۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵

گره کوری به نام هواوی!

ایتنا - چالش میان هوآوی و وزارت دادگستری آمریکا با اعلام رسمی اتهامات وارد فاز تازه ای شد. فاز تازه‌ای که دامنه گسترده‌ای از موضوعات، از تحریم‌های ایران گرفته تا اتهام سرقت مالکیت معنوی را در برمی‌گیرد.
گره کوری به نام هواوی!

چند روز پیش وزارت دادگستری آمریکا سرانجام به صورت رسمی در 13 فقره علیه شرکت چینی هوآوی، دو شرکت تابعه آن و مدیر ارشد مالی اش «مِنگ وانژو» اعلام جرم کرد. 

بر این اساس، اتهامات اصلی آمریکا شامل تخلفات بانکی، پولشویی و نقض تحریم‌های ایران است. همین بخش از اتهامات نیز موجب شده تا منگ وانژو دختر بنیانگذار هوآوی و مدیر ارشد مالی این شرکت در کانادا به درخواست آمریکا بازداشت شود. اقدامی که با واکنش خشمیگنانه چین نیز ربرو شد. اما این چالش دقیقا به چه سمت و سویی می‌رود؟

به گزارش ایتنا از ایرنا، در مورد خاص نقض تحریم‌های ایران، هوآوی اولین شرکت بزرگ چینی نیست که با این اتهام از سوی آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند. پیش از این شرکت ZTE هم به اتهام مشابهی متهم شده بود و در نهایت مجبور شد تا 900 میلیون دلار جریمه پرداخته کرده و 4 نفر از مدیران ارشد خود را نیز اخراج و بسیاری را تنبیه کند. 

البته سال پیش وزارت بازرگانی آمریکا گفت که این شرکت چینی در نهایت با کارمندانی که در اتهام مورد ادعای آمریکا دخیل بودند برخورد نکرده و در نتیجه معامله شرکت‌های آمریکایی با ZTE را ممنوع اعلام کرد. اقدامی که می توانست منجر به ورشکستگی کامل ZTE شود اما در نهایت طی مذاکراتی در سطوح بالا دولت آمریکا از تصمیم خود عقب نشینی کرد و در ازای دریافت 1.9 میلیارد دلار و تعویض کامل هیات مدیره و مدیران ارشد اجازه داد تا ZTE مجددا به بازار آمریکا باز گردد.

اکنون هوآوی با شرایط مشابهی مواجه است. مشکل اما از جایی شروع می‌شود که درست در پایان سال میلادی گذشته هوآوی توانسته بود اپل را از جایگاه دومی خود در بازار فروش تلفن‌های هوشمند پایین بکشد. این یعنی این شرکت این روزها رسما با پشت سر گذشتن شرکت آمریکایی اپل پس از سامسونگ دومین غول صادرکننده تلفن‌های هوشمند در جهان است. به علاوه هوآوی این روزها در حالی یکی از اصلی‌ترین توسعه دهندگان تکنولوژی نسل پنجم شبکه تلفن همراه یا 5G شمرده می شود که فروش بسیاری از تجهیزات مخابراتی تولیدی آن در آمریکا ممنوع شده است. در نتیجه هیچ عجیب نیست که وب سایت‌های خبری تکنولوژی این روزها این حوادث را بیش از آن که به رویدادهای سیاسی میان آمریکا، چین و ایران گره بزنند به جنگ اقتصادی آمریکا و چین ربط می‌دهند. چالشی که هر روز دامنه بیشتری پیدا می کند.

چالش سیستم بانکی
مشکل اصلی هوآوی در این چالش تنها بازار آمریکا نیست. در واقع هوآوی نسبت به ZTE وابستگی کمتری به درآمد مستقیم بازار تلفن‌های موبایل دارد. به علاوه سهم مستقیم این شرکت از فروش تلفن هایش در بازار آمریکا (0.4 درصد) بسیار ناچیز است. مشکل اصلی سیستم بانکی و مجوزهای تکنیکی خاص است. برای مثال اگر آمریکا معامله با این شرکت را ممنوع کرده و یا موسسات مالی را از همکاری با این شرکت باز دارد و اجازه استفاده از سیستم بانکی آمریکا را هم از هوآوی بگیرد، آن وقت فروش محصولات هوآوی در همه جا می‌تواند با مشکل مواجه شود. به علاوه تلاش آمریکا برای محدودسازی فعالیت‌های هوآوی همین حالا هم طرفدارانی در میان متحدین سنتی آمریکا پیدا کرده است. به عنوان نمونه نیوزیلند و استرالیا هر دو استفاده از تجهیزات هوآوی در ساخت شبکه‌های مخابراتی خود را ممنوع کردند. فرانسه، انگلیس و ژاپن هم نسبت به استفاده از تجهیزات ساخت این شرکت ابراز نگرانی کرده‌اند. 

نگرانی هایی که تا حد زیادی به مشکل اصلی دیگر هوآوی باز می‌گردد. اتهام جاسوسی که می‌تواند برای هوآوی میلیاردها دلار زیان در پی داشته باشد و در صورت اثبات هوآوی را در بازار کشورهای غربی با مشکل موجه کند. 

با این همه «رن ژنگفی» بنیانگذار 74 ساله هوآوی در مصاحبه ای که چندی پیش با روزنامه هنگ کنگی ساوت چاینا مورنینگ پست کرده بود گفته است که: ما از یک دهه پیش چنین مشکلاتی را پیش بینی می کردیم و برایش آماده هستیم. 
او با اشاره به توسعه تکنولوژی 5G گفته بود که این مشکلات روی کار ما تاثیر خواهد گذاشت اما تاثیرش در نهایت خیلی بزرگ نخواهد بود.

سرانجام چه خواهد شد؟
هر کدام از 13 اتهامی که هوآوی با آن‌ها مواجه است می‌تواند به تنهایی جریمه‌های متفاوتی را در پی داشته باشند. اما در بخش مربوط به ایران، اتهامات می تواند کمی پیچیده تر باشد. 

بر اساس متن دادخواست، هوآوی متهم به معامله ای به ارزش بیش از 100 میلیون دلار با ایران از طریق یکی از موسسات مالی آمریکایی است. هنوز مشخص نیست که در این اتهام منگ وانژو مستقیما متهم است یا نه اما اگر متهم شود ممکن است با مجازاتی بین 11 تا 14 سال زندان مواجه شود. با این حال هیچ بعید نیست که با توجه به فشار روز افزون دولت چین به کانادا و آمریکا، دادگستری آمریکا در نهایت به توافق جریمه‌ای مالی برای هوآوی قناعت کند. 
کد مطلب: 55525
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام