۱
۰
plusresetminus
شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸
اینتل مدعی شد

قانون مور هنوز زنده است

ایتنا – شرکت اینتل معتقد است پنجاه سال پس از مطرح شدن «قانون مور»، این مفهوم همچنان پابرجاست و کار می‌کند.
قانون مور هنوز زنده است
50 سال پیش در چنین روزهایی گوردون مور (Gordon Moore) مهندس و تاجر آمریکایی و یکی از بنیانگذاران شرکت اینتل، نموداری کشید که نشان‌دهنده روند سریع بهبود عملکرد پردازنده‌های نیمه رسانا بود و در نهایت به کشف مهمی به نام قانون مور منجر شد.  
به زبان ساده قانون مور می‎گوید تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت، هر دو سال به طور تقریبی دو برابر می‌شود.
 
آقای مور این مفهوم را در سال 1965 در مجله الکترانیکز منتشر کرد، در حالی که آن زمان فقط 6 سال از ساخت اولین تراشه الکترونیکی گذشته بود.
 
شاید در آن زمان آقای مور اصلاً تصور نمی کرد که نظریه و یا به بیان بهتر پیش‌بینی او به یک قانون تبدیل شود ولی اکنون این قانون تا بدان جا مهم تلقی شده که به عنوان معیاری برای پیش‌بینی آینده صنعت میکروالکترونیک مورد توجه قرار می‌گیرد.
 



گوردون مور؛ رئیس بازنشسته شرکت اینتل و مبدع قانون مور

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از رایورز به نقل از وب‌سایت CIO Dive، در مراسم جشن پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت اینتل، که چندی پیش برگزار شد، یکی از موضوعات مورد توجه، پایداری قانون مور بود.
 
هر چند برخی کارشناسان بر این باورند که قانون مور منطقی نیست و سرعت نوآوری در فناوری را نمی‌توان تعیین و پیش‌بینی کرد، ولی برایان کرانیچ (Brian Krzanich) مدیر عامل کنونی اینتل می‎گوید قانون مور هنوز زنده و سرحال است.
 
در واقع این قانون برای کسب‌وکارها و مشتریان هم کاربرد دارد: هر چیزی را که امروز بخرید، می‌توانید چهار سال بعد با عملکرد دو برابری خریداری نمایید، با همین قیمت امروز.
البته این قانون به مرور زمان دستخوش تغییراتی نیز شده است.
 
مثلاً امروزه برای دو برابر شدن تراکم ترانزیستورها، به دو تا سه سال زمان نیاز است و حال آن که طبق پیش‌بینی اولیه مور، این زمان 12 تا 18 ماه محاسبه شده بود.
 
همچنین هزینه تولید ترانزیستورها نیز کاهش نمی‌یابد زیرا هزینه‌های تولید سیر صعودی داشته است.
 
کد مطلب: 53027
برچسب ها: قانون مور
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
افرین به این دانشمندان عزیز
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام