۰
plusresetminus
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۹

هوش مصنوعی؛ تهدید یا خدمت؟

ایتنا- کارشناسان اظهارات ضد و نقیضی درباره هوش مصنوعی ارائه می‌دهند. برخی آن را تهدیدی برای بشریت می‌دانند و برخی نیز وسیله‌ای برای خدمت به بشر.
هوش مصنوعی؛ تهدید یا خدمت؟


به گفته یکی از مدیران ارشد شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی، این فناوری خدمات زیادی به بشریت کرده و هیچ تهدیدی هم برای آینده جهان به شمار نخواهد رفت.

به گزارش سرویس اخبار تکنولوژی از ایسنا، دیوید کنی – یکی از مدیران ارشد هوش مصنوعی رایانه در شرکت واتسون IBM – بر این باور است که هوش مصنوعی تاکنون هم خدمات بسیاری را ارایه کرده است و اظهار نگرانی درباره خطرات و تهدیدات آن برای جهان کاملا بی پایه و اساس شمرده می‌شود.

          - هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با انتشار اظهار نظرات بسیاری از کارشناسان فناوری درباره تهدیدات توسعه هوش مصنوعی برای انسان و جهان در آینده، به تازگی متخصصان و کارشناسان ارشد فعال در حوزه هوش مصنوعی عنوان کرده‌اند که این فناوری هیچ خطری را برای آینده انسان و جهان ایجاد نخواهد کرد.
وی در ادامه سخنان خود افزود: من از این دسته از اظهار نظرهایی که موجب ترس و وحشت در میان مردم و کاربران می‌شود، متنفرم چراکه هوش مصنوعی تاکنون لطف و کمک‌های زیادی به انسان در زمینه‌های مختلف کرده و می‌توان گفت این فناوری، مزایا، لزوم و کاربردهای مفید خود را به خوبی ثابت کرده است.

او در پاسخ به اینکه هوش مصنوعی تاکنون چه خدماتی را به انسان ارائه داده است، می‌گوید: این فناوری امنیت سایبری در بخش‌های مختلف جوامع بسیاری را بهبود بخشیده، به پزشکان، پرستاران و بیماران متعددی جهت مراقبت‌های ویژه و تشخیص بیماری‌های نادر کمک کرده و در زمینه علم و فناوری و نیز سرگرمی به خوبی شاهد موفقیت‌های روزافزون آن بوده‌ایم.

ایلان ماسک – موسس و مدیر عامل شرکت تسلاموتورز – چندی پیش از نگرانی‌های خود درباره توسعه هوش مصنوعی گفته بود که این فناوری در صورت پیشرفت، گسترش و فراگیر شدن، می‌تواند به خطری بزرگ برای انسان به شمار رود. وی حتی هشدار داده بود که هوش مصنوعی و روبات‌های مبتنی بر آن می‌توانند تبدیل به موجوداتی خطرناک، دیکتاتور و قاتل شوند و یک جنگ جهانی بی رحمانه‌تری را به وجود آورند.

البته کنی در ادامه گفت: من این نگرانی‌ها را قبول دارم چراکه هوش مصنوعی و روبات‌ها باید بسیار اصولی برنامه‌ریزی، طراحی و تولید شوند و فقط در زمینه‌های به خصوصی هم فعالیت کنند. هیچ کشوری نباید اجازه ساخت روبات‌های قاتل یا خطرناک و مخرب را بدهد چراکه این در هر صورت و با هر قصدی که ساخته و استفاده شود، خلاف اصول انسانی و اخلاقی خواهد بود.

علاوه بر اظهار نظر دیوید کنی، چند روز پیش بود که اریک اشمیت – مدیر اجرایی سابق شرکت گوگل – در پاسخ و واکنش به نگرانی‌های ایلان ماسک، نگرانی‌های وی را «کاملا اشتباه» تلقی کرده و معتقد بود که ایلان ماسک هنوز نتوانسته مزایای هوش مصنوعی را به طور کامل درک کند.
کد مطلب: 53018
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام