۱
۰
plusresetminus
چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۵

تدوین پیش‌نویس آزادسازی تعرفه خدمات بازارهای همراه

ایتنا - معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تدوین پیش‌نویس آزادسازی تعرفه خدمات بازارهای همراه و ثابت خبر داد و گفت: این پیش‌نویس در صف طرح در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد تا درصورت تایید کمیسیون به اجرا درآید.
تدوین پیش‌نویس آزادسازی تعرفه خدمات بازارهای همراه


نسترن محسنی  درباره تعرفه‌های فعلی خدمات بازارهای همراه و ثابت اظهار کرد: درحال حاضر  با توجه به تعیین سقف و کف تعرفه‌های بازارهای خرده‌فروشی همراه و ثابت اعم از صوت، پیامک و دیتا از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، اپراتورها باید تعرفه خدمات این بازارها را مبتنی بر سقف و کف تعرفه مصوب، تنظیم کنند.

به گفته او، برای تعرفه عادی، تعرفه تنظیمی اپراتورها باید بین کف و سقف تعرفه مصوب و برای تعرفه تشویقی می‌تواند زیر کف تعرفه و با شرایط تعیین‌شده در مصوبات مربوطه کمیسیون باشد.
معاون رگولاتوری تصریح کرد: خصلت بازارهای رقابتی و نیمه رقابتی، به‌دلیل تعدد بازیگران و به‌منظور جذب مشترک بیش‌تر، نزدیک شدن تعرفه تنظیمی اپراتورها به کف تعرفه است و به همین دلیل سقف تعرفه تا حدود زیادی در این بازارها بی‌اثر می‌شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، به گفته محسنی، رویکرد در پیش گرفته شده از سوی اپراتورهای همراه و ثابت در طول یک سال اخیر در تنظیم تعرفه‌ها و به طور خاص تعرفه داده/دیتا، نشانگر توجه اپراتورها به کف تعرفه بوده است.
معاون رگولاتوری گفت: در چنین شرایطی، برابر رویکردهای بین‌المللی، توصیه بر آزادسازی تعرفه است. به عبارتی رگولاتور دیگر نسبت به تعیین سقف و کف تعرفه اقدام نمی‌کند و نرخ موثر Effective Rate، که براساس تعیین تعرفه از سوی خود بخش بعد از یک بازه زمانی نسبتا کوتاه قابل احصاء است، ملاک توجه و نظارت رگولاتور  قرار می‌گیرد و تعرفه‌های تنظیمی خیلی پایین‌تر از این سطح که حذف حداقل حاشیه سود شرکت‌ها را هدف‌گیری کند، از سوی رگولاتور کنترل و اعمال مقررات می‌شود.

او افزود: درباره تعرفه‌های تنظیمی اپراتورهای مسلط بر بازار SMP، با توجه به سهم بازار این اپراتورها و اثرات شدیدتری که تعرفه‌گذاری ناصحیح احتمالی از سوی آن‌ها می‌تواند بر بازار رقابتی ایجاد کند، این تمرکز و توجه از سوی رگولاتور، بسیار شدیدتر است. در همین راستا رگولاتور توجیه قیمت‌گذاری را باتوجه به قیمت تمام‌شده خدمات و نرخ موثر در بازار، از اپراتور مسلط و بزرگ بازار به صورت پیشینی و از اپراتورهای کوچک و غیرمسلط به‌صورت پسینی پرسش می‌کند تا درصورت محتمل بودن افعالی چون قیمت گذاری تهاجمی و بسیار پایین یا قیمت گذاری ناشی از یارانه‌دهی متقاطع و یا قیمت‌گذاری با حاشیه سود بسیار پایین و یا قیمت‌گذاری‌های مبتنی بر تبانی، از شروع ارائه خدمت و یا ادامه ارائه خدمت به ترتیب برای اپراتورهای بزرگ و کوچک جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: با خروج از بازارهای انحصاری و حرکت به سمت رقابت هرچه بیش‌تر در بخش، تغییر رویه‌های تنظیم گری و نظارت، مبتنی بر کاهش مداخله غیرضروری در بازار از سوی رگولاتوری و سپردن موضوع به خود بخش گریز ناپذیر است و اساسا چابکی و ایجاد خلاقیت بیش‌تر در ارائه خدمات، در گرو واگذاری مسوولیت‌های بیشتر به خود بخش و بازیگران بازار است.
وی اشاره کرد که این موضوع به هیچ عنوان دلیلی بر عدم نظارت بی کم و کاست بر نحوه عملکرد اپراتورها نخواهد بود و یقینا در صورت تصویب این پیشنهاد، وظایف رگولاتوری خطیر تر نیز خواهد شد، چراکه  بخش و در راس آن رگولاتوری در آغاز یک راه جدید قرار دارند، ولی تا زمانی که به این مسیر وارد نشویم، تمامی حدود و ثغور این مسیر شاید قابل پیش‌بینی و دستیابی نباشد. البته درصورت لزوم رگولاتورها از ابزارهایی چون اعمال مقررات و یا تنظیم‌گری پسینی - post regulation - استفاده خواهد کرد.
کد مطلب: 54200
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
قراره گران شود، فعلا ایرانسل و همراه اول گران کردند تا نوبت به ثابت برسد