند بار بر اهمیت اینکه شرکت‌های تکنولوژی قبل از اینکه چیزی را به دنیا عرضه کنند به طور جامع درباره آن فکر کنند تاکید نمود. وی گفت: «اگر شما یک کارخانه هرج و مرج را بسازید نمی‌توانید از مسئولیت در قبال هرج و مرج ناشی از آن شانه و خالی کنید؛ بر عهده گرفتن مسئولیت به معنای داشتن شجاعت برای عبور از شرایط است».
 


کوک گفت: «مسکلات ما در تکنولوژی در سیاست، همه جا مشکلات انسانی هستند. از بغ ادن [که آدم و حوا از آن بیرون رانده شدند] تا امروز، این بشر بودن ماست که ما را گرفتار این وضعیت بغرنج کرده است و بشر بودن ماست که ما را به سمت تباهی سوق می‌دهد».
 
کوک همچنین بخش قابل توجهی از سخنرانیش را به اهمیت حریم خصوصی در مواجهه با افزایش نظارت در دنیای دیجیتال اختصاص داد. در اینجا نیز کوک بدون اسم بردن از شرکت‌های خاصی (اما طبیعتا با منظور فیس‌بوک!) گفت که غفلت از حریم خصوصی منتج به خودسانسوری در سطح جهان خواهد شد.
 
 
کد مطلب: 57030
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام