کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

200 پتافلاپ

قابلیت پردازشی بزرگ‌ترین ابررایانه جهان باورنکردنی است

22 خرداد 1397 ساعت 18:04

ایتنا – «سامیت» نخستین ابررایانه‌ای است که برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی طراحی شده است.


گروهی از محققان آمریکایی، بزرگ‌ترین ابررایانه جهان را تولید کردند.
این رایانه که سامیت (Summit) نام دارد می‌تواند در هر ثانیه 200 میلیون میلیارد محاسبه که برابر با 200 پتافلاپ است انجام دهد.
 
برای درک عظمت این توان پردازشی باید چنین گفت: اگر تمام افراد زمین در هر ثانیه یک محاسبه انجام دهند و این کار را به مدت 305 روز بی‌وقفه صورت دهند، آن وقت می‌توانند به کاری که این ابررایانه در یک چشم به هم زدن انجام می‌دهد نزدیک شوند!
 
به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از رایورز به نقل از وب‌سایت Technology Review، به این ترتیب پژوهشگران آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge) توانسته‌اند رکورد ابررایانه چینی Sunway TaihuLight را که پیش از این بزرگ‌ترین ابررایانه جهان بود بشکنند.
 
گفتنی است Summit در لغت به معنای قله و اوج می‌باشد.
کامپیوتر سامیت 60 درصد سریع‌تر از Sunway TaihuLight و تقریباً هشت برابر سریع‌تر از Titan عمل می‌کند.
Titan محصول دیگری از اوک ریج است که در سال 2013 رتبه نخست را بین ابررایانه‌های جهان به دست آورد.
 
محققان اوک ریج می‌گویند: «سامیت» نخستین ابررایانه‌ای است که برای اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی از قبیل یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی طراحی شده است.
 



از دیگر ویژگی‌های رایانه غول‌آسای مزبور اینست که در آن هزاران تراشه به کار رفته است که از آن جمله می‌توان به 27 هزار تراشه پردازشگر گرافیکی Nvidia و نیز تراشه قدرتمند Power9 از شرکت آی‌بی‌ام اشاره کرد.
 
از این ابررایانه می‌توان در امور مختلفی همچون انرژی، انواع محاسبات علمی، تحقیق درباره ارتباط احتمالی میان ژن‌ها و سرطان، طراحی فرمول‌های شیمیایی، پیشرفت در مدل‌سازی شرایط مختلف آب و هوا استفاده کرد و کلاً اکتشافات علمی را که قبلاً غیرممکن بوده با آن امکان‌پذیر نمود.
 


کد مطلب: 53080

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/53080/قابلیت-پردازشی-بزرگ-ترین-ابررایانه-جهان-باورنکردنی

ايتنا
  https://www.itna.ir