۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۱

تلفن‌های همراه به فناوری حس بویایی مجهز می‌شوند

ایتنا – پژوهشگران آلمانی نوعی بینی الکترونیکی ساخته‌اند که می‌تواند انواع بوهای مختلف را سریع‌تر از انسان شناسایی کند.
تلفن‌های همراه به فناوری حس بویایی مجهز می‌شوند
محققان آلمانی نوعی فناوری حس بویایی(بینی الکترونیکی ساخته‌اند که در آینده می‌توان آن را در تلفن‌های همراه هوشمند و ربات‌ها به کار گرفت.
این حسگر قادر است انواع بوها مثل بوی مواد غذایی فاسد شده، بوی سوختن سیم‌کشی الکترونیکی، رایحه عطر و خیلی چیزهای دیگر را شناسایی کند و مطابق با آن واکنش نشان دهد.
 
به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از رایورز به نقل از وب‌سایت دیجیتال ترندز، این ابتکار بخشی از پروژه smelldect است که در موسسه فناوری کارلسروهه (Karlsruhe) در آلمان توسعه یافته است.
این بینی انسان‌ساز، یک دستگاه کوچک چند سانتی‌متری است و تمام چیزهای الکترونیکی لازم از قبیل فناوری مورد نیاز برای ارزیابی گازها در آن تعبیه شده است.
 
با توجه به الگوهای خاصی که در تراشه این بینی به کار رفته، سنسور آن می‌تواند بوها را در عرض چند ثانیه شناسایی کند.
 
در واقع این بینی قادر است طیف وسیعی از بوهای مختلف را سریع‌تر از انسان شناسایی و اعلام کند.
 



مطابق گزارش ایتنا دکتر مارتین سامر سرپرست این پروژه در این خصوص می‎گوید این بینی مانند یک بینی بیولوژیک عمل می‌کند. بینی انسان دارای حدود 10 میلیون سلول بویایی با حدود 400 گیرنده بویایی مختلف است. این گیرنده ها به انسان اجازه می‌دهد انواع بوهای مختلف را درک کند و از هم تشخیص دهد.
در این بینی الکترونیکی، سیم‌های نانو به انواع گازهای مخلوط یعنی بوها واکنش نشان می‌دهند و نوعی سیگنال تولید می‌کنند.
 
البته بر سر راه توسعه و تکمیل این بینی الکترونیکی مشکلاتی نیز وجود دارد.
برای نمونه، یک بو همواره وضعیت ثابتی ندارد و به عنوان مثال، بوی یک گل رز در نور خورشید متفاوت با بوی آن در زیر باران است.
 
با این حال پژوهشگران معتقدند از این ابزار می‌توان به عنوان آشکارساز هوا یا وسیله‌ای برای اعلام حریق استفاده کرد و یا حتی آن را برای کشف تازه بودن ماهی و گوشت در بازار به کار گرفت.
 
با استفاده از این وسیله بعید نیست که در آینده‌ای نزدیک، ربات‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند نیز به حس بویایی مجهز شوند و کاربرانی که به خرید می‌روند، یک بینی حساس به همراه خود داشته باشند.
 
کد مطلب: 53029
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام