۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۷
رییس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه:

پیام‌رسان‌های موبایلی، فرهنگ خرید محتوای دیجیتالی را تضعیف کردند

ایتنا - پیام‌رسان موبایلی یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه محتوای دیجیتالی محسوب می‌شود، چرا که علاوه بر نداشتن قوانین شفاف و به‌روز، اهرم‌ها و جرایم پیش‌بینی شده نیز آنچنان که باید بازدارنده نیستند.
پیام‌رسان‌های موبایلی، فرهنگ خرید محتوای دیجیتالی را تضعیف کردند

درحالی که در چند سال گذشته شاهد رشد فرهنگ خرید انواع محتوای دیجیتالی مانند برنامه‌های کاربردی، کتاب‌های الکترونیکی و یا موسیقی بودیم، اما این روزها با فراگیر شدن پیام‌رسان‌های موبایلی، اکوسیستم محتوای دیجیتالی تغییر پیدا کرده و همین امر باعث شده تا مخاطبان، بیشتر به دنبال دانلود محتوای مجانی و رایگان باشند.

به گزارش ایتنا سعید رسول‌اف، رییس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران، با بیان این مطلب افزود:‌ متاسفانه اکنون نقض قانون کپی‌رایت و ارائه محتوای تولید شده داخلی به صورت رایگان در شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه محتوای دیجیتالی محسوب می‌شود، چرا که علاوه بر نداشتن قوانین شفاف و به‌روز، اهرم‌ها و جرایم پیش‌بینی شده نیز آنچنان که باید بازدارنده نیستند.

مدیرعامل بازار محتوایی چارخونه گفت: درکنار تصویب قوانین و حمایت‌های قضایی که می‌تواند جلوی نقض قانون کپی‌رایت را بگیرد، استفاده از روش‌های جدید و جذاب فروش محتوا می‌تواند کاربران را به خرید قانونی ترغیب و تشویق کند.
وی افزود: شیوه‌های متنوع و آسان پرداخت، راه را برای توسعه و فروش محتوا باز می‌کند. به عنوان مثال بسیاری از کاربران راضی نیستند برای چیزی که تست نکرده‌اند، پول بپردازند. در نتیجه به کار گرفتن روش‌هایی مانند پرداخت اشتراکی، یعنی پرداخت روزانه از روی شارژ سیم‌کارت و یا پرداخت نسیه، می‌توانند فروش را افزایش دهند.

رسول‌اف، با بیان این نکته که در همه دنیا صنعت تولید محتوا باعث ایجاد فرصت‌های اشتغال با هزینه کمتر می‌شود،‌ افزود:‌ در ایران هم اشتغال‌زایی در این بخش مناسب بوده و بر اساس آمارهایی که از سوی نهادهای مختلف منتشر می‌شود، اکنون در بخش تولید نرم‌افزار و محتوای دیجیتالی برای تلفن همراه نزدیک به ۳۰ هزار تیم توسعه دهنده وجود دارد که کسب و کارهای آنها زمینه اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود ۵۰۰ هزار نفر را فراهم است.

رییس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه ایران با بیان آمار فوق به برنامه‌های توسعه‌‌ای که بسیاری از کشورها در این بخش برای خود در نظر گرفته‌اند اشاره کرد و گفت: هند در دو دهه گذشته بازار نرم‌افزار دنیا را قبضه کرده است. در حال حاضر و بر اساس خبرهای منتشر شده، کشورهای عربی با راه‌اندازی یک برنامه جامع آموزشی به دنبال پرورش و اشتغال یک میلیون توسعه دهنده حرفه‌ای نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی تحت عنوان One Million Arab Coders در سال‌های آینده هستند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، با بیان این مطلب ادامه داد: هدف آنها دستیابی به یک میلیون توسعه دهنده حرفه‌ای است و این کار را هم با تبیین برنامه‌های آموزشی و درسی تحت پلتفرم‌های آنلاین شروع کرده‌اند. آنها با این برنامه، هم به دنبال تولید محتوای عربی و هم به دنبال ترویج خط و زبان خود در فضای مجازی هستند.

رییس انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه در مورد نیروهای فارغ‌التحصیل از مراکز آموزش عالی ایران در این بخش می‌گوید: متاسفانه به دلیل سرفصل‌های درسی قدیمی که اکنون در اکثر دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود، نیروهای فارغ‌التحصیل این بخش با نیازهای بازار متناسب نیستند. همین امر باعث شده تا ما در این صنعت و در بخش منابع انسانی با مشکلات زیادی روبرو باشیم. بسیاری از فارغ‌التحصیلان و نیرو‌های حرفه‌ای علاقه‌مند، بعد از دانشگاه به دنبال به‌روز کردن سطح دانش خود در مراکز آموزشی خصوصی هستند.
مدیرعامل اندروید مارکت چارخونه با بیان مطلب فوق، ادامه داد:‌ ما در چارخونه با در اختیار داشتن ۱۶۵ هزار محتوا در گروه‌های مختلف، توسعه دهنده و تامین کننده محتوا را شریک تجاری خود می‌دانیم و معتقدیم رشد ما در کنار یکدیگر موجب افزایش اندازه بازار خواهد شد. به همین منظور در نظر داریم در آینده نزدیک در حوزه‌هایی که توسعه دهندگان ضعف دارند کارگاه‌های آموزشی و جلسات مشاوره برگزار کنیم تا علاوه بر افزایش سطح دانش فنی توسعه دهندگان،‌ مهارت‌های آنها در حوزه کسب و کار نیز ارتقا یابد و سرعت موفقیت‌شان بیشتر شود.

رسول‌اف در پایان با بیان وجود مراکز متعدد تصمیم‌گیری در حوزه نرم افزار و محتوا و مجوزهای متعدد و دست و پاگیر، و از سویی نبود یک متولی خاص در این حوزه؛ از بروکراسی‌های اداری نهادهای موازی و مشکلات موجود در دو حوزه بیمه و مالیات، به عنوان چالش‌های پیش روی صنعت نرم‌افزارهای تلفن همراه نام برد و افزود: امروزه برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، با فراهم کردن بستر مناسب استفاده از این تکنولوژی، زمینه پویایی صنوف مختلف را فراهم می‌سازد اما متاسفانه همچنان به این حوزه با قوانین و مقررات سنتی گذشته نگاه می‌شود. این درحالی است که این حوزه نیازمند تغییر در قوانین و بکار گرفتن قواعد جدید کسب و کارهای نوین است.
 
کد مطلب: 53307
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام